K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Nová práce mě deptá: Změňte svůj přístup a všímejte si pozitiv.
8. 4. 2013
Po deseti letech jsme změnila práci kvůli platu.
Rodina se rozrostla a finanční rozpočet také, nedalo se to utáhnout, padali jsme do dluhů, i když jsme nijak zvlášť neutráceli (žádné dovolené, žádné drahé dárky).
Dříve jsem pracovala v neziskové organizaci s podobně naladěnými lidmi. Práce byla sice časově i psychicky náročná, drželo nás však s kolegy dohromady přátelství a hezké vztahy nejen na pracovišti.
Nyní jsem v klasické firmě, co upřednostňuje výsledky, plnění kvót a cílů. I když vše (zatím) plním, práce mě v podstatě ničí.
Každé ráno usedám do auta v depresi, přemáhám se, abych vyjela. Večer usínám s myšlenkou, jak se mi ráno nechce vstávat. Často oddaluji moment jít si lehnout, protože se jakoby snažím oddálit ráno. Ani víkend si neužiju, protože mě straší myšlenka, že zas v pondělí musím jít do práce.
Nejhorší dilema je, že finanční situace se doma stabilizuje. Moje zaměstnání má neskutečně mnoho benefitů – nejdůležitější je osmdesátiprocentní úvazek, takže mám čas na naše děti.
Je těžké se rozhodnout, co upřednostnit. Děti nebo sebe?
V dnešní době je velmi těžké najít slušně placenou práci s dvěma malými (3 a 6 let), často nemocnými, dětmi a částečný úvazek… To už je skoro sci-fi.
Myslela jsem, že s vysokoškolským vzděláním bude jednodušší sehnat práci, ale realita mne poučila. Takže stále hledám a doufám, že se stane malý zázrak.
Nechci kariéru, jen práci, kam nebudu chodit s nechutí a nebudu v ní 12 hodin denně, protože chci trávit čas i se svými dětmi.
Katka33

Názor odborníka
Vážená Katko,
ve své odpovědi budu reagovat pouze na informace, které jste uvedla.
Ve svém dotazu píšete, že hledáte práci, kde nebudete muset trávit 12 hodin denně, což momentálně při osmdesátiprocentním úvazku netrávíte. Plat máte lepší, než v předchozím zaměstnání. Co ale neuvádíte, je informace o tom, co vás v současné práci ničí. Mohu se jen domnívat, zda jde o kolektiv, šéfa, výkonové cíle, práci samotnou, či některou z kombinací uvedeného.
V zásadě máte několik možností, jak se k dané situaci postavit. Níže uvádím tři z nich:
• Hledat dál zaměstnání odpovídající vašim představám a potřebám,
• pokusit se změnit pozici v rámci společnosti, kde pracujete a vyhnout se tak těm aspektům práce, které vás nejvíce odrazují,
• změnit svůj přístup/postoj k faktům vnímaným v současnosti negativně.
Na základě mých osobních zkušeností i výsledků práce mých klientů bych doporučil zaměřit se na třetí zmíněnou možnost (o předchozí dvě se můžete snažit souběžně). Jde o to, že situace a fakta nemají samy o sobě žádný emoční náboj. Nejsou automaticky negativní nebo pozitivní. To my, lidé, jim subjektivně přidáváme naše hodnocení. A to velmi individuálně. I proto se jedna situace může někomu zdát jako tragická a nesnesitelná, a jiný se baví nebo vidí zajímavou výzvu.
Nyní záleží na vás, jak se k vaší práci postavíte. Můžete se na to dívat i tak, že vás život zavedl do současné situace proto, abyste se něco nového naučila. Jde o změnu přístupu z „musím chodit do práce a trpím tam“ na „tu práci budu brát jako školu, jako hru, a třeba se něco přiučím“. Asi vám to teď zní neskutečně. A přestože je tato změna postoje náročná, je možná.
Pokud se rozhodnete do toho jít, ujasněte si, co konkrétně vám na vaší práci vadí. Jděte do detailu. Přemýšlejte o konkrétních situacích, lidech, úkolech. Je to skutečně vždy? Jsou to všichni? Vadí vám všechny pracovní činnosti?
Až budete hotová, zvažte, co byste mohla změnit. V hledání možností řešení buďte kreativní! U oblastí, které změnit nemůžete přemýšlejte, co by se muselo změnit, aby vás již nezasahovaly negativně. Ještě lepší by bylo, kdybyste našla způsob, jak tyto oblasti přetvořit v něco, na co se budete moct do práce těšit. Někdy stačí málo.
Poté přesuňte svoji pozornost k oblastem, které vnímáte neutrálně, ale hlavně k těm, které vás v práci baví nebo těší. I zde zapřemýšlejte, jak byste se mohla těmto činnostem věnovat více, případně jak je ještě dále rozvinout.
Jde o to, abyste změnila nebo eliminovala to, co se vám v práci nelíbí a v co možná největší míře se soustředila na činnosti, které vnímáte pozitivně. Takto se vám může podařit dosáhnout stavu, kdy do práce jezdíte v neutrálním, nebo ještě lépe v pozitivním rozpoložení. Pro posílení vaší motivace je dobré si uvědomit, že díky investované energii nezískáte pouze vy samotná. Přínosy pocítí i vaše rodina ve formě dobře naladěné matky, která je doma skutečně přítomná. A to nejen fyzicky, ale i mentálně.
Přeji vám hodně štěstí,
Vít Šrámek
Diskuse 0
Vít Šrámek
Kouč, lektor a poradce osobního rozvoje
www.leadershipcoach.cz