K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Přítel má všude fotky zemřelé ženy: Při komunikaci nenuťte ke změně.
26. 7. 2012
Dobrý den,
nevím, jak reagovat na vystavené fotografie zemřelé ženy, které má přítel v každém pokoji. Známe se delší dobu, je tři roky vdovec a vím, že měl svou ženu rád.
Ale mně není příjemné, když vidím všude kolem sebe její zvětšené fotografie.
Nic proti ní nemám a myslím si, že nejsem sobecká, ale tohle mi přijde vůči mně netaktní, mrzí mě to a vadí. Jak mu šetrně říct, že se mi to nelíbí, a co si mám o jeho chování myslet?
Za odpověď děkuji.
Aknas

Názor odborníka
Dobrý den, Aknas.
Každá odpověď bude vždycky poznamenaná zkušeností a znalostí toho, kdo odpovídá. Tak si nejlépe sama prociťte, co vám z mé odpovědi sedí a cítíte pro vás jako vhodné. Zároveň nemohu znát všechny podrobnosti a odpovídám jen podle toho, co jste popsala ve čtyřech větách. Já bych svojí odpověď rozdělil do několika částí.
Ptáte se mimo jiné jak reagovat. Říká se, že vztahy jsou příležitostí k růstu. Takže začněme tím, co se nabízí jako první, a to je prostá komunikace. Nevím, jak máte kvalitní a otevřenou komunikaci, ale doporučuji si o tom s přítelem určitě promluvit. Vy sama ho znáte nejlépe, takže asi víte, jak mu to sdělit šetrně, ale pevně. Ve správné komunikaci je důležité nehodnotit a nenutit nikoho ke změně. Popište prostě příteli, jaké pocity ve vás daná situace vyvolává a jak je to pro vás obtížné. Zároveň doporučuji příteli vyjádřit pochopení.
Já bych komunikaci vedl směrem k tomu, že už jste delší dobu jeho partnerka a on by měl svůj starý vztah uzavřít, neboť tím dává najevo, že vám vedle sebe ještě plně nevytvořil místo. Mně přijde daná situace právě obrazem toho, že přítel se ještě opravdu nerozloučil s bývalou ženou a má jí (obrazně řečeno) u sebe blíž než vás. To je také odpověď na otázku, co si máte o jeho chování myslet. Prostě jí má asi pořád hodně v srdci. A vy to možná nejen vidíte na těch fotkách, které vám to zrcadlí, ale i cítíte někde uvnitř. Pokud vás má přítel opravdu rád a váží si vás, pak bude ochotný a otevřený se o tomto tématu bavit. Pokud ne, musíte sama zvážit, co to pro vás znamená.
Bylo by hezké, pokud by přítel byl spolu s vámi, či případně sám, ochotný udělat jakýsi rituál na uzavření minulého vztahu. Mohl by své bývalé ženě poděkovat za vše, co mu dala a naučila ho. Za roli, jakou v jeho životě hrála, vyjádřit jí cit, říci jí, že už má novou partnerku, a rozloučit se s ní. Pokud by to udělal spolu s vámi, bylo by krásné, pokud vy byste jí dokázala vyjádřit respekt jako důležité bývalé partnerce svého přítele. Pak by se to mohlo a asi mělo uzavřít tak, že by třeba přítel posbíral její staré fotky, uklidil je na jedno místo a uvolnil tím prostor pro váš nový život. Tím byste se oba smířili s částí nedořešené minulosti a mohli jít dopředu bez zátěže.
Pokud by pro vás bylo hodně těžké to téma otevřít, měla byste možná přemýšlet o tématu hranic ve vztazích sama u sebe, tj. co vše si necháte líbit, než se ozvete. Necháváte si hranice trvale překračovat, tj. děláte často věci, které necítíte dobře, jen abyste sama někoho neranila či neublížila a radši ublížíte sama sobě? To je jen moje domněnka s čím to může také souviset, každopádně správné je, když jsou hranice ve vztahu v rovnováze.
Protože mám na svět spirituální pohled, neodpustím si ještě pár otázek, nad kterými se zkuste sama zamyslet. Věřím tomu, že se v našem životě nic neděje náhodou a každá situace nás něco učí a něco nám říká. Proč myslíte, že se vám daná situace děje? Co vás má naučit? Jaké pocity ve vás přesně vyvolává? Byly tyto pocity ve vás již dříve před touto situací? Kde a kdy ve vašem životě se objevily? Nenutí vás náhodou tato situace znovu si uvědomit, že je máte nezpracované a neprožité a přijmout je? Co vás to učí o chování ve vztazích? Kde máte sama rezervy? Říká se, že co ve vztahu nedám, sám nedostanu? Co vám v této situaci od přítele chybí? Respekt k vám? Nebo něco jiného? A dáváte to do vztahu vy sama? Co vám to říká o vaší společné komunikaci a hranicích ve vztahu? Možná vás tímto trochu naštvu a vyprovokuji a pak to asi splní účel. Pokud chceme měnit svět, musíme nejdříve změnit sami sebe.
Přeji moc úspěchů v řešení dané situace, ve vztahu, komunikaci s přítelem a v osobním růstu.
Vladimír