Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Přítel mi lhal - je starší a má děti: Co vás tato zkušenost naučila?
28. 6. 2012
Dobrý den,
píši vám ohledně vztahu se svým (dnes již asi bývalým přítelem). Chodili jsme spolu asi půl roku. V průběhu vztahu se vynořovaly problémy jako nedostatečná podpora z jeho strany a jakási časová tíseň. Ta se dnes rozmotala – ukázal mi občanku a tam stálo, že je ženatý a má dvě děti! Po celou dobu mi přitom tvrdil, že je svobodný.
Je to hodně mimo moje chápání. Můj biologický otec udělal něco podobného mé matce. Neustále jí zahýbal, až si nakonec vzala život. Nechci být další v řadě. Nedokážu si vysvětlit, proč mi to udělal, proč mi tak lhal. Dokonce mi lhal i co se týče jeho věku – je o pět let starší, než mi řekl. Mám takové pocity, jako že už snad nejde ničemu normálně věřit. To mám pokaždé kontrolovat občanku, když se s někým seznámím?
Dnes už mám pocit, že vše je jen noční můra. Nedokážu rozeznat, co je skutečnost a co ne. Nejdřív jsem měla vztek, pak jsem ho utlumila alkoholem, ale nakonec se stejně vydral na povrch. Nedokážu pochopit, jak mi tohle mohl udělat. Připadám si jako prostitutka, které může zaplatit. Nechal mi tady, když jsem to zjistila, osm tisíc korun. Zapálila jsem je nad sporákem. Ale to není řešení. Jak se s tím mám vyrovnat? Jak mám jít dál?
PS: chodím k psycholožce, ale stejně…Jaký má tohle všechno smysl?
Katka

Názor odborníka
Dobrý den, Katko,
ze všeho nejdříve vás chci pochválit za to, že jste se rozhodla situaci řešit, nebýt na své potíže sama a využít odbornou pomoc. Je vidět, že máte odvahu a snažíte se ve svých prožitcích nalézt smysl.
Váš dotaz je o důvěře v partnerském vztahu, která byla kvůli vašemu bývalému partnerovi silně narušena. Navíc to nebylo poprvé, co se vám něco takového stalo. Jak sama píšete, zažila jste to již se svým biologickým otcem, kde měla tato zkušenost za následek smrt vaší matky. To všechno se ve vás silně zakořenilo a vy nyní prožíváte nepříjemné pocity.
Všechno, co teď zažíváte, je pochopitelné a máte na takové pocity právo. Důvěra je velmi křehká „věc“ a pokud vám někdo lže o tak zásadních oblastech života, trvá pak nějakou dobu, než pocity nedůvěry a zmaru odejdou.  Pokud někdo přijde do vztahu jako svobodný, bezdětný a o pět let mladší a odchází jako ženatý se dvěma dětmi a o pět let starší, můžete mít skutečně dojem, že jste žila s někým úplně cizím.
I taková zkušenost však nemusí znamenat, že tyto partnery budete potkávat stále. Často přitahujeme typy lidí, kteří nám mají dopomoci vyřešit své vnitřní neuzavřené konflikty. Pokud máme ve své minulosti silnou negativní zkušenost, jako vy se svým otcem, je možné, že jste nyní přitáhla partnera, který má podobné rysy. Nedořešený konflikt s rodičem se tedy můžeme snažit řešit v novém vztahu – partnerském.
Pokud se zamyslíte nad bývalým partnerským vztahem, myslíte, že vás měl v něčem poučit? Vykazoval váš partner nějaké varovné signály, kterých jste si nevšímala? Pokud jste si jich všimla, jak jste na ně reagovala? Působil celkově důvěryhodně? Chráníte se dostatečně ve vztazích? Pokud pochopíte, co vás měl bývalý přítel naučit, je pravděpodobné, že takové lidi přitahovat přestanete. A to jednoduše proto, že už je nebudete potřebovat. Už vás nebudou muset nic učit. Zkuste se také zamyslet nad vztahem k vašim rodičům.
Vím, že je to těžké, ale zkuste brát partnery a lidi, co vám ubližují, jako „trenéry“, ne jako soupeře. Ptala jste se, jaký to má všechno smysl. Má odpověď zní, máte se poučit a posunout tak v životě dál.
Diskuse 0