Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Nemám zájem o partnerský vztah: Raději to zkusit než později litovat.
10. 3. 2014
Dobrý den,
hned zkraje bych chtěla napsat, že vlastně nemám problém, spíš obavy, že za pár let ho budu mít.
Nedávno mi bylo 28 let a dosud jsem neměla žádný vztah, ani vážný, ani nevážný. Což by asi nebylo tak zvláštní, ale na rozdíl od všech žen ve stejné situaci, o kterých jsem kdy slyšela nebo četla, mi to nijak nevadí a nemám motivaci něco měnit – kromě toho, že ve mně vyvolává obavy, když slyším o ženách, které ve čtyřiceti letech chtějí manžela a děti a už o ně není zájem a děti mít nemůžou.
Nevybavuji si, že bych někdy opravdu chtěla vztah. Ano, na střední škole, ale to jen proto, abych nebyla za zaostalou. Ale rodiče mě drželi zkrátka, a než bych je sáhodlouze přemlouvala, abych směla jít na rande, raději jsem všechny chlapce odmítla.
Na vysoké škole mě rozčilovalo bydlet se spolubydlícími, takže jsem si radši vydělávala na pronájem garsonky. Tím jsem měla další racionální důvod odmítat randění – nebyl na to čas. Nicméně když se dívám zpět, nebyla v tom žádná lítost, spíš jsem byla ráda, že mám po ruce racionální omluvu/výmluvu.
Až když jsem začala pracovat a měla jsem jak soukromí, tak volný čas, začala jsem si uvědomovat, že v podstatě nemám motivaci na svém životě něco měnit. Nevím, co bych od partnerského vztahu chtěla – kromě toho, že je to „normální“ a že jsem ve věku, kdy existují příležitosti, které časem existovat přestanou. Neměla bych mít nějaký vztah alespoň „na zkoušku“, abych nabrala zkušenosti a nepokazila si budoucí opravdový vztah?
Tereza

Názor odborníka
Milá Terezo,
ve své odpovědi se nebudu zabývat možnými příčinami toho, proč nemáte potřebu hledat si partnera. Byly by to čisté spekulace a pokud by vás zajímala odpověď na tuto otázku, bylo by dobré domluvit se s některým z terapeutů, který vám s hledáním příčiny jistě rád pomůže.
Váš dotaz je specifický tím, že, jak píšete, v současnosti nemáte problém. A to, čeho se obáváte je to, že byste jednou mohla mít problém. Jinými slovy, vaše potřeba cokoliv řešit v současnosti neexistuje. Jako první reakce mne napadlo napsat, že pokud věci fungují a vy jste spokojená, není důvod se tím zabývat. Zde by doporučení znělo: žijte nyní a zabývejte se situacemi, které jsou aktuální a reálné.
Nakonec jsem se ale rozhodl doplnit ještě další návrh: Vztah „na zkoušku“ není skutečný vztah. Na druhou stranu je ale dobré mít zkušenosti, které vám později mohou pomoci překonat různá úskalí případných vztahů budoucích. Doporučuji tedy spíše otevřít se příležitostem, které máte.
Skutečný, tzv. velký vztah ale může vzniknout pouze v případě, že se druhému člověku otevřete. A to vyžaduje jistou dávku odvahy. Vystavíte se tím možným zraněním. Na druhou stranu tím můžete získat něco, co jste ve svém životě ještě možná neprožila. A pokud se to pro vás bude vyvíjet dobrým směrem, můžete dát vztahu šanci a dále jej rozvinout.
Třeba pak zjistíte, že je pro vás příjemnější sdílet svůj život s někým jiným, než být sama. A pokud zjistíte opak, alespoň nebudete v budoucnu litovat, že jste to nezkusila. Možná znáte to přísloví: „Lituji pouze toho, co jsem neudělal.“ Vše ostatní vám přinese cenné zkušenosti.
Přeji hodně štěstí,
Vít Šrámek
Diskuse 0
Vít Šrámek
Kouč, lektor a poradce osobního rozvoje
www.leadershipcoach.cz