Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Přítel měl pocit, že mi nestačí: Proveďte ho moderním pojetím vztahu.
22. 5. 2013
Dobrý den,
asi jsem přišla po téměř devítileté známosti o vztah a pominu-li složitost vztahu na dálku, tak hlavní důvod, jak jsem zjistila, kvůli kterému se zřejmě rozhodl vztah ukončit, je vlastně náš společný koníček, a to je sport.
Má pocit, že mi nestačí. Hodně jsme spolu jezdili na kole, trochu běháme, já si ráda „švihnu“ třeba nějaký triatlon nebo jinou akci, kde je mi v té atmosféře dobře.
On to vidí a asi na to žárlí nebo nevím. Když tam jde se mnou, tak je šíleně naštvaný a je vidět, že tam evidentně trpí. Když mu řeknu, ať se na to vykašle, že půjdu sama a vrátím se, tak to nedokáže skousnout.
Má pocit, že ke mně patří někdo lepší, kdo to má nastavené stejně, že vždycky, když něco dělal, tak se tam objevili lepší a to s ním jde. Nesnese ženskou, která není někde hodně dál ve vleku. Kazí nám to už i společné výlety, jako by se mnou soupeřil, prý že stárne (je o 13 let starší), že to nejde a ženská že musí být v závěsu, že to tak má a basta. Navrhovala jsem i někam zajít, ale odmítá. I bych snad přestala, omezila se, ale už je asi pozdě.
Jinak je hodný, pozorný. Louskám články, jestli já něco nevysílám, čím bych ho měla nějak srážet, jestli je problém ve mně. Kdybychom všechny jiné problémy vyřešili, tak prostě tohle je jak neprorazitelná zeď. Nedovedu si představit, že nebude, mám ho ráda, mám docela chuť se vším seknout a najít si něco jiného, jestli by mi to mělo pokazit vztah. Moc to nechápu.
Je prostě nějak zamindrákovaný nebo to je taky moje vina?
Nebo si blbě vybírám…
Táňa

Názor odborníka
Milá Táňo,
již z obsahově stručného popisu vašeho vztahu vás můžu ujistit, že problém není na vaší straně. To však neznamená, že byste jeho řešení měla nechat pouze na partnerovi.
Na jednu stranu reakce partnera chápu, přijmu-li dříve panující názor a přesvědčení, že žena by měla být jakoby „pod“ partnerem. Současnost ale odporuje zažité zkušenosti lidí, kteří vyrůstali v době, která podporovala jinou mentalitu vztahu, tedy model silného, výkonného a efektivního muže vedle slabší, křehčí a méně schopné ženy.
Právě takový model zřejmě panuje v hlavě vašeho partnera, který může být jinak skvělým člověkem.
Představte si, že se jeho náhled na vaši vysokou sportovní výkonnost změnil k lepšímu. Nebyl by poté váš vztah ideální? Pokud odpovíte „ano“, pak pracujte na vašem vztahu a snažte se, co vám síly stačí.
Váš partner pravděpodobně potřebuje průvodce, kterým můžete být právě vy. Tento průvodce ho provede moderním pojetím vztahu. Ukažte mu případy, kdy je sportovně založená žena a méně výkonný muž ideálním vzorem pro vytvoření vztahu. Váš partner musí zprávu o ženské emancipaci dostat do kostí.
Mluvte s ním, sdílejte jeho názory a přesvědčení, přijměte jeho vnitřní svět, ale na druhou stranu vystihněte, který aspekt jeho mysli vám brání v rozvoji vztahu a tu společně odstraňte. Zároveň sdílejte vaši zkušenost a pocity s přáteli, kteří vám můžou být také oporou. Za každou cenu o partnera bojujte, dokud budete cítit, že vůle ke vztahu je i na jeho straně. Vůle ke vztahu neznamená pouze vyslovená ochota, ale také skrytá touha pokračovat, kterou nemusí explicitně vyslovit, a místo toho tvrdit, že již o pokračování vztahu nemá zájem.
V každém případě buďte vnímavá, čekejte, snažte se, ale zároveň (i když tvrdím „za každou cenu“) nezapomeňte vnímat signály, které by naznačovaly, že překračujete hranice jeho svobody. Vy ženy jste v tomto daleko citlivější, proto o vás a překračování hranic nemám strach.
Jestli partner obnoví zájem o vztah, zažijete krásný pocit, že jste se udělala vše pro to, co se stalo. Pokud ne, budete nejdříve prožívat bolest, ale s odstupem času a s novými intimními zkušenostmi zjistíte, že jste se jako aktivní člověk zachovala nejlépe, jak jste mohla.
S přáním všeho krásného,
Zdeněk Krpoun
Diskuse 0