Online přednáška: Pavel Rataj
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Soustředěním k duševní pohodě

Sebeovládání v různých podobách vám zajistí vnitřní rovnováhu a zlepší vztahy s okolím, tvrdí vědci.

Když se sejde několik náročných situací najednou, změníme se. Jsme vystresovaní, vůči okolí nepříjemní, vytváříme si další a další problémy. Naši schopnost zvládnout náročné úkoly tím snižujeme, je to začarovaný kruh. Proč to tak je a co se s tím dá dělat?

Před pár týdny jsem se rozešel s přítelkyní, stěhoval jsem se, blížil se začátek semestru, v práci, kde si přivydělávám na studium, zrovna přibylo úkolů. Měl jsem toho po krk.

Když se mě v těch dnech někdo na něco zeptal nebo po mě snad něco chtěl, odpovídal jsem buď nepříjemně nebo vůbec. Odpovědí mi byla podrážděná reakce tazatele. K větší pohodě mi to rozhodně nepomohlo.

Čím to, že když má člověk řešit více náročných situací najednou, stává se mnohem citlivějším, podrážděnějším a náchylnějším ke vzteklým projevům? A dá se s tím vůbec něco dělat?

Odpověď mi nabídl článek vzniklý spoluprácí tří psychologů z amerických a australských univerzit, uveřejněný v časopise vydávaném Association for Psychological Science.

Pozor, aby vám trénování nepřerostlo přes hlavu. Nepleťte si bojiště se cvičištěm.

V posledních několika letech probíhal výzkum lidského sebeovládání ve spojení s agresí. V jednom z experimentů měli zúčastnění za úkol nesníst čokoládové sušenky, které před nimi ležely na stole. Poté, co bylo jejich sebeovládání „vyčerpáno“, měli mnohem větší sklon k agresivním reakcím.

Mnohem zajímavější je ale druhá část experimentu, která ukazuje že sebeovládání je možné systematicky trénovat a zlepšovat. Účastnící experimentu měli za úkol používat svou nedominantí ruku na všechny činnosti, kde jen to šlo. Díky tomu procvičovali své sebeovládání - jelikož používání levé ruky od praváka vyžaduje určitou míru soustředění.

Po dvou týdnech praktikování tohoto postupu byli spolu s jinými studenty vystaveni situaci, kdy je urazil jiný student a oni ho na oplátku mohli potrestat. Lidé, kteří v rámci experimentu trénovali své sebeovládání, reagovali méně agresivně.

Jak tedy lépe zvládat obtížné situace? Cvičením svého sebeovládání. Kdykoli děláte něco, co vyžaduje vědomou vůli, například se snažíte vyhýbat určitému jednání, sice se tím do určité míry vyčerpáváte, ale na druhou stranu toleranci k takovým situacím z dlouhodobého hlediska posilujete. „Je to jako trénování čehokoliv jiného - za začátku to dá práci,“ říká Thomas F. Denson, jeden z autorů studie.

V běžném životě můžete sebeovládání trénovat všelijak. Pravidelnými návštěvami obchodů s pralinkami, odkud pak odejdete s prázdnou, vypnutím televize v okamžiku, kdy začíná váš oblíbený pořad nebo třeba tím, že si necháte před nosem ujet tramvaj a počkáte na další.

Z těch příjemnějších způsobů doporučuji vyzkoušet zmíněnou záměnu rukou nebo třeba záměrné pozdržení svých reakcí: před každou odpovědí na otázku si dejte povinnou několikavteřinovou pauzu. Kromě procvičování vůle vás to navíc přiměje začít konečně myslet dřív než mluvit.

Ale pozor, aby vám trénování nepřerostlo přes hlavu. Nepleťte si bojiště se cvičištěm. Nedoporučuji například trénovat odříkání při zkouškách ve škole nebo při pracovním pohovoru. I když to jsou zrovna situace, při nichž by si člověk přál, aby pauza potřebná na rozmyšlení trvala opravdu jen pár sekund.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Jak přežít lockdown

Rychlá a jednoduchá úleva se brzy obrátí proti vám. Jděte na to jinak, radí psychiatr …

7 min

Těhotná a nešťastná

Psychika může zareagovat nečekaně i na plánované a chtěné těhotenství.

8 min

Čas pustit se

Věkem jsou dospělí, nikdy ale nedostali šanci jednat samostatně. A tak tápou.

14 min

Konflikty v práci

Jak vycházet s kolegy, kteří mají odlišnou představu o dodržování psaných i nepsaných pravidel?

12 min

Opakováním proti depresi

Pravidelnost pomáhá předejít výkyvům nálady a snižuje stres z rozhodování.

12 min

Otevřít audio sekci