Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Zemřel mi manžel.
24. 9. 2010
Dobrý den,
před měsícem mi tragicky zemřel manžel. Ještě jsem se s tím nějak nesmířila, stále doufám, že přijde.
Vše tu vypadá, jako kdyby si jen odskočil. V duchu ho prosím, ať se mi vrátí, nebo ať si pro mě přijde a nenechává mě tu samotnou. Dokonce mu i nadávám. Pak si ale uvědomím, že se nevrátí, přijde na mě lítost, která přeroste ve velký vztek a nakonec se vybíjím i na synovi, který před pár měsíci oslavil 18 let. Ani si v tu chvíli neuvědomuji, že přišel o tátu. Dál už se jen omlouvám a nakonec jde všechno od začátku – a dokola.
Snažím se zabavit například úklidem, který je už i zbytečný. Navíc mi připadá, že je zbytečný už všechno. Nemohu spát, i když jsem unavená a stále přemýšlím, proč: vždyť byl hodný.
Tak zkouším vaši poradnu. Je mé chování v tomto období normální? Děkuji předem za vaši radu.
Andy

Názor odborníka
Dobrý den, Andy,
Vaše chování je jednoznačně normální. Měsíc je v takovémto případě opravdu krátká doba a proces truchlení, tedy vyrovnávání se se ztrátou, je hodně důležitý. Patří k němu vše, co popisujete.
Lítost střídá hněv, člověk odmítá uvěřit, že se to stalo, hledá viníky, obviňuje lidi i osud, má pocit, že úplně všechno ztratilo smysl… Rozumím tomu, že máte výčitky svědomí vůči synovi a současně velmi oceňuji to, že dokážete vnímat i jeho situaci (i když se občas stane hromosvodem vaší zlosti).
Vztek, který prožíváte, je dobrý, protože může hodně věcí odplavit. Jen by bylo dobré ho ventilovat v nějaké neohrožující podobě. Sportem, nebo jednoduchým „zbitím“ nějakého polštáře doma a podobně.
Ve vaší situaci bych asi doporučovala, abyste se obrátila na nějakého psychologa, který vám pomůže ji nést. Jste rozhodně ve velmi těžkém životním období, vyhledání pomoci tedy není žádnou slabostí, ale reálnou potřebou.
Odborník by vám pomohl s vaším trápením pracovat, mohl by vám pomoci přemýšlet nad obsahem vašeho vzteku, komu nebo čemu je určený. Pomohl by vám i s pohledem do budoucnosti, s hledáním odpovědi na otázku, pro co ještě zbývá žít, kudy dál, co vám budoucnost ještě může nabídnout, i když v ní manžel bude chybět.
Určitě byste to zvládla unést i sama. Ale myslím, že s odbornou pomocí se vše zahojí rychleji a spolehlivěji.
PhDr. Markéta Rokytová
Diskuse 0