Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné

Nedokážu propojovat souvislosti: Spolehněte se na mozek, pomůže vám.

12. 4. 2013

Dobrý den,

jsem v posledním ročníku gymnázia, tudíž letos mě čeká maturita. Během psaní opakovacích písemek jsem zaznamenala, že se bojím vlastních názorů.

Při psaní písemky vzpomínám na přesné definice a uspořádání učiva v materiálech, místo toho, abych propojila informace třeba ze společenských věd s informacemi získanými v biologii. Když se učivo učím, snažím se mu porozumět a neučit se mechanicky. Jakmile se ale dostanu k otázce pro tyto dva předměty společné, v každém předmětu bych na ni odpověděla informacemi z materiálů z toho předmětu.

Nedokáži propojovat souvislosti. Díky tomuto handicapu začínám pochybovat o tom, jestli vůbec mám šanci úspěšně odmaturovat, jestli mám vůbec šanci se stát dobrou psycholožkou. To mi sráží sebevědomí ještě víc.

Snažila jsem se nadechnout a začít vše brát s klidnou duší, ale nějak mi to nejde.

Moc děkuji za odpověď.

Martina

Názor odborníka


Dobrý den, Martino,

děkuji za sdílení vašich niterných obav a pochybností.

Osobně jsem toho názoru, že pochybovat o sobě je normální a zdravé. Situace, kterou popisujete, se mi zdá být logickým vyústěním toho, jak se dnes na školách učí. Většinou se učíme jednotlivé informace izolovaně jednu od druhé, často necháváme souvislosti mezi obory mimo pozornost studentů. Není pak divu, že se vám pro otázku v jednom předmětu objevují odpovědi právě z tohoto předmětu a ne z ostatních.

Vždyť váš mozek je k tomu systematicky dlouhodobě veden. Po dobu studia mu napomáháte vytvářet neurospojení a jejich vazby tak, jak se od vás požaduje. Nemůžete se divit, že pak neumí dodatečně kombinovat informace mezi obory. To ho zatím asi nikdo moc neučil. Ale to časem přijde.

Už jen to, že si uvědomujete, že lze informace a poznatky z jednoho oboru propojovat s informacemi z dalšího, vytváří živnou půdu pro to, abyste hledala vazby mezi poznatky, abyste viděla jednotlivé vědomosti v souvislostech. A pokud budete v tomto směru pracovat s vaším mozkem, budete po něm chtít, aby vám tyto informace propojoval a hledal souvislosti, věřte, že se velmi brzy dostaví výsledek. V tomto je mozek náš spojenec. Máme ho, aby zajistil naše přežití. A přežití pro něj znamená mimo jiné, aby podporoval to, co je pro nás důležité, co vede k naplňování našich cílů a záměrů.

Na okraj bych k tomu uvedl ještě jednu obecnou poznámku: Náš mozek je v podpoře našeho snažení žel i dost (velmi) nekritický. Na co zaměříme jeho pozornost a dáme mu najevo, že je to pro nás důležité, tam se zapojí a vytváří, co chceme. A tak je dobré být v tomto ohledu pozorný na to, co chceme.

Myslím, že se to netýká vás, Martino, vaší maturity a úspěchů v dalším studiu.

Přeji úspěšně a s radostí zvládnutou maturitu, přijetí na školu vašich snů a štěstí v životě.

Diskuse 0

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.