Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné

Stres z povinností: Nahraďte jej pocity chtěnými.

13. 6. 2012

Dobrý den,

můj dotaz může znít trošku zvláštně. Před nějakým časem jsem začal do svého života aplikovat GTD (timemanagementová metoda pro organizaci práce a plánování času). Před vykonáním nějakého naplánovaného úkolu ale pociťuji takové zvláštní pocity. Problém je, že nevím přesně, co je to za pocity. Taky nevím, proč vznikají a jak se jich zbavit.

Vyvolávají ve mně potom stres a proto bych se jich rád zbavil. Je to takový jakoby strach nebo možná nechuť? Nebo je to jen lenivost a pocity z toho, že se mi nechce nic dělat? Nějak sám nevím. Před úkolem se mi hlavou honí takové myšlenky, jako že to zabere hodně času, že to nezvládnu, že se nakonec zaseknu a nepůjde to atd. Zároveň i jakoby se mi nechtělo. Přitom se mi ale zdá, že nezáleží na tom, co je to za úkol. Možná je to tím, že jakmile si člověk něco takto naplánuje, tak je to rázem povinnost, kterou musím dnes udělat, a povinnost už je to, do čeho se člověku moc nechce, a dělá ji, protože musí.

V GTD jako takovém bych asi chybu a problém neviděl. Přijde mi to jako dobrá metoda pro zbavení se stresu. Před tím, než jsem jej začal používat, jsem většinou dělal úplně něco jiného, než jsem měl. Celý čas jsem surfoval někde po internetu atd. Pak jsem měl zbytečné stresy z toho, že jsem nic neudělal a mám toho tolik udělat. Po aplikaci GTD se mi konečně povede k něčemu dokopat, něco udělat a nezapomínat na nějaké úkoly. Jen bych se rád ještě zbavil toho divného stresu z úkolu.

Petr

Názor odborníka


Zdravím vás, Petře,

děkuji vám za zajímavý dotaz. Z toho, co píšete, je patrné, že vám využívání metody GTD přineslo více klidu do života po splnění stanovených úkolů. Pojďme se tedy podívat na to, jak se postavit k nechtěným pocitům přicházejícím předtím, než se do úkolů pustíte.

Nejprve krátce o pocitech obecně: Možná si uvědomujete, že pocity jsou vlastně něco, co vzniká a existuje pouze v našich myslích a my je pak pociťujeme v našich tělech. S úkolem jako takovým se žádné pocity automaticky nepojí. To děláme z různých příčin my sami nejčastěji na základě předchozích pozitivních nebo negativních zkušeností.

Je více možností, jak se svých zvláštních pocitů před plněním úkolů zbavit. Mé doporučení se týká takzvaného „kotvení“ z oboru Neuro-Lingvistického Programování (NLP). U tohoto postupu není podstatné, kde jste ke svým pocitům přišel. Důležité je, co chcete před prací na úkolech prožívat v budoucnu. Jde tedy o nahrazení pocitů, které vám neslouží, pocity chtěnými. Postupuje se v několika krocích, které zahrnují:

  • stanovení konkrétního cíle,

  • detailní popis současného stavu,

  • definici požadovaného stavu,

  • vytvoření vlastní kotvy a

  • procvičování kotvy v následujícím období.

Pokud s vytvářením tzv. kotev nemáte zkušenosti, pak vám doporučuji kontaktovat některého z odborníků na NLP, který vám pomůže kotvu vytvořit. Jde o efektivní nástroj, který vaší mysli a tím i vám může pomoci daný problém vyřešit.

Přeji hodně úspěchů na vaší další cestě,

Vít Šrámek

Diskuse 0

Vít Šrámek

Kouč, lektor a poradce osobního rozvoje

www.leadershipcoach.cz

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.