Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Stále hůř vycházím s rodiči: Odstěhování se může váš vztah ozdravit.
9. 4. 2015
Dobrý den,
je mi 21 let. Bohužel žiji stále u rodičů, se kterými poslední dobou vycházím hůř a hůř – hlavně s taťkou, když jde do tuhého, mamka se ho zastane a já jsem vždycky ta špatná, pokaždé pláču já.
Řekla bych, že mi vadí zvýšený hlas a nadávky, které slýchám – mám z toho takové pocity úzkosti! Nerespektují moje názory, hned jsem pitomá, vztahovačná, nepřejícná apod. Nehádáme se denně, ale když už, tak už. Jsem z práce (dělám s dětmi) unavená a nechápou, že potřebuji chvíli klidu na to, abych vypnula a měla zase chuť komunikovat. Je tedy pravda, že občas nemám dobrou náladu hned, jak vstoupím do vchodových dveří, jako ostatní členové mé rodiny. Zatěžují mě otázky typu – jak bylo v práci, co je nového atd. Nechci se zpovídat, vždyť přeci když jim budu něco chtít říct, přijdu.
Podotýkám, že už jsem jim kolikrát říkala, že nemám náladu, že jim to povím později, to jsem pak zase slečinka, co nemá náladu, a ať jdu (dovedete si představit kam). Občas mi taťka dává dost zabrat, neměl kluka, kterého si vždycky určitě přál, má dvě holky. Přijde mi nevykřičený, když křičí, tak hodně a s nadávkami.
Občas mám pocit, že jim jsem na obtíž. Tak strašně bych chtěla bydlet s přítelem, který je sice starší o pár let, ale též bydlí s rodiči. Občas mám pocit, že chci utéct, a nejde to. Potřebovala bych už svůj klid bez zbytečných, výchovných otázek, kterých už mám po krk! Myslíte, že bych se měla konečně rozhoupat a s přítelem začít řešit bydlení? Nebo zatnout zuby? Já už nevím!
Marie

Názor odborníka
Milá Marie,
chápu, že je pro vás těžké prožívat doma opakovaně konflikty s rodiči, zejména, když potřebujete klid po práci. Z vašeho dotazu to vypadá, že si vaši rodiče berou některé vaše projevy únavy a neochoty komunikovat příliš osobně. Pro rodiče je někdy těžké přestat být kontrolujícím a vychovávajícím rodičem, přestože už je jejich dítě dospělé.
Pokud tedy dospělé děti bydlí ještě se svými rodiči, stává se, že se nedokáže jejich vztah přirozeně zlomit ve vztah dospělý-dospělý, ale zůstávají ve vztahu dítě-rodič. Rodiče tedy svému dospělému dítěti stále chodí do pokoje, radí mu, mluví mu do osobních věcí, zasahují mu do života a cítí se ublížení, když s nimi jejich dítě některé věci již nechce sdílet.
Sama jste navrhovala to, že by bylo dobré již domov opustit a začít budovat domov s přítelem. Odstěhování mnohdy velmi ozdraví vztah s rodiči. Rodiče i dospělé dítě tak získají každý svůj prostor a přestanou mezi nimi konflikty (nebo se významně sníží). Nevím, jaké jsou vaše finanční možnosti. Pokud můžete a přítel by se ještě stěhovat nechtěl, odstěhujte se klidně i sama. Pokud by měl váš přítel stejné plány, tedy odstěhování se od rodičů, bude ideální, když se odstěhujete spolu. Tím se uvolní váš vztah s rodiči a zároveň tím posunete a posílíte váš partnerský vztah.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0