Téma k poslechu: Co se životem
Vyberte si své téma Předplatné
Žárlím na kolegyně: Když se srovnáváte, dříve nebo později proděláte.
21. 12. 2012
Dobrý den,
mám už dlouhodobě jistý problém, který mě trápí. Jsem členkou zájmové organizace, kde jsme dvě ženy na dvacet mužů. V tom aktivním jádře čítajícím asi 10 lidí jsme všichni velmi dobří přátelé.
Ovšem občas narážím na problém, když se mezi nás dostane nové děvče. Všichni kluci se kolem ní slítnou jako vosy. Vím, že to je normální, také se mi to stává, když přijdu do nové skupiny. Jenže jak si poradit s tímto náhlým vyloučením?
Je jasný, o co jde, ten tón hlasu a výraz tváře je nezaměnitelný. Necítím potřebu soupeřit s kluky o její pozornost, ani soupeřit s ní o pozornost kluků. Já se s nimi se všemi chci normálně bavit, jenže to nejde. Několikrát se pokusím zapojit a tím to končí.
Také po pravdě trochu žárlím a začínám se pak s ní srovnávat. To dokáže zkazit večer. Když jde například o nějakou akci, kde se těším, kde si musím něco odříct, abych s nimi mohla trávit ten čas, je to dvojnásobně nepříjemné. Sídlí celkem daleko, tak si cením každé příležitosti.
Poradíte mi, jak v takovou chvíli jednat?
Děkuji.
Lenka

Názor odborníka
Lenko,
předem veliký díky za váš dotaz. Odpověď, jak se zachovat v situaci, kterou popisujete, je jednoznačná. Než ji však zodpovím, pokusím se optikou psychologa krátce reflektovat to, co jste popsala.
Nevím, jaké organizace jste konkrétně členem. Trochu by mi to totiž pomohlo k odhadu lidí, kteří se v ní vyskytují, jejich motivů, stylů chování a třeba i reakcí v daných situacích. Obecně záleží také na věku mužů, ale odhaduji, že ve vašem případě se spíše jedná ještě o chlapce nebo mladé muže, kteří mají sem a tam potřebu se před neznámou dívkou předvést.
Nevnímejte to jako křivdu. Víte, od mužů se i očekává, že pokud jsou „normální“, budou na sebe před dívkami strhávat pozornost. Mnozí (ne všichni) se podle toho chovají a vůbec si neuvědomují nelibost, jakou to může v ženách vyvolat (i když si navzdory tomu myslí, že dělají atraktivní dojem). Většinou jsou sice nevyzrálí, ale nemají absolutně žádné úmysly, kromě toho ukázat se jako „muž, jak má být“.
Byla by proto škoda vnímat to jako něco, čím se od vás tito muži / chlapci vzdalují nebo o vás už nestojí tak, jako před příchodem nové dívky. Nejméně 90% z nich k vám budou mít stejný vztah jako předtím. Pouze si „odzkouší“ svoji roli zainteresovaného muže a pak jakoby nic pokračují.
Řekněte sama, neočekávala byste jako nová dívka v klučičím kolektivu „podbarvený“ zájem a pobídky? Souhlasíte, že kdyby tyto pobídky a typické mužské chování nepřišly, že byste si nepomyslela: To vůbec nejsou normální chlapi?!
Srovnávání je ošemetná věc. Dokonce o něm byl napsán jeden článek na tomto serveru, který najdete pod mým jménem. Platí pravidlo, že vždy, když se budete srovnávat, dříve nebo později proděláte. A váš případ není ničím výlučným. Co kdybyste namísto rivality udělala to, co se od vás právě nyní nejméně čeká? Přátelskost a laskavé chování, nejen povrchní, by směrem k oné rivalce ničemu nepřitížilo.
A jak se zachovat? Buďte neutrální a stále stejná. Brzy to odezní a vše bude pokračovat právě tak, jako před příchodem nové dívky. Nepoutejte na sebe pozornost, neukazujte, jak vám to vadí, a zároveň ani nezáviďte své rivalce. Nemáte co závidět.
Především si věřte a nezapomeňte, že muži se často tak trochu zvláštně chovají proto, že to samy ženy chtějí. Stačí se na to jen podívat z jiné perspektivy, třeba právě oné nové dívky.
S díky za důvěru a trpělivost ve vašem kolektivu,
Zdeněk K.
Diskuse 0