Uvažuji o rozchodu: Zkuste si nejprve vytvořit zdravý odstup.
7. 7. 2015
Dobrý den,
nerozumím sama sobě – myslím na rozchod s partnerem, i když k tomu nemám racionální důvod. Jsme spolu téměř 6 let, 2 roky zpět jsme založili firmu, která nás nyní i živí. Sklad i bydlení jsou na vesnici, takže jsme poměrně odtrženi od civilizace a téměř 24 hodin denně trávíme společně, převážně prací nebo nad pracovními tématy.
Řekla bych, že mám život, jaký jsem kdy chtěla – hodného milujícího partnera, se kterým si v mnoha věcech velmi rozumíme, hezké bydlení, práci, která mne baví a uživí nás, vyhlídky na rodinu… a přesto se cítím nesvobodná a čím dál častěji zakouším pocity, že bych se všeho vzdala pro to, abych byla sama a cítila se „svobodně“.
Řeším to nyní o to víc, protože bych pomalu chtěla mít děti, ale kdesi uvnitř necítím, že je chci se svým současným partnerem, i když vím, že by se o nás postaral a děti by chtěl. Nerozumím, kde se tento pocit bere. Snažila jsem několikrát s partnerem upřímně si o svých pocitech promluvit. Přišlo nepochopení, on nevidí žádný zádrhel ve vztahu a „já nevím, co chci“. Partnera mám ráda, ale „něco“ mi chybí, nedovedu to pojmenovat.
Je třeba také ještě dodat, že rozchodem by se pravděpodobně rozpadla i firma – celkově bych tedy přišla o život, jako ho nyní znám a musela si hledat i novou práci. Mám také obavu o přítele, že by ho rozchod položil. Jeho život je firma a já, nemá kamarády. Představa, jak si balí věci a odchází, je pro mne bolestivá.
Co mi může pomoci se rozhodnout? Na čem mám stavět? Vše se ve mně bije a já nevím proč…
Lenka

Názor odborníka
Milá Lenko,
při vaší větě „obávám se o partnera, že by ho rozchod položil. Jeho život je jen firma a já“ rozumím vašemu pocitu nesvobody. Je skvělé, že vás partner miluje a má vás rád, ale k tomu, abyste se ve vztahu cítila svobodná, potřebujete mít také pocit, že na vás partner není závislý. Pravděpodobně jste nyní v moc veliké izolaci, která vás začíná trochu dusit, a právě to, že byste spolu založili rodinu a stali se tak na sobě ještě vice závislí, ve vás může vyvolávat pocity tísně a touhu po svobodě.
Navíc pracovat spolu a být spolu téměř neustále přes celý den může být pro vztah velká zátěž. Nemáte možnost si od sebe odpočinout a nadechnout se. O to důležitější je, abyste měli každý své přátele a své zájmy. Pak budete mít od sebe dostatečný odstup.
Píšete, že racionálně nemáte k rozchodu žádné důvody, ale vztah je zejména emocionální záležitost a odehrává se v něm mnoho pocitů. Jedním z nich může být právě pocit nesvobody, to však ještě vůbec nemusí být znamení, že vztah troskotá. Pokud se začnou objevovat jakékoli nepříjemné pocity ve vztahu, je to touha něco změnit a nemusí to hned být změna partnera.
Zkuste si s partnerem vytvořit zdravý odstup od sebe. Pak sama ucítíte, jestli vám partner schází nebo si opravdu přejete život s někým novým.
Tereza Zahrádková
Diskuse 0