K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Syndrom zlomeného srdce

Zlomené srdce existuje a bolí. Trápení jde ruku v ruce s procesy v našem těle.

Michal Freeman

8. 6. 2012

Ztráta protějšku přináší bolest a zármutek. Pochopení podstaty tohoto procesu vám může pomoci se s pocity lépe vyrovnat.

Hluboký zármutek nemá tvrdý dopad jen na psychiku. Neméně významný je i dopad na naše tělo. Je prokázáno, že syndrom zlomeného srdce (SZS) přináší mimo jiné příznaky jako

  • snížení obranyschopnosti imunního systému
  • zvýšení krevního tlaku a srdečního tepu
  • a způsobuje svalovou slabost.

Pojďme se na některé mechanismy podívat blíže.

Když trpí duše, trpí i tělo

Stres při SZS zaplaví tělo hormony, zejména kortizolem. Ten zvyšuje celkovou pohotovost organismu při zátěžových situacích, zejména stresu apod. Když je ho ale příliš, způsobuje pocit těžké bolesti v oblasti srdce, známého přeneseně jako „srdeční slabost“. Bolest srdce, způsobená ztrátou někoho milovaného, může dokonce vyústit v infarkt myokardu.

Nezadržujte emocionální bolest. Když projevíte své city, bude vaše tělo daleko lépe na stres reagovat. Když chcete plakat, plačte.

Bylo vědecky prokázáno, že osoba se sklony k těžkým depresím, která nedávno ztratila někoho milovaného, má pětkrát větší riziko srdečního záchvatu než osoba, která vykazuje jen jeden z výše uvedených faktorů. Medicína označuje stav, kdy je někdo těžce emočně zraněn, jako stresovou kardiomyopatii.

Stresová kardiomyopatie, poprvé popsána v roce 1990, je onemocnění charakterizované náhle vