Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Konflikt s kamarádem: Omezte na čas kontakt, netlačte tolik na pilu.
15. 2. 2013
Dobrý den,
mám velký problém s blízkým přítelem, na kterém mi velice záleží. Pomohl mi překonat těžké životní období, jenže situace se stává neúnosnou.
Pracujeme v rámci jednoho kolektivu, takže se vídáme často. Došlo mezi námi k určitému konfliktu, který přešel, ale zanechal po sobě spoušť. Já o tom chci mluvit a domnívám se, že je potřeba vyčistit vzduch, pojmenovat, co se stalo, definitivně to uzavřít a potvrdit si, že už to bude v pořádku. Jinak vedle sebe nevydržíme.
On se v tom napětí také necítí dobře (utíká, má z toho strach), ale ovládá se lépe než já – často na jeho odmítavost reaguji zkratově, jenže jakmile tlak dosáhne určitého bodu, jednat musím, jakkoliv. A obvykle to nedopadá dobře, ačkoliv si neuvědomuji zlý úmysl.
Vzájemná kamarádka mi nedávno svým popisem situace vyrazila dech, protože přesně popsala vzorec konfliktních situací s mou matkou. Z rychlíku – trpěla na úzkosti a často si nějáký čin či slovo vysvětlila po svém. Odtáhla se, někdy říkala, že už mě nechce vidět. Já jako dítě za ní chodila ji odprošovat, vynucovat kontakt, jenže ona se odtáhla ještě víc.
Udělala bych všechno, aby se na mě přestala zlobit, většinou to bylo na můj vlastní úkor. Nyní vím, jak reagovat na ni, jenže u mého kamaráda je pociťovaný tlak naprosto nezvladatelný. Současně ale odmítám jít proti sobě, jak jsem s matkou dělávala. Zlobím se, připadá mi to neoprávněné, ačkoliv vím, že nejspíš je. Kudy z toho?
Mnohokrát děkuji za radu.
Jana

Názor odborníka
Dobrý den.
Nesmírně oceňuji vaši odhodlanost a snahu čelit mezilidským konfliktům v pracovním kolektivu. Z dotazu na mě dopadá pocit, že jste otevřená a přímočará žena, která se problémům staví čelem, místo aby se jim vyhýbala.
Jestli se jedná o konflikt „pouze“ s blízkým přítelem, nikoli s partnerem, navrhuji omezit váš tlak vůči jeho osobě, ať už při práci nebo mimo ni. Jestli bude vaše potřeba akutně vyřešit vzájemný konflikt růst nebo zůstane stejná, situace se buď vyhrotí nebo při nejlepším vůbec nezmění.
Ideální, pokud vycházím z vašeho popisu, bude netlačit tolik na pilu a chovat se několik dní až týdnů laxně se záměrem očekávání aktivity a pozitivní změny na jeho straně. Jeho vztah k vám by se měl za každou cenu změnit alespoň v tom, že už nebude tak konfliktní a nebude tak silně emočně vypjatý.
Pokud byste měla potřebu se „udobřit“ a zkvalitnit vztah s vaším přítelem, pozvěte jej po nějakém čase „studené války“ do kina nebo na kávu a vyberte si, podle vlastní intuice, jednu ze dvou variant opětovného navázání náklonnosti:
• Buď se budete chovat, jakoby se nic nestalo, a přejdete plynule k nevázané konverzaci.
• Nebo se vraťte k předešlému konfliktu a pečlivě jej rozeberte.
Co by z těchto variant bylo výhodnější, záleží na typu osobnosti a celkovém psychickém založení vašeho přítele. Věřte nebo ne, ale pro někoho je opravdu lepší, a z dlouhodobého hlediska pro rozvoj vztahu příznivější, pokud se za minulostí udělá tlustá čára a jde se dál.
Netlačte na pilu! Opakuji se, ale všichni máme tendenci promítat do osobních vztahů vzorce chování naučené z naší primární rodiny. Mějte to na paměti a ničeho se nebojte. Situace hraje ve váš prospěch, protože z vašeho dotazu vyplývá, že máte nad situací přiměřený nadhled.
Zbytečně se netrapte a věřte sobě i svému příteli. Toužíte oba po napravení vzájemného vztahu? Určitě ano, ale nejdříve musí odeznít to negativní, co ve vás přetvává. Posílení pouta musí být navázáno přirozenou, tj. nenucenou cestou.
Hodně štěstí, Jano.
Sdílím vaši odhodlanost!
Zdeněk Krpoun
Diskuse 0