Videosemináře: Učebna
Vyberte si své téma Předplatné
Trpím záchvaty vzteku. Podle rodiny jsem zbytečná... Vyhledejte pomoc.
18. 8. 2014
Dobrý den,
tento článek bude možná divný, ale už se potřebuji svěřit.
Mívám strašné záchvaty vzteku. Jsem v pubertálním věku, takže žiju s rodinou, která je ze mě často zklamaná, a to hlavně moje starší sestra. Říká, že nikdy nic nedělám, že jsem úplně zbytečná a nic si nezasloužím. Když k tomu chci něco dodat, přidá se naše máma, že má sestra pravdu.
Připadám si jako černá ovce rodiny. Jako kdybych jim jenom ubližovala a beze mě by to měli lehčí. Vždy se potom zavřu do pokoje a zachvátí mě najednou strašný vztek. Ne že začnu křičet, ale začnu ničit. Mám chuť do něčeho mlátit, ale hlavně mlátím do sebe. Ubližuju si. Připadá mi, že si to zasloužím. Mám chuť do něčeho bouchnout. Po dlouhé chvíli ten pocit pomalinku mizí.
Připadám si jak psychicky postižená. Bojím se, že to může špatně dopadnout a pak někomu ublížím, ale to poslední, co chci, je někomu ublížit. Chci to nějak řešit, ale nevím jak. Rodině to říkat nechci, bojím se, že už by mě úplně zavrhli…
Lenka

Názor odborníka
Milá Lenko,
poté, co jsem četla vaše řádky, jak se k vám matka a sestra chová, mi přijde vlastně přirozené, že máte silné pocity vzteku. Slyšíte o tom, jak jste zbytečná a že cítí zklamání. To by ublížilo každému dospívajícímu. Zdá se, že máte nyní v rodině komplikované vztahy a nemáte mezi svými nejbližšími moc podpory. Píšete, že buď rozbíjíte věci, nebo se zlobíte na sebe. Důvodem může být to, že vztek, který nemůžete nebo neumíte projevit své matce a sestře, obracíte proti sobě.
Doporučuji vám, abyste co nejdříve vyhledala odbornou pomoc, a to nikoli proto, že jste psychicky postižená, ale proto, abyste si měla s kým popovídat a problém vyřešit. Můžete jít třeba za školním psychologem, můžete navštívit i psychologa mimo školu, ale k tomu budete pravděpodobně potřebovat svolení rodiče.
Máte také možnost zavolat na Linku důvěry nebo Modrou linku, kde pracují s dětmi a dospívajícími. S odborníky na telefonní lince si můžete popovídat alespoň telefonicky o všech pocitech, které vás trápí. A najít tak zdravější způsob, jak se vypořádat s potížemi, než ubližovat sama sobě. Přeji hodně sil a snad si brzy uvědomíte, že si takové zacházení nezasloužíte.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0