Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Trápím se v zaměstnání: Změňte svůj postoj a řešte situaci jinak.
14. 3. 2014
Dobrý den,
je to už osm let, co pracuji v jedné velké firmě na administrativní pozici. Je to moje první práce a nesnáším ji.
Trápí mě to už několik let a nejsem schopná s tím nic dělat. V okolí mých přátel a známých pořád slyším, jak je těžké si najít novou práci. Několika mým přátelům to dokonce trvalo roky, než tu pravou našli, a toho se strašně bojím. A tak výpověď stále oddaluji.
Ovšem díky tomu se pomalu hroutím. Posledních několik let mám strašné migrény. Stačí, aby mě někdo trochu vytočil, a už cítím, jak mi začíná v hlavě pulzovat. Dokonce se mi zhoršilo trávení. Křeče v břiše a průjmy se staly obvyklou záležitostí.
Stačí, aby se mi na ploše počítače ukázala ikonka příchozího nového mailu, a já už přemýšlím, co to zase bude za problém, který budu muset řešit. A nedejbože aby mi začal zvonit služební mobil. Mám ho raději celý den bez vyzvánění a občas ho prostě nezvednu. Také nesnáším svoji vedoucí. Ptá se na hlouposti a kolikrát po ní musím věci opravovat.
Občas se mi stane, že ráno odhodlaně vstanu a řeknu si: „Tak, dneska to udělám a dám výpověď!“ A pak přijdu do práce, sednu si k počítači, udělám ranní rutinní práci… a řeknu si, že to není zase tak strašné a opět to vzdám.
Poraďte mi, jak se přestat bát, nebo alespoň jak tu práci přežít.
Moc děkuji.
Aneta

Názor odborníka
Dobrý den, Aneto,
Chápu, že žít dlouhodobě s pocity, které popisujete, je jednoznačně vyčerpávající. Vlastně jsem ve vašem popisu nenašla nic pozitivního. Všechno je špatně a ve vašem podání se se stav zdá být bez východiska. Nesnášíte práci, nesnášíte vedoucí, maily a telefony vás stresují, je vám z toho už i fyzicky špatně, ale přesto se bojíte cokoli udělat.
Popište svou představu ideálního zaměstnání
Určitě nebudu první, od koho uslyšíte, že vše je jen o úhlu pohledu a našem postoji. Však víte: „Jaký si to uděláš, takový to máš…“ Když už jsem u těch písniček, napadá mne hned další, s hezkým názvem „Životní“. Znáte ten refrén? – „Život je jak vánočka, co chutná ti a voní přesně podle toho, co nasypeš si do ní… a tak dáváš a doufáš, ale váháááááš…“
Zůstaňme chvíli u té vánočky. Já vím, Vánoce už jsou pryč, ale co takhle představa velikonočního mazance? Jarní sluníčko už nám klepe na okna, tak si zkuste představit krásný velikonoční den, modrá obloha, paprsky hřejí, všechno kvete, svěží vzduch přináší radostné zvuky spokojeného okolí a vy si s pocitem naprosté pohody pochutnáváte na skvělém mazanci. Co v něm je, že vám tak chutná?
Pokud by byla mazancem vaše práce, jaké ingredience by musela obsahovat, aby vám chutnala a vy jste se těšila na každé sousto? Co všechno by bylo jinak, než je teď?
Pokud si představíte práci, která vám „chutná“, určitě budete umět konkrétně popsat odlišnosti od současného stavu. Dejte si na čas, buďte v popisu co nejkonkrétnější. Je dobré prozkoumat, v čem všem se obě varianty liší, a vše si zaznamenat i písemně.
Může to být o zcela jiném charakteru práce nebo třeba „jen“ o míře zodpovědnosti, o ne/využití vašeho potenciálu, možnostech dalšího rozvoje a růstu, časové náročnosti, hektičnosti dne, požadavcích, které vás stresují obsahem či formou zadání, smysluplnosti vykonávaného díla či o vztazích s nadřízenou/kolegy ….. nebo o mnoha dalších faktorech.
