Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Partner přestal komunikovat: Zjistěte, co se děje, ale přiměřeně.
15. 1. 2013
Dobrý den,
momentálně pociťuji velkou nejistotu. Myslím, že nejistota je pocit, který se nelíbí nikomu z nás. Navázala jsem vztah s mužem, z jeho strany to bylo intenzivnější než z mojí, aspoň ze začátku.
Já jsem se spíš bránila, ale pak se zamilovala se vším, co k tomu patří. Jedním slovem – nádhera. Krásné pocity, štěstí. Teď mám to, co jsem vždycky chtěla. Naplněná touha.
Podle jeho slov a chování soudím, že on prožíval to stejné co já, možná v ještě větší míře. A pak najednou šmik – z ničeho nic přestal se mnou komunikovat. A to úplně. Psala jsem mu, co se stalo, absolutně bez reakce. Jsem zmatená a taky znechucená, protože si toto chování nedokážu nijak vysvětlit.
Snesla bych jakékoliv vysvětlení. Prostě něco, protože i špatná pravda je vždycky lepší než nejistota.
Pomůžete mi toto chování nějak vysvětlit a pochopit? Nejvíc mě skličuje, že nemůžu nic dělat.
Děkuji
Moravačka

Názor odborníka
Vážená autorko dotazu,
oceňuji vaši snahu změnit nepříjemný stav, v kterém se momentálně nacházíte. Pocit nejistoty je spojený s dalšími nepříjemnými emocemi a negativně ovlivňuje i myšlení. Jeho redukce nebo ještě lépe odstranění je proto více než žádoucí.
Aktuální situaci bohužel nemáte zcela ve svých rukou, protože je to právě aktivita ze strany partnera, která by vám naznačila další směr vašeho vztahu. I přesto si ale můžete vy sama značně pomoci k tomu, abyste celou okolnost vnímala v lepším světle.
Jestli budu vycházet z toho, co popisujete, pak situaci pochopit jednoznačně nelze. Vysvětlit si ji můžete mnohými způsoby, ale buďte si jistá, že přiměřený tlak na partnera k tomu, aby se vyjádřil, bude tím správným krokem k řešení.
Přiměřený tlak znamený vyjádření práva na to vědět, co od něho můžete do budoucna očekávat a zda s ním můžete jako s potenciálním partnerem počítat. Přiměřený tlak prakticky představuje asertivní prosazování tohoto práva přes smskování, emailování a co funguje nejlépe – osobní setkání. Pokud se vám bude vyhýbat, nezkazíte nic tím, když na něho jednou počkáte před jeho pracovištěm nebo na jakémkoli místě, kam pravidleně chodí. Nezapomeňte ale na slůvko „přiměřenost“.
Přiměřenost ve vašem případě, tedy taková, která nenaruší integritu druhého, a ani nebude vypadat jako vaše vlastní ztráta hrdosti, udržíte tím, že budou vaše aktivní kroky krátkodobé a zároveň nebudou porušovat pravidla zdravého rozumu. Jednoduše řečeno buďte aktivní a snaživá, ale zároveň neztrácejte nadhled nad svým chováním. Ten můžete získat tím, že budete vaše kroky diskutovat s důvěrnými přáteli nebo rodinou, kteří budou v té výhodě, že dokáží vnímat celou situaci střízlivěji než vy.
Po vašich krocích může dojít ke dvěma reakcím – k odpovědi nebo mlčení. Každá odpověď je lepší než žádná. Jestli vám partner sdělí, že nechce ve vztahu pokračovat, bude to velmi bolestné, ale s odstupem času se budete cítit čím dál lépe díky vědomí, že jste udělala vše, co jste mohla. Budete mít příjemný „lehký“ pocit z toho, že jste se zachovala lidsky, odpovědně a zároveň nejlépe, jak jste jako dospělá osoba mohla.
Pokud bude partner nadále mlčet, může (ale nemusí) to být ukazatelem nejen lhostejnosti, ale hlavně nejistoty. Nechci a nebudu ho nálepkovat takto na dálku, ale nerozhodost a pasivita jsou často projevy vnitřní neuspořádanosti a psychické nevyrovnanosti. Pravděpodobnost, že se to týká vašeho partnera však není absolutní a neměla byste o něm, pokud ho chcete jako dlouhodobého partnera, dělat ukvapené a vašemi negativními pocity zkreslené závěry ještě před tím, než ho adekvátně poznáte.
Nezapomeňte na to, že jste na vztah dva. Kdyby skončil, vždy si můžete na základě vašich kroků říct, že jste byla tím, kdo vztah udržoval a kdo se více snažil. S odstupem času budete, i když to nyní možná nechcete slyšet, tím, kdo bude spokojenější a vyrovnanější.
S díky za vaše řešení,
Zdeněk K.
Diskuse 0