Rodina není jen máma a táta — archivovaná diskuse

Zpět na novou diskusi

Atlaua 6. 10. 2015 07:30 +15
Nemyslím si, že je dobré dieťa stavať na taký piedestál dôležitosti, že kvôli nemu bude človek vo vzťahu, v ktorom byť vyslovene nechce. Ani by som to neracionalizovala tvrdením, že šťasný rodič=šťastné deti. Deti sú jedna z najvyšších priorít, ale to neznamená, že rodič stráca právo na svoj súkromný život. Osobne si myslím, že je v poriadku ak sa dvaja ľudia dohodnú byť spolu kvôli deťom, no nesmú mať pocit že sa obetujú. V konečnom dôslekdu by sa tak stavali do role obete situácie a raz by to mohli použiť ako výčitku. O generácii mladých mužov ktorí vyrastajú bez otca a sedia za počítačom sa už popísalo hrozne veľa klišé a predpovede katastrofických rozmerov. Ja mám ale dojem, že sú títo muži úplne štandardní rodičia.
Scintilla 6. 10. 2015 10:08 +11
Naprosto souhlasím s Atlauou. Článek na mě působí nepříjemně konzervativním dojmem (protože může být i příjemně konzervativní :)). Rozhodně se nedá říct, že rozvod je pro dítě úlevou pouze v krajních případech, kdy je v roli alkoholismus a podobně. Znám z blízkého okolí několik případů, kdy děti pocítili ohromnou úlevu po rozvodu svých uhádaných a ze sebe otrávených, ale jinak ne-alkoholických a jinak oficiálně zdravých rodičů. Podobně nesouhlasím s varovnými výkřiky o zhoubné roli virtuální reality a absence otce. Technologie a virtuální realita jsou jako všechny vynálezy naprosto a zcela neutrální - využití záleží na člověku, který je používá. Co se absence otce týče můj osobní názor je takový, že dítě nejspíš potřebuje jak lásku, tak hranice. A v tradičním manželství se poskytování těchto potřeb rozdělí mezi matku (láska) a otce (hranice). Když otec odejde, tak ta potřeba hranice tam najednou není splňována, protože matka se to nenaučila. Nicméně naprosto katastrofální je výchova děti v i rodinách, kde otec je fyzicky přítomen, ale roli neplní. A na druhou stranu dítě vychovávané svobodnou matkou (nebo otcem), která se naučila dodávat obě tyto potřeby problémy většinou nemá.
Monika Hodáčová 6. 10. 2015 10:56 +15
Dobrý den, určitě je pravda, že článek, který chce vést k zamyšlení nad přínosy tradiční rodiny a tradičních hodnot, je svým způsobem konzervativní :) Pořád si totiž myslím, že rodina je nejlepší místo pro výchovu dětí, a že je dobré do rodičovství s touto myšlenkou jít. Že to nakonec vyjít nemusí, a není to konec světa, jsem ale v článku psala také. Co se týká počítačů a virtuálního světa, rozhodně nepatřím k těm, kteří by ho chtěli zatratit. Ano, je neutrální, tak jako peníze, moc... Ne každý si s tím hned poradí. Nikdo asi nedá puberťákovi 1 000 000 Kč se slovy, ať s tím naloží podle svého. Nejdřív se budeme snažit v dítěti nějaký vztah k penězům vybudovat. Stejně tak by bylo dobré, kdyby do virtuálního světa vstupovalo dítě vybaveno určitými hodnotami a jistotami, tak aby to pro něj byl svět rozvoje a třeba i jedné z forem odpočinku, zábavy, ne únik z reality. Vybudovat takový postoj je o to těžší, že na rozdíl třeba od těch peněz, je vše k dispozici hned a pro dítě často neodolatelné. I proto zdůrazňuji potřebu zázemí. Jinak první počítačové generaci je okolo 25 let, těm, kteří mají techniku odmalička, ještě méně, takže teprve budoucnost ukáže jací budou rodiče. V čem budou lepší a v čem chybující.
Ivana 6. 10. 2015 10:56 +6
Rodina je máma a táta. Bohužel... Nadějí může být skutečnost, že se z otřesného chování současných otců, 30-50 letých, naši synové poučí a budou se do budoucna snažit vytvářet svazky nezatížené sobectvím a nevyzrálou honbou za osobním potěšením. A pokud si nebudou sami sebou jisti, do partnerských svazků raději nebudou vstupovat nebo se nenechají zavléct.
mmm 6. 10. 2015 10:57 +10
"Skvělým" rodičem se stane každý v pubertě vlastních dětí. Dostane od dospívajícího dítěte vyčteno, když se stará, CO SE STARÁ!, a když se nestará, ŽE SE NESTARÁ!. Tož si můžete vybrat. .:-D :-D
Maruska 6. 10. 2015 11:14 +10 v reakci na Monika Hodáčová 6. 10. 2015 10:56
Co myslite tim "tradicni rodina" a "tradicni hodnoty"? Kdyz se uprimne podivate do historie, tak tradicne lidi cely den dreli, aby se uzivili, deti se rodily tak casto, jak to bylo biologicky mozne, a byly prirozenou soucasti rodiny - ne ze kvuli nim maminka zustavala 3 roky doma a tatinek travil s detmi vikendy. Deti "tradicne" vychovavala cela vesnice.
