Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Nedokážu se přinutit k učení: Naučte se učit.
19. 11. 2013
Dobrý den,
už od základní školy se nemůžu ani za nic na světě donutit k tomu, abych si sednul k učení a učil se. Na základní a střední škole jsem to nebral jako problém, protože i bez učení jsem s horším prospěchem procházel, ale teď na vysoké škole se z toho pro mě stal vážný problém. Nevím, co si počít.
Vím, že se musím učit, chci se učit, ale nedokážu to, vůbec mě to nebaví a zdá se mi to čím dál horší. Loni jsem se ještě dokázal donutit při zkouškovém, těsně před termínem, k tomu sednout a učit se, ale letos jsem nezvládl ani to. Nešel jsem na zkoušku ze dvou předmětů, navíc už od začátku studia nechodím na žádné přednášky či cvičení, které nejsou povinné. Nemyslím si, že trpím depresemi nebo úzkostí z učení a školy, ani si nemyslím, že je to lenost, protože bydlím na vesnici, a když mám jít třeba něco udělat, tak s tím nemám problém a rád pomůžu.
Hodně mi to vadí a opravdu bych ocenil nějakou pomoc, protože já sám si nedokážu představit, že by tato moje situace měla nějaké řešení, kromě ukončení studia, které se mi nezdá nějak zvlášť těžké. Proto bych to nerad dělal.
Hadrovej

Názor odborníka
Dobrý den,
chápu, že vás popisovaná situace trápí a možná i štve. V poslední době se poměrně často ve své praxi potkávám se studenty, kteří řeší něco podobného. S těmi mám však možnost probrat vše osobně a zjistit tak mnoho dalších informací, ke kterým z vašeho dotazu nemám přístup.
Sám vylučujete lenost a psychické problémy. Nabízím tedy otázky, které mne napadly. Pokud se zamyslíte nad odpovědí a budete k sobě upřímný, třeba vás to posune o kousek dál v pochopení situace a nalezení řešení.
Je vámi zvolený obor cestou k tomu, co chcete v budoucnu dělat?
• Co vás vedlo k výběru právě této vysoké školy?
• Je vámi zvolený obor cestou k tomu, co chcete v budoucnu dělat?
• Jaká je vlastně vaše osobní vize? Jinak řečeno představte si sám sebe za 5 – 10 let v práci tak, jak byste se nejraději viděl, abyste byl šťastný a spokojený? Kdo jste, co a kde děláte?
• Jak moc je tato vaše vize v souladu s vašimi silnými stránkami? Co všechno se ještě potřebujete naučit a co udělat, abyste se tam dostal?
Naučit se učit je totiž dovednost
Pokud je vaše současné studium cestou k naplnění této vaší vize, pak věřím, že vaše formulace „…nedokážu to, nebaví mě to…“ pramení jen z toho, že jste zatím nenašel způsob, jak se učit. Naučit se učit je totiž dovednost, která se vytváří podobně jako každá jiná dovednost, a je pro ni potřeba vybudovat i řadu návyků včetně zapojení disciplíny, případně překonání některých bloků a obav.
V závěru píšete, že se vám studium nezdá těžké. V obtížnosti studia tedy asi nebude ten zakopaný pes. Co vás potom vedlo k tomu, že jste letos ani na dvě zkoušky nešel?
Potřeba stihnout spoustu dalších věcí? Jiné zájmy? Nutnost rozplánovat učení tak, abyste stihl vše v potřebné době dostat do hlavy? Nebo plán je, ale nedaří se jej dodržovat, takže neustálým přesouváním  „na potom“ se vytváří „hromada“, která se pak již jeví jako nezvládnutelná, následuje panika, stres, odpor a odložení pokusu?
Pokud je vybraný obor cestou k tomu, co chcete dělat, a našel jste se tady, bude požadovanou pomocí vytvoření výše jmenované dovednosti učit se a nalezení vhodných postupů a motivace.
Vlastně to není tak úplně vaše volba
Realita může být ale i úplně jiná. Co když máte úplně jinou vizi svého života? Kvůli komu/čemu jste se rozhodl pro studium na této vysoké škole, pro tento obor?
Tady přicházejí ke slovu upřímné odpovědi na otázku: „Je mé současné studium o tom, že MUSÍM, MĚL BYCH nebo CHCI?“. Jinými slovy, jedná se skutečně o vaši vnitřní motivaci (chci), nebo byla volba této konkrétní školy dána spíše motivací vnější (musím/měl bych)? Určitě sám víte, jak se cítíte, když podnikáte cokoli, co sám chcete, a jak to vypadá v opačném případě.
Doporučuji si tedy ujasnit, do jaké míry je vaše aktuální studium v souladu s vaší životní vizí, a dle odpovědi se vrhnout na následující potřebné kroky.
Je fajn mít možnost to s někým probrat a najít řešení, které bude v souladu s vašimi představami a hodnotami.
Jednou z možností je hledat podporu u zkušeného kouče. Budete-li hledat profesionální přístup, určitě najdete někoho, pro sebe vhodného, v registru koučů ICF – Mezinárodní federace koučů.
Držím palce,
Pavla Žákovská, PCC
Diskuse 0
Pavla Žákovská
Kouč, lektor, mentor, konzultant managementu
www.vdstraining.com