K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Strach z pohovorů: Hledejte práci podle svých silných stránek.
12. 10. 2011
Letos nastupuji do posledního ročníku na vysoké škole. Příští rok touhle dobou už budu pravděpodobně absolvent. Nastává otázka, co dělat po škole. Obor, který jsem si před lety vybrala spíš z romantického opojení, je v praxi naprosto nevyužitelný a jen mizivé procento pracuje v oboru. Faktem je, že ke škole už mám nehoráznou nechuť, ale zároveň mám strašné obavy z práce – úřad práce, nezaměstnanost, pocit selhání, neužitečnost, NEJISTOTA. Celou věc ještě zhoršuje fakt, že už mám oba rodiče v důchodu – takže to abych co nejrychleji dostudovala a honem do práce.
Další věc je, že jsem nikdy nepracovala – pokud nepočítám prácičky a brigády. Bojím se pohovorů a výběrových řízení – především proto, že se bojím odmítnutí, které si beru osobně. Po každém odmítnutí se cítím na sebevraždu, protože mám pocit, že jsem jako člověk naprosto bezcenná. Vím, že mi s tímhle asi moc neporadíte, ale jak překonat strach z personalistů a trhu práce? Jak si nebrat osobně ty požadavky u inzerátů se zaměstnáními? Pozitivní přístup, práce v kolektivu, otevřená povaha, komunikativnost, flexibilita, dynamičnost, atd. – tyhle kritéria si totiž beru jako diskriminaci, protože jako melancholik a náladový introvert o sobě nemůžu říct ani jedno z toho. Už se vidím, jak budu váhat nad každou nabídkou práce s hrůzou z toho, že vlastně nejsem otevřená ani komunikativní, že tady nemám šanci a radši ani nebudu riskovat odmítnutí.
Ptáček

Názor odborníka
Dobrý den,
velmi pěkně jste popsala, co vás vlastně nejvíce trápí. Je jasné, že řešíte jaké zaměstnání po škole zvolit a s tím spojené starosti s hledáním nabídek a zvládání pohovorů, ale vaším hlavním tématem je strach z odmítnutí.
Píšete, že si to berete velmi osobně a po odmítnutí se cítíte naprosto bezcenná! Dovolte mi otázku: Jak je to s vaší sebedůvěrou? V čem jste dobrá, v čem skvělá, co všechno umíte stejně dobře a možná i lépe než ostatní. Odmítnutí dle mých zkušeností prožívají ti, pro které je to další jasný důkaz jejich neschopnosti a selhání. Ti, co si věří, berou většinou odmítnutí jen jako jednu z mnoha možností, která zrovna nedopadla, a život jde dál se spoustou dalších.
V první řadě vám tedy doporučuji uvědomit si všechny své kvality. Napište si seznam, co se vám na vás líbí, co je pro vás důležité, v čem se cítíte jistě a dobře, co všechno umíte a co už jste zvládla. Zkuste se zeptat i svých přátel, v čem jste podle nich dobrá. Některé věci u sebe bereme jako samozřejmost a ani nás nenapadne, jakou mají tyto kvality pro ostatní hodnotu.
Chvíli zapomeňte na to, že „sebechvála smrdí“, to nejdůležitější, co pro sebe můžeme udělat je, uvědomit si jací jsme a mít se rádi. Doporučuji si seznam někde uložit a pokaždé, až budete mít pocit, že jste bezcenná, běžte se na něj podívat! Samozřejmě si průběžně dopisujte další položky.
Sestavení tohoto seznamu by vám mohlo také ukázat směr ke konkrétnější pracovní pozici, kterou budete hledat. Předstírat „dynamičnost“, „otevřenou povahu“ či „komunikativnost“ se sice chvíli dá, ale stojí to, jak sama určitě víte, obrovské množství energie, „oblékaný kostým“ těžkne a komedie se posléze stává tragédií.
Doporučuji tedy zvážit, které kategorie naplňujete vlastní přirozeností zcela a které alespoň částečně, a dle toho hledat pracovní nabídky, které budou vyhovovat vašemu naturelu. Tak budete mít možnost být na pracovním pohovoru sama za sebe, bez nutnosti cokoliv předstírat a dokážete tak maximálně přirozeně „prodat“ své opravdové kvality.
Vytvořte si své vlastní perpetum mobile: Budete-li věřit ve své schopnosti a užitečnost, vytvoříte energii, která bude dál pozitivně působit na vaše okolí, to se k vám podle toho bude chovat, díky čemuž můžete dál posilovat svou jistotu a více si věřit…
Máte před sebou ještě téměř celý rok, kdy můžete vše promyslet, naplánovat, postupně se připravit, vybírat pro vás vhodné nabídky a jít „na zkušenou“ na první přijímací pohovory. Tipů a rad, jak zvládnout pohovory najdete na internetu i v literatuře spoustu, ale pokud budete potřebovat cokoli probrat, určitě se ozvěte.
Věřím, že vše dobře zvládnete, koneckonců, už jste přece ve svém životě úspěšně zvládla i spoustu jiných věcí!
Držím palce,
Pavla Žákovská
Diskuse 0
Pavla Žákovská
Kouč, lektor, mentor, konzultant managementu
www.vdstraining.com