Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Neumím se učit a jsem z toho nešťastná: Plánujte a odměňujte se.
24. 5. 2011
Již druhým rokem studuji na vysoké škole a neustále se potýkám s problémem donutit se učit. Nevím, jestli je to tím, že jsem se nikdy učit nenaučila, nebo jsem jednoduše líná…
Učení nechávám vždy na poslední chvíli. Pokaždé si říkám, že mám ještě dost času, ale jak se čas krátí, já ne a ne se přinutit. Dostávám se do stavů beznaděje, kdy vím, že už je čas, že už prostě musím začít, ale čím víc se blíží termín nějakého zápočtu nebo zkoušky, tím je to horší.
Když už se donutím, je to skoro na poslední chvíli. Nevydržím u toho však tolik času, kolik bych chtěla. Začne mne přepadat pocit bezmoci a kolikrát začnu plakat, že jsem neschopná se k tomu „dokopat“, že se to nikdy nenaučím. Obviňuji sebe samu, že si za to můžu, že jsem měla dostatek času. A příště se začnu podceňovat ještě víc. Když si řeknu, že se musím začít učit včas, stejně to nedodržím. Situace se vždy znovu opakuje.
Jakmile má dojít na učení, raději si najdu aktivity, které odvádějí mou pozornost. Dívám se bezmyšlenkovitě z okna, přemýšlím o problémech, které máme s mojí matkou, nemluvě o tom, že si zapnu internet apod. Prosím o radu
Míša

Názor odborníka
Dobrý den, Míšo,
chápu, že s blížícím zkouškovým obdobím by se teď hodila nějaká dobrá rada. Myslím, že sama tušíte, v čem by mohl být zakopaný pes. Píšete, že jste se nikdy nenaučila učit, popřípadě by viníkem mohla být i vaše lenost…
S odkládáním věcí se asi občas pereme všichni. Co vlastně odkládáme nejvíc?
• to, co nás nebaví,
• to, co nepovažujeme za důležité,
• to, z čeho máme obavu,
• to, co nám připadá příliš složité, náročné,
• to, co nám může přinést nějaké další obtíže…
Co vás ještě napadá?
Máme-li motiv, proč se chceme do něčeho pustit, s vidinou výsledku, který nás oslovuje, většinou se do věcí pouštíme s chutí a bez větších odkladů.
Je zvolená škola skutečně tím, co vás baví? Proč studujete? Co vám přinese složení zkoušek? Jaký bude váš pocit, až budou všechny zkoušky složeny?
Máte-li motiv a vidinu výsledku, potřebujete už jen dvě věci:
1. realisticky naplánovat jednotlivé body postupu,
2. disciplínu – dodržet svůj plán.
Řadě lidí pomáhá už vytvoření plánu. Sepište si s dostatečným předstihem, co všechno se potřebujete naučit a do kdy – tedy náročnost jednotlivých zápočtů a zkoušek s termíny. A poté si podle svých dalších aktivit vytvořte plán, co uděláte během jednotlivých týdnů, či dnů.
Buďte realistická. Papír sice unese všechno, ale určitě budete mít lepší pocit, když si odškrtnete splněné mezibody každý den, než pokud si nastavíte cíle nezvládnutelně, a pak je budete muset přesouvat do dalších dnů a trpět pocitem viny, že jste selhala a nezvládáte.
Valí-li se na nás mnoho věcí, ovládne nás panika a bezmoc, které neumožňují realistický odhad množství úkolů a potřebného času na zvládnutí. Klid by vám mělo přinést už to, že máte vše pod kontrolou. Pokud ovšem zapojíte i druhý výše uvedený bod, a to je sebedisciplína. Jste to vy, kdo sestavil plán, a je na vás, abyste ho dodržela.
Za splnění naplánovaných povinností se určitě odměňte, klidně i koukáním z okna nebo přemýšlením. Je ale potřeba zaměřit se na to, co je pro vás důležité, takže ve studijním finiši to bude příprava na zápočty a zkoušky.
Shrnuto, podtrženo, jde o to udělat si nějaký plán přípravy (i s prostory na relaxaci a krátkodobé rozptýlení pro dobití baterek) a ten pak dodržovat.
Představte si ten pocit, že vše zvládáte a stíháte se naučit vše, co potřebujete!
Určitě to vyzkoušejte, těším se na zprávy, jak dopadlo toto zkouškové období ;-)
Držím palce,
Pavla Žákovská
Diskuse 0
Pavla Žákovská
Kouč, lektor, mentor, konzultant managementu
www.vdstraining.com