Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Nevydařené pokusy o vztah: Příčinou může být vnitřní tlak či strach.
11. 5. 2015
Dobrý deň,
už dlho riešim problém, s ktorým si neviem rady. Mám 38 rokov a už 8 rokov som bez partnera. Od 20 do 30 som mala plnohodnotný vzťah, rozišli sme po vzájomnej dohode a nie dramaticky. Potom mi vyhovovalo byť nejaky čas sama, venovať sa svojmu sebarozvoju.
Keď som chcela znova „naskočiť“ na partnerský trh, zistila som, že asi nie je so mnou niečo v poriadku, a že všetky zlyhané pokusy o vzťah majú rovnaký vzorec – tých pokusov o vzťah bolo presne 5. Dlhšie spoznávanie, randenie, prvý, druhý tretí sex… a koniec. Vždy s veľmi podobnými odôvodnením: si úžasná žena, máme sa stále o čom rozprávať, si skvelá v posteli… ale nie je tam dostatok chémie a iskry pre dlhodobý vzťah, nie si to čo hľadám. A v niekt. pripadoch ešte ponuka sexuálny vzťah, kým si nájdu regulérnu partnerku.
Samozrejeme že človek v prvom rade začne riešiť svoje rodinné zázemie a vzorce, venovala som tomu hodne času, bol to náročný a bolestný proces zblíženia, odpustenia, porozumenia a navodenia „nových“ vzťahov s rodičmi – moj otec žil paralelne v dvoch rodinách a v teenagerskom veku odišiel úplne, takže som doma vlastne nikdy nezažila normálne partnerské fungovanie. Ešte podotýkam, že som od detstva precitlivelej povahy, a tak mi trvá asi trochu dlhšie kým tieto „odmietnutia“ v sebe spracujem a zanalyzujem a s otvoreným srdcom idem vpred novým možnostiam.
Veľmi túžim po partnerskom živote, dieťa by bolo krásnym bonusom, len vek pribúda a možností na zoznámenie stále menej. Čo s tým, ako si pomôcť?
Namibia

Názor odborníka
Milá Namibie,
je vidět, že za sebou máte už hodně práce, zaměřovala jste se na svůj osobní rozvoj, na vztahy v původní rodině, nahlédla jste opakující se vzorce v nevydařených pokusech o partnerský vztah. Chápu, že o to silnější pocit zoufalství můžete zažívat. Nesmíme opomenout také váš věk a dlouho dobu samoty, která není krátká. Hledáte už také partnera pro život a pro rodinu. Už jen tyto faktory mohou hodně “dopomoci” k vytvoření velkého vnitřního přetlaku, který může paradoxně partnery nevědomě “odpuzovat”. Jak se říká, nemáme nic, co si příliš přejeme a z čeho máme strach, že nedostaneme. Stejně tak jako z nás druzí vycítí nejistotu, z vás muži mohou vycítit vnitřní tlak již vytvořit vztah, aniž byste jim to slovně či jinak dávala najevo.
Další častou možností pro dlouhodobou samotu může být, že se vztahu z nějakého důvodu vnitřně bojíme nebo se obáváme blízkosti druhé osoby a tak si opakovaně přitahujeme partnery, kteří o nás pak nemají zájem. To je však samozřejmě velmi podprahová záležitost, nikoli vědomá. Ve vědomí můžeme mít naopak zcela opačný pocit, kdy si partnera přejeme a cítíme se bez něj opuštění.
Zkuste také popřemýšlet o posledním dlouhodobém vztahu, přestože ho vnímáte jako bezproblémově ukončený, byl to váš poslední dlouhodobý vztah. Zkuste si tedy uvědomit, jestli tam nemohl vzniknout nějaký vnitřní blok vůči vztahům, zejména ohledně vaší “jiskry”, která se vám v posledních vztazích tak opakuje.
Někdy může také být chyba v přístupu, můžete na sobě tedy tvrdě dřít a pracovat na soberozvoji, ale pokud opakujete nějakou chybu, kterou neumíte nahlédnout, je dobré navštívit psychoterapeuta, který vám může venkovní náhled lépe poskytnout.
Věřím, že se vám již brzy podaří najít milovanou osobu, se kterou si splníte své přání již založit rodinu a mít životního partnera. Držím palce!
Tereza Zahrádková
Diskuse 0