Monika Hodáčová 6. 10. 2015 11:35 +13 v reakci na Maruska 6. 10. 2015 11:14
Z historického pohledu si myslím, že dětem nikdy nebyla věnována taková pozornost jako dnes. A nikdy neměly takovou ochranu. Ale s tím dobrým samozřejmě přicházejí i nové problémy. Volání po "tradičním" chápu jako obavu, abychom s vaničkou nevylili i dítě. Tedy tradiční rodina = ta, kde spolu žije táta i máma, ale rozvíjejí se právě i ty další rodinné vztahy, s babičkou a prababičkou, dědou, tetou... Tradiční hodnoty = dobré vztahy, láska, pocit sounáležitosti, pomoc druhému... Je to něco, k čemu člověk směřuje. Rodiče pracující před 100 lety na poli o tom jistě po večerech nehloubali, takže dnes by mohla být ideální doba toto vše vědomě vnášet do života.
Oldřich Dotovský 6. 10. 2015 12:25 +17
Český čtenář webu psychologie.cz, Oldřich Dotovský, se zamýšlí nad generací mladých mužů, a vychází mu z toho, že kontakt s reálným světem ztrácí americký psycholog Philip Zimbardo a další, kteří jeho zamyšlení tak rádi citují. Rozdělení světa na reálný a virtuální je fikcí autorů rádoby psychologických úvah a důsledkem neznalosti a neschopnosti některých lidí proniknout do podstaty aktivit, které dnešní (nejen) mládež vykonává prostřednictvím informačních technologií. Žádný virtuální svět, do kterého by lidé utíkali z toho reálného, neexistuje. Dokud lidé nepochopí, že informační technologie nejsou ztělesněním virtuálního pekla na zemi, ale jsou tady, v realitě, a budou tu dál a už nikdy nezmizí, budou dál vést takovéto plané úvahy k ničemu.
Atlaua 6. 10. 2015 12:45 +13 v reakci na Monika Hodáčová 6. 10. 2015 10:56
Ako rodič nemusíte absolútne žiadne hodnoty u dieťaťa cielene budovať, bohate stačí ak podľa nich budete žiť. Poznám mnoho rodičov ktorý "budujú, mentorujú, vysvetľujú" ale svojim konaním si zakaždým s*rú do h*by. Ja by som 1 000 000 kč pubertiakovi kľúdne dala, kebyže ich mám, niektorí prišli s veľmi zaujímavými startupmi. Myslím že preceňujete schopnosť indoktrinovať mladým ľuďom vaše hodnoty. Mimochodom, pozeráte televíziu? Čítate knihy? Počúvate hudbu? Čo to podľa vás je, ak nie únik z reality? A prečo by mal byť únik z reality automaticky niečo zlé? Predstavte si, už aj 25 roční ľudia majú deti. A prvej počítačovej generácii je tak skôr okolo 30-35. Ja mam kamarátov, čo začínali s gamerstvom v polke 90 rokov a to mali už nejakych 15 rokov. A rodičia ani nevedeli, na čo by nás mali pripraviť, napriek tomu to ako generácia celkom dobre zvládame.
Atlaua 6. 10. 2015 12:48 +4 v reakci na Monika Hodáčová 6. 10. 2015 11:35
Nukleárna rodina je asi tak tradičná ako dopenané pečivo v kauflande. Tie vaše tradičné hodnoty sú tradíciou z ktorého konkrétneho obdobia?
bara88 6. 10. 2015 13:49 +1 v reakci na Atlaua 6. 10. 2015 12:48
prece ze "starych dobrych casu" :D :D :D
bara88 6. 10. 2015 13:52 +12 v reakci na Ivana 6. 10. 2015 10:56
dovolte mi opet zopakovat svoji oblibenou diskuzni mantru: "Generalizace jsou zlo".
Martina 6. 10. 2015 14:44 +8 v reakci na Oldřich Dotovský 6. 10. 2015 12:25
"Žádný virtuální svět, do kterého by lidé utíkali z toho reálného, neexistuje " Skutečně? A co např. Facebook?