Zvažujte konkrétní kroky pro změnu
Jakmile si dokážete pojmenovat nejen to, co nechcete, ale i to, co chcete, můžete začít zvažovat, kam a jaké konkrétní kroky lze udělat. Cítíme-li se ztraceni, nevidíme cestu. Pokud se dokážeme zklidnit a rozhlédnout, často se jich ukáže i víc.
Ve vašem případě může být úlevné už jen věci konkrétně pojmenovat. Udělat si jasno, v tom, co přesně vás deprimuje. Nepíšete, kdy váš pocit „nesnášení“ této práce vznikl. Bylo to hned od začátku, nebo vás práce na této pozici dříve bavila? Pokud ano, co se stalo, že se váš postoj změnil?
Můžete si třeba i vyhodnotit, např. v procentech nebo na škále 0 – 10, jak moc vás ta která oblast štve. Co je pro vás vlastně nejhorší a co, když o tom v klidu přemýšlíte, není zase tak hrozné. Dalším krůčkem může být zamyšlení, co bych potřebovala, aby se míra mých nepříjemných pocitů v jednotlivých oblastech snížila, např. o 10 – 20 procent, a co pro to mohu sama udělat.
Nejhorší, co totiž můžeme v takovýchto situacích sami sobě udělat, je hodit se do role „oběti“, tj. „já chudák, nic nemůžu a nezmůžu“. Pokud vám to hned nepůjde, zkuste třeba představu: „Co by v takové situaci udělal někdo, kdo by to uměl vyřešit?“ Určitě pak i pro sebe objevíte nějaké konkrétní možnosti, co udělat jinak, a třeba dojdete k tomu, že ani není třeba hned dávat výpověď. Bude stačit, když uděláte nějaké změny ve svém chování.
I kdyby to nebylo jen o potřebných změnách chování, stále není důvod k obavám a panice. Pokud už máte jasno v tom, co chcete, a současná situace je příliš vzdálená od vašich potřeb, můžete se začít rozhlížet po nabídkách pracovních míst odpovídajících více „mazanci dle daší chuti“.
Promýšlejte a plánujte dopředu
Ani v tomto případě netřeba hned dávat výpověď. Dejte si čas na rozmyšlenou a zvažování. Děláte významné rozhodnutí. Nechcete přeci za pár let řešit podobnou situaci jako dnes.
Ze zkušenosti, kterou mám s klienty nacházejícími se v podobné situaci, vím, jak jim už jen pocit, že „zadělávají na chutnější mazanec“, usnadňuje aktuální prožívání pracovních dnů a přináší nadhled a vyšší míru pohody. Uděláte-li si v takové situaci reálný časový plán, dokdy budete promýšlet a hledat možnosti a kdy už byste mohla být třeba i jinde, začínáte mít situaci zase víc ve svých rukou.
Každopádně nedoporučuji zůstat u taktiky nějak současný stav „přežít“. Sama vnímáte, že vaše tělo vám dnes a denně sděluje, jak moc se mu současná situace nelíbí. Jde o to, začít danou situaci řešit aspoň trochu jinak než dosud.
Není třeba se bát, však to znáte, „strach má velké oči“. Vím, není to jednoduché, ale každá nová cesta začíná prvním krokem. Pokud budete potřebovat pomoc, doporučuji najít profesionála, který vás podpoří. Nejlépe hledejte kouče (vybírat můžete například na http://www.coachfederation.cz/cz/pro-klienty/registr-koucu.html), popř. kariérního poradce.
Držím vám palce, pokud byste měla nějaké otázky, určitě se ozvěte.
Pavla Žákovská
Diskuse 0
Pavla Žákovská
Kouč, lektor, mentor, konzultant managementu
www.vdstraining.com