Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Rozešli jsme se kvůli jeho vtipům: Někdy nejvíc vadí maličkosti.
16. 8. 2013
Dobrý den,
je to chvíle, co jsem se rozešla se svým přítelem kvůli jeho neustálým „vtípkům“.
Může se to zdát sentimentální, ale po roce a půl, kdy se snažíte je ignorovat nebo alespoň nepovažovat za důležité, se přehouply v nesnášenlivost k nim.
Několikrát jsem se snažila přesvědčovat sama sebe, že to není důvod k rozchodu, a taky jsem se tento problém s expřítelem snažila řešit. Bohužel to ale skončilo vždy tak, jak to chodí. Změna se nekonala – empatie nedorazila!
Po těch pár dnech po rozchodu se cítím hrozně, i on. Snažím se ty negativní porozchodové pocity překonat, protože vím, že pokud bych se k němu vrátila, vyvolávala by ve mně jeho neustálá „nadoptimistická nadšenost“ a zvyk „všemu nasadit korunu“ opět vztek a musela bych opět přinejmenším zvyšovat hlas… Ubližovala bych mu tak svým nesouhlasem s jeho chováním dál.
A proč vám tedy píšu, když už se zdá, že je všechno vyřešené?
Bojím se, že ztratím toho nejlepšího člověka, kterým on pro mě vždy ve všem ostatním byl. Je to jen rozmar, který cítím, a tak je vina na mé straně? Nebo je to jeho povaha, která nesedí té mé v jedné, ale pro mě zásadní věci, a tak by dělala v budoucnu naše společná cesta neplechu? Bude ve vztahu vždycky něco, co nám na druhém bude vadit a tuhle ne-maličkost bych se měla naučit tolerovat?
Nedá se asi tak lehce na vše odpovědět, ale alespoň bych chtěla znát názor od vás, jako psychologů, a také snad co se týče vztahů, zkušenějších lidí.
Děkuju vám moc.
Vaše čtenářka a obdivovatelka
Gabriela

Názor odborníka
Milá Gabrielo,
důvod vašeho rozchodu působí na první dojem rozmarně. S plným pochopením však uznávám, že ve vztazích často nejvíce překáží právě takové ty malé zlozvyky, které působí jako trny na kůži ve chvílích doteků hedvábí.
Jestli se domníváte, že expartner by mohl znamenat vaši životní lásku, byla by škoda zahodit společnou minulost jako balíček od sladké osvěžující zrmrzliny v letních tropických dnech. A nyní už konec metafor, i když jsme je použil účelně, abych částečně vyjádřil svůj názor na vaši situaci a mírně ji odlehčil.
Vnímejte svou současnou situaci jako dynamický proces, který se mění podle toho, jak vy sama chcete. Máte možnost vrátit se k expartnerovi a promluvit si s ním o příčině rozchodu? Jestliže ano, neváhejte a udělejte to. Buď se ujistíte, že jste udělala správně, anebo budete pokračovat ve vztahu, který můžu být krásnější, než před tím. Otázkou zůstává, zda i protejšek bude mít zájem, což ale bez aktivního přístupu nezjistíte.
Myslím, že nemá cenu, abyste samu sebe „odsuzovala“ za důvod, proč jste opustila člověka, kterého milujete. Ve vztazích se děje mnoho racionálně nepodložených věcí. Domnívám se, že dočasné odloučení a následná otevřenost spojená s vysvětlením, může někdy působit jako pojivo a posilovač vzájemné lásky.
Jste mladá žena a určitě máte své ideály. Ve vztazích  obvykle narazíte na rozčarování a nutnosti dosažení kompromisu, což ve vašem případě může být právě přijetí humoru partnera.
Jakkoli se však můžeme dohadovat, je nejlepší cestou právě metoda přijetí aktivní role. Zkuste kontaktovat svého expartnera a během schůzky naslouchejte tomu, co „říká“ vaše nitro. Milujete ho, nebo se jen ujišťujete, zda jste ho nezranila? Umíte si s ním představit dlouhodobý vztah, nebo jen zaplňujete mezery ve volném čase? Odpověď na tyto otázky máte v sobě, naslouchejte jim.
Vše hezké a sladké přeje
Zdeněk K.
Diskuse 0