Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Splníte si své sny?

Už žádné zítra. Začněte si své sny plnit hned.

Ze seriálu: Psycho

Většina našich snů se nikdy nesplní. Chybí nám odvaha je zrealizovat. Věříme‑li, že si sny splnit nemůžeme, pak si je jistě nesplníme.

Všichni máme sny. Já si přeji být štíhlejší, vy si přejete mít více peněz, ona si přeje přeplavat kanál La Manche a oni si přejí založit hudební skupinu. Bohužel, většina našich snů se nikdy nesplní, protože nemáme odvahu je uskutečnit.

Ať už si myslíte, že to dokážete, nebo že to nedokážete, v obou případech máte pravdu. Henry Ford

Proč si neplníme sny

V cestě k naplnění snů nám stojí především strachy nejrůznějšího charakteru.

  • Strach ze změny. Nechci dělat věci jinak, než jsem zvyklý.
  • Strach ze ztráty. Když si půjdu za svým snem, mohu ztratit to, co mám.
  • Strach z neúspěchu. Stejně se mi to nepodaří.
  • Strach z reakce okolí. Co když se mi známí vysmějí?
  • Nedostatek odhodlání. Ještě nenastala vhodná doba. Jsou důležitější věci než soustředit se na své sny.
  • Předsudky. Sny si mohou plnit jen klikaři. Já jsem rád/a, že zvládám každodenní povinnosti.

Pět kroků vedoucích k cíli

  • Přestaňte řešit ostatní, začněte řešit sebe. Některé věci děláme jen proto, abychom se zalíbili ostatním. Bojíme se zavržení. Ptáme se: Co mám udělat, aby byli ostatní spokojení, abych je oslnil, zvýšil svoji hodnotu? Ale měli bychom si říct, jak radí Jan Majer v jednom z Příběhů čtenářůCo mám udělat, abych byl šťastný já? Pátrejte v sobě a dovolte si věnovat pozornost svým snům. Ptejte se sami sebe, co vám brání je uskutečnit, a racionálně zhodnoťte, zda nejsou důvody, proč jen sníte, pouhými výmluvami.

  • Zvolte si cíl cesty a vydejte se za ním. Vyberte si jeden konkrétní sen, který si začnete plnit. Tak budete mít dostatek energie pro jeho splnění. Mnoho lidí dělá chybu, že si chtějí splnit více snů najednou. Nemají na to dost síly a v průběhu realizace rezignují. Začněte přemýšlet nad možnostmi, jak cíle dosáhnout. Možná zjistíte, že k tomu potřebujete získat určité vzdělání, projít školením, vyčlenit si hodinu nebo dvě denně na "plnění snu".

  • Denně si připomínejte, co je vaším cílem. Častou překážkou bývá nedostatečná motivace. Je důležité ji denně posilovat. S motivací je to podobné jako se svaly – když je přestanete posilovat, ochabnou. Připomínejte si, co je vaším cílem a co pro vás znamená jeho dosažení.

  • Pište si deník. Denní písemné záznamy mají rekapitulovat průběh vaší dosavadní cesty. Utřídíte si myšlenky a po čase uvidíte posuny v činnosti i směr, kterým se ubíráte. To vám pomůže zefektivnit vaše úsilí.

  • Vytrvejte. Plody vaší práce se nemusí objevit hned. Je dobré s tím předem počítat. Možná přijdou i komplikace. Nedovolte, aby vás ochromily. Přemýšlejte o nich, využijte je jako milníky na své cestě.

Splnili jste si už něco, co jste dlouho považovali za nedosažitelný sen? Jak se vám to podařilo?

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Citový hlad

Snaží se zaplnit prázdnotu jídlem, které hned vyvrhují. Potřebují totiž něco úplně jiného.

13 min

Práce nad hlavu

Úkoly se kupí, vaše mysl těká od jednoho k druhému, napětí narůstá. Jak se zklidnit …

11 min

Toxické aktivity

Všímejte si, co vaše mysl dělá, když jí není dobře.

9 min

Řeč nevědomí

Naučte se využívat pro práci se sny metodu amplifikace.

9 min

V pasti mindfulness

Nenechte ze sebe udělat mindful zombie. Rozhovor s psychologem Janem Bendou.

27 min

Otevřít audio sekci
Psycho
Seriál

Vítejte v rubrice Psycho, kde se laskavý obor psychologie potkává s každodenní realitou a nabízí čtenářům krátké provokativní podněty k zamyšlení a diskusi.

Více autorů

  • Štěstí