Suzy 6. 10. 2015 14:56 +18 v reakci na mmm 6. 10. 2015 10:57
Údělem rodiče ale je, aby byl v pubertě poslán do zadele, jeho názory pošlapány a jeho myšlenky označeny za zastaralé a překonané. Tak to má být - dítě se stává dospělým a v tomto přerodu se musí vymezit vůči starým pořádkům a najít si svoje nové, vlastní, lepší a zářivější. V opačném případě dítě zůstává ve stínu svých rodičů, žije jejich ideály a jejich sny a nikdy není opravdu samo sebou, dospělým samostatným člověkem. Při výchově máte jen omezený čas, cca 10, v lepších případech 15 let, po které můžete dítěti vštípit základy morálky, etiky, světanázoru a sebedůvěry. Pokud se vám to povede, máte velkou šanci, že dítě pubertu přežije a stane se z něj dospělý jedinec, kterému všechno, co vyváděl v pubertě, bohatě vrátí jeho vlastní děti. Ve chvíli, kdy bude stát na místě svého rodiče, teprve pochopí, jak skvělí jeho vlastní rodiče vlastně byli. Až tehdy bude svým rodičům opravdu rozumět. V lepším případě budou v tu dobu ještě naživu, aby jim to mohl říci.
mmm 6. 10. 2015 15:52 +5 v reakci na Suzy 6. 10. 2015 14:56
ano, velmi trefné :-), také preferuji názor, že otravný a drzý puberťák = zdravý člověk. Co se týče kompletnosti nebo nekompletnosti rodiny, dítě stejně jednou rodičům vše vyčte, ať to doma bylo jakékoliv, pochopí situaci však až samo dozraje..
Ivana 6. 10. 2015 16:28 +1 v reakci na bara88 6. 10. 2015 13:52
Bože, to je takový blábol, kterému vůbec nerozumím. Generalizace čeho? Jaké zlo? Proč zlo? K čemu se vůbec vyjadřujete? Nebo je to jen takový štěk do éteru, aby diskuze nestála?
angy1 6. 10. 2015 16:30 +5 v reakci na Atlaua 6. 10. 2015 12:48
pro Atlaua: vyrůstala jsme v "nukleární" rodině aniž bych to vnímala jako nedostatek. Měla jsem dva dědečky, ovšem bydleli tak daleko, že to pro mne byli vlastně cizí lidé někde z říše pohádek. A až v dospělosti mně došlo, o co jsem byla ochuzena....Nerozumněla jsem starým lidem, nechápala jsem, o čem se mluví a měla jsem je za zkostnatělé utápějící se ve vzpomínkách. Až během kariéry pošťačky jsem zjistila, o co jsem byla ochuzena - jiný pohled, jiné vzpomínky, jiný život. Vím. že se většinou nejedná o idylické soužití, přesto všechno si myslím, že širší rodina je pro vývoj dítěte velmi důležitá.
Atlaua 6. 10. 2015 18:32 +2 v reakci na angy1 6. 10. 2015 16:30
Nukleárna rodina sú rodičia a deti, nie starí rodičia. A aj ja som vyrastala v nukleárnej rodine a tiež to nevnímam ako nedostatok. Ale nukleárnu rodinu rozhodne nepovažujem za tradičnú. A síce som ani tých dedkov nemala, môj postoj k starým ľuďom určite nebol ako ten váš.
Petra 99 6. 10. 2015 18:38 +3 v reakci na Scintilla 6. 10. 2015 10:08
Scintilla: Mi se zdá článek vyvážený a citlivě napsaný. Četl se mi dobře a líbí se mi.
Atlaua 6. 10. 2015 19:09 +4 v reakci na Martina 6. 10. 2015 14:44
Na facebooku sú obvykle úplne reálny ľudia. Facebook je len prostriedok komunikácie medzi nimi.
potmesila 6. 10. 2015 22:56 +8 v reakci na Ivana 6. 10. 2015 16:28
Barra88 nespíše chtěla naznačit, že ne všichni muži musí být nevyzrálí sobci a přišlo jí zavádějící generalizovat Vaši zkušenost na všechny muže. Já také doufám, že muži nepovažují všechny ženy za zapšklé ublížené chudinky na základě jedné zkušenosti.
bara88 7. 10. 2015 15:52 +9 v reakci na Ivana 6. 10. 2015 16:28
vyjadruju se k vasemu soudu nad vsemi muzi ve veku 30-50, ktery je podle meho, abych tedy pritoupila na vas diskuzni ton, neskutecnym blabolem. Neznate-li slovo generalizace, najdete si je prosim ve slovniku. Nechapete-li prostou ironii, pak vam neumim poradit ani pomoci. ma ucta
JohnnyXCZX 7. 10. 2015 15:58 +5 v reakci na Martina 6. 10. 2015 14:44
A co například psychologie.cz? :D