Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Žádná motivace nefunguje: Porovnejte si míru nespokojenosti a lenosti.
19. 4. 2012
Dobrý den,
pročetl jsem si na vašich stránkách všechny články o prokrastinaci, ale žádný mi zatím nepomohl. Radíte lidem, aby si našli nějaký dlouhodobý cíl a za ním šli, ale co když ten cíl mám a stejně pro něj nejsem schopen nic udělat?
Narazil jsem na práci svých snů a velmi nerad bych si nechal tuto příležitost utéci mezi prsty. V této práci jde hodně o vlastní píli a úsilí. Když budu pracovat málo, dostanu malou výplatu. A naopak. Nevím, jak se rozjet, jak začít. Na zdi v pokoji jsem si udělal takový malý wishlist, ale i když na to denně koukám, k ničemu mě to nedonutí.
A to samé mám se ženami. I když potkám opravdu nádhernou holku, nejsem schopen nic udělat. I když se naše pohledy střetnou a oba se usmějeme, radši si dál hledím svého, než ji jít oslovit. Vždy jsem byl ignorant, nic mě nevyvedlo z míry, nic moc mě nezajímalo kromě PC her, na kterých jsem byl dlouho závislý. Teď už sice hry nehraju (maximálně stolní), ale napadlo mě přirovnat získáváni levelů ve hře k pracovnímu postupu v práci. Jen nevím jak na to.
A tím se dostáváme k problému číslo 3. PC hry nehraji také proto, že mám už dosti zastaralý počítač. Nejdou na něm ovšem ani programy, které potřebuji k práci. Chtěl bych si koupit nový, ale bojím se, že si tam nainstaluji hry a začne to nanovo.
Moje otázky jsou: Jak se donutit pracovat? Jak udělat první krok? A jak se nevrátit k závisloti na PC hrách? Rady typu „Najdi si cíl“ opravdu nefungují, potřebuji postup krok za krokem.
Předem děkuji.
Pavel

Názor odborníka
Dobrý den, Pavle,
váš dotaz jste rozdělil na tři základní otázky. Podívejme se tedy na jednu po druhé.
Jak udělat v práci první krok?
V prvních dvou odstavcích vašeho dotazu píšete, že máte dlouhodobý cíl, máte práci svých snů a přesto nevíte, jak začít. Na to, aby vám mohl kdokoliv doporučit nějaké konkrétní kroky, by bylo potřeba znát více detailů o práci, kterou máte na mysli. Obecně platí, že pokud znáte své pracovní cíle, mohl byste se pokusit definovat hlavní kroky vedoucí k dosažení těchto cílů. Pak vezmete první krok a dáte se do práce. Zde jde o to prostě začít. Nikdy nebudete mít stoprocentní jistotu, že jste dokonale připraven. Prostě dělejte a učte se!
Pokud si nevíte sám rady, jistě vám ten, kdo vám práci zadal, rád pomůže. Může vám poskytnout návod, zaškolení nebo mentora, který vás povede. Případně si můžete najmout kouče, který vás může v začátcích podpořit.
Jak se donutit pracovat?
Pokud se jedná o otázku motivace, pak platí pořekadlo: Kde je vůle, tam je cesta. Je dobré si tedy uvědomit, zda je míra vaší subjektivně pociťované nespokojenosti větší nebo menší než míra vaší pohodlnosti. Nebo chcete-li – lenosti. V případě, že se ale jedná o práci snů, která zapadá do vašich dlouhodobých cílů, neměl byste mít s motivací k činnosti problém. Jedná se tedy skutečně o práci vašich snů?
Pokud jste zde očekával nějakou moudrou radu, jak se přinutit začít pracovat, tak vás asi zklamu. Je to totiž jen na vás! Je to váš život a žádná rada ani postup za vás vaše úkoly vedoucí k tomu, čeho chcete dosáhnout, neudělá. Nebo ještě jinak: Pokud se vám nic dělat nechce, tak prostě nic nedělejte.
Jak se nevrátit k závislosti na PC hrách?
Zde máte možnost pro sebe udělat následující: Zeptejte se sám sebe, co pozitivního vám hraní her přináší. Buďte konkrétní a sám k sobě upřímný. Až naleznete odpověď, položte si další otázku: Které další činnosti vám „to“ mohou poskytnout. Můžete pak zvolit alternativní činnosti, které vám přinesou stejný užitek.
Pokud jste však přesvědčen, že se ve vašem případě jedná skutečně o závislost, doporučuji obrátit se na odborníky specializující se na tuto oblast. Pomohou vám změřit míru vaší závislosti. Může se jednat o koníčka, zvýšené užívání nebo o skutečnou závislost. Jistě vám doporučí, jak takovému stavu čelit.
Nyní je čas pustit se do díla! Přeji vám, ať se toho hodně naučíte a ať se vám daří.
Diskuse 0
Vít Šrámek
Kouč, lektor a poradce osobního rozvoje
www.leadershipcoach.cz