Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Nerozumím si s rodinou: Každý rodič dělá maximum toho, co umí.
17. 12. 2013
Dobrý den,
už delší dobu pročítám váš web, protože je zde spousta článků a postřehů k zamyšlení, a proto bych se ráda obrátila s mým problémem na vás.
Poslední 2 roky (je mi 19 let) mě trápí roztržky mezi mnou a nejbližší rodinou. Dá se říct, že jsem trochu černá ovce rodiny.
Rodiče popuzuje to, že odmítám dle nich být jako “normální” lidé – že mě nebaví televize, nečtu bulvární tisk, nechodím na diskotéky, nechci s nimi řešit lidi z okolí, nesnažím se zalíbit sousedům apod. (Přece ale není špatné, že někdo má rád tohle a někdo zas jiné věci ne?)
Hodně mi vyčítají, že nad vším moc přemýšlím a nespokojím se s předloženými fakty, že bych chtěla společně řešit naše pokřivené vztahy z dětství, kdy otec dlouho pil a hrál automaty, i když si myslím, že to jistě ovlivnilo nás všechny, především nás děti – tohle asi moje máma nechápe, jak to myslím, protože mi vždy odpoví, jak ji pobavím, že jsem vtipná, i když já to myslím vážně.
Vlastně s mým chováním má největší problém matka, která mi připomíná, abych se chovala normálně a “netrčela” z davu, že se mnou pak nikdo nevydrží.
S vrstevníky, ale i staršími lidmi si rozumím dobře, lidé mimo nejbližší rodinu mě mají rádi, vyhledávají mou společnost, svěřují se mi, jenže pak dojde matka, řekne mi něco z výše popsaných věcí. A mě pak napadá, jestli opravdu nejsem citlivka, nad vším moc přemýšlím, hledám problémy tam, kde nejsou a jsem tím protivná?
Jak můžu své chování změnit a lépe porozumět mé rodině?
Moc vám děkuji za radu.
Sára

Názor odborníka
Milá Sáro,
zaujalo mě zakončení vašeho dotazu, tedy otázka, jak mohu moje chování změnit.
Proč byste ho měla měnit?  Možná je správné a vaše maminka z něj má jen strach, protože je prostě jiné, než zná ona. Jste v citlivém věku, kdy se formuje vaše osobnost. Stává se, že se člověk začne v tomto věku osobnostně oddělovat od svých rodičů. Z toho ale nemusíte mít výčitky. Vy nejste vaše maminka, a když nebudete chtít, nebudete mít ani její život. A proto nemusíte mít ani stejné chování, které od vás vyžaduje.
Zdá se, že vaše máma u vás rozdílnost také vnímá, a možná má prostě strach. Strach, že ji názorově přerostete, strach, že budete chtít otevírat rodinné tabu. Tak se brání tím, že vás snižuje a nazývá vás citlivkou. Za to se na ní nejde zlobit. Každý rodič dělá maximum toho, co umí.
Na druhou stranu jste ale ve věku, kdy si uvědomíte, že rodiče nejsou celý svět a těžko tedy mohou určovat, co je normální. Pro ně je normální jejich život, pro vás třeba bude normální něco jiného.
Nevím, jak přesně to u vás doma probíhá, ale pokud nechcete, aby vám matka nutila své představy o životě, nenuťte je ani vy jí. Neznamená to ale, že se jich musíte vzdát.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0