Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Manžel mi je nevěrný: Přestaňte vyčítat a věnujte se sobě.
9. 9. 2013
S manželem jsme spolu už 21 let a máme dospělého syna.
Před dvěma lety jsem odhalila partnerovu nevěru, ale když jsem mu řekla, že o jeho vztahu vím, tak ze mě udělal žárlivku a řekl, že je to celé nesmysl. Nemohla jsem mu nic dokázat, protože všechny moje důkazy byly pouze z jeho emailu a telefonu. Kdyby věděl, že jsem mu tam vlezla, tak by se naštval, protože toto považuje za velký podraz. Milenka je ze sto kilometrů vzdáleného města a je o 18 let mladší než manžel.
Čas šel dál a jeho vztah pokračoval. Nakonec jsem jí začala psát emaily a SMS. Nic urážlivého, pouze informace o tom, že manžel se k jejich vztahu nikdy doma nepřiznal, a že mu vyhovuje mít to takto uspořádané a nechce nic měnit! Ona mi někdy odpověděla a jindy mě ignorovala.
Asi před půl rokem mi ale napsala, že se těší na miminko. Když jsem znovu na manžela uhodila, tak mi řekl, že jsem praštěná a i po předložení SMS mi řekl, že se nemám divit, ale když někoho cizího obtěžuji svými problémy, tak nemůžu čekat nic jiného než, že si ze mě dotyčný časem udělá legraci!
Tím to pro něj bylo vyřešené. Já se trápila a ze spokojené usměvavé a veselé osoby se stal někdo jiný. Do této situace mi umřel tatínek, takže okolí moji změnu přisuzovalo tatínkově smrti. Změna nastala před asi čtrnácti dny, kdy jsem při nočních hrátkách a posilněná alkoholem začala manželovi opět vyčítat a jí jsem napsala SMS. Rozpoutala jsem tím peklo.
Dozvěděla jsem se od ní, že s ním dělá v práci, vidí se s ním každý den a že ji naše problémy nezajímají, protože se těší na to malé. Vše jsem řekla manželovi a dopadlo to tak, že se mnou nemluví a úplně mě přehlíží. Za vše si můžu sama, protože se starám o to, po čem mi nic není.
O rozvodu nechce ani slyšet, protože on nic neudělal, ba naopak, já jsem ta špatná, protože jsem mu vnikla do soukromí tím, že jsem mu otevřela email a telefon.
Asi si řeknete, proč s ním ještě jsem?! Ale kdybych se odstěhovala, tak přijdu o všechno, co jsem si tady dvacet let budovala. Kariéru, byt, přátele, syna, protože ten by zůstal zde, kde má školu a své kamarády.
Tak a teď raďte. Jsem naprosto vyčerpaná a bezradná. Když to chci s manželem probrat, tak mlčí.
Monika

Názor odborníka
Milá Moniko,
chápu, že se nyní cítíte sama. Manžel s vámi o nevěře hovořit nechce, jeho milenka vás ignoruje, se synem se o tom hovoří těžko a vaše okolí možná ani o ničem netuší.
Napadá mě, že pro vás musí být těžké odhadnout v jaké pozici nyní jste. Jestli jste manželka, se kterou bude váš muž zachraňovat manželství, žena před rozvodem nebo někdo, kdo ho bude doprovázet v jeho paralelním vztahu.
Zkuste nekřičet a nevyčítat, i když je to těžké. Toto chování od vás nyní přesně očekává a jak jste si vyzkoušela, stejně to s ním nepohne. Naopak ho tím ještě více ujišťujete, jaký máte strach o manželství přijít. Pokud o vaše manželství stojí, nechte ho o vás bojovat. Přestaňte vyčítat a naopak se zkuste o jeho nevěru zajímat co nejméně. Neznamená to ale vytvořit ve vztahu z nevěry tabu. Jen se zaměřit více na sebe a vyvolat ve vašem muži alespoň pocit nejistoty, zda o vztah s ním ještě stojíte. Zkuste se ho zeptat, co od vás v takové situaci očekává. Nikoli proto, abyste mu vyhověla, ale abyste se vy cítila lépe a zorientovala se v této kritické situaci.
Pokud nyní nestojí o vaše manželství, nemusíte se jako manželka chovat. Dává vám tím tedy povolení se zbavit všech manželských povinností a péče o něj. Někdy se změnou chování v partnerovi probudí znovu zájem o vztah. Nejlepší by ale bylo celé situaci porozumět. Proč je v manželství nevěrný, a co můžete oba udělat pro jeho záchranu. Zkuste navrhnout párové poradenství nebo navštivte párového poradce sama. Poradce vás může v této době, kdy vám nikdo nenaslouchá, vyslechnout a dát podporu, abyste se cítila silnější. Společně můžete nalézt možnosti, jak krizi ve vašem manželství vyřešit.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0