Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Nepřátelský pracovní kolektiv: Jak jej na sebe necháváte působit?
7. 12. 2012
Dobrý den,
pracuji v ženském kolektivu, kde pro mě poslední dobou není jednoduché fungovat. Vnímám to tak, že dřív jsem byla veselejší, teď jsem spíš vážnější, mrzutější z toho, co se děje.
Od té doby, co jsem byla přidělena ke spolupráci s paní X, kterou pár kolegyň na oddělení nemůže vystát (nevím přesnou příčinu, když to shrnu, považují ji za „starou pannu“), se hodně věcí změnilo.
Kolegyně, které paní X nesnáší, se mě snaží natlačit na svoji stranu. Když mi třeba řeknou: prosím tě, udělej si s ní pořádek, zase mě nepozdravila, tak jim dám najevo, že je to mezi paní X a jimi, ať si to vyřeší s ní a nefiltrují to skrze mě.
Začne peklo na talíři, že se jí zastávám a že ony to přece tak nemyslely. Vím ale, že prostě rýpou. Já osobně s paní X normálně vycházím a nemám důvod ji pomlouvat. Ale zařadila jsem se tím u pár spolupracovníků do kolonky „ta, co je taky divná“.
Nemám ráda konflikty, dřív jsem spíš odkývala i to, s čím jsem nesouhlasila, jenom aby byl nějakým způsobem klid. Tahle situace je mi ale proti srsti, tak se ozývám nebo spíš učím ozývat se, nenechat si prostě všechno líbit.
Přijímám to, že nemůžu vycházet se všemi lidmi, mám přátele a nepřátele. Stejně ale cítím, jak se mi na konci klepe hlas, když projevím názor, se kterým jsem v menšině a proti proudu.
Mohl byste mi, prosím, poradit, nasměrovat, jak situaci lépe zvládat?
Děkuji
Tereza

Názor odborníka
Milá Terezo,
situace a prostředí, v jakém se nacházíte, je pro vás zřejmě nekomfortní. Nicméně je to jeden z těch okamžiků v životě, díky kterému se můžete mnohému naučit. Z mého pohledu vaše chování vypovídá o vaší zralosti. Nenechala jste se vtáhnout do „stáda“ většiny. Prokázala jste to tím, že jste dala paní X šanci a našla jste způsob, jak s ní spolupracovat, A to je přece to, oč v práci jde. Dalším důkazem jsou vaše reakce na snahy kolegyň vás zatáhnout do žabomyších válek. To mimo jiné dokazuje, že se již konfliktů nebojíte.
Terezo, oblast, která by vám mohla pomoci k zachování rovnováhy, jsou vaše postoje k situacím, jež zažíváte. Je důležité si uvědomit, že každý z nás žije ve vlastním světě. Každý z nás má tedy právo vidět svět, život jinak. A každý z nás jej také vidí jinak. Co z toho vyplývá pro vás a vaši situaci? To, jaký názor si vytvořily kolegyně na paní X je jejich volba, na kterou mají právo. Stejně tak vy máte právo mít názor odlišný. A můžete být i hrdá na to, že jste ustála jejich tlak.
Co by vám dále mohlo pomoci, je uvědomění, že vaše kolegyně mají ke svému chování určité, velmi konkrétní a osobní důvody, které s nimi evidentně nesdílíte. Těchto důvodů si mohou být vědomy, ale často jsou naše názory na jiné lidi ovlivněny nevědomými pohnutkami. Zachovejte si svůj nadhled. Když se setkáte s podobným manipulativním chováním, berte to s pochopením a rozhodně ne osobně. Koneckonců stejný postoj je možné zaujmout ke snahám vás onálepkovat jako „tu, která je taky divná“. To je svět vašich kolegyň. Ne váš! Můžeme se zde inspirovat knihou Čtyři dohody autora Dona Miquela Ángela Ruize. Konkrétně druhou dohodou (neboli zásadou), která zní: Neberte si nic osobně.
Víte, zřejmě by bylo obtížné úplně změnit atmosféru na pracovišti. Co ale zvládnout můžete, je to, jak na sebe dané prostředí necháte působit. Takže malé doporučení na závěr: Berte současnou situaci jako test vaší osobní zralosti, stability a schopnosti ustát prostředí, ve kterém pracujete. Cestou z práce si můžete vždy připomenout, jak jste zvládla tlaky okolí a ocenit se za to, že jste nikomu nedovolila vmanipulovat vás do svých her. Tím se váš současný postoj může otočit a vy můžete jezdit domů s pocitem hrdosti, že jste zůstala sama sebou. A kdo ví? Třeba svým příkladem inspirujete i další kolegyně a pomůžete tak pozitivně ovlivnit atmosféru u vás v práci.
Přeji vám, ať se vám daří!
Vít Šrámek
Diskuse 0
Vít Šrámek
Kouč, lektor a poradce osobního rozvoje
www.leadershipcoach.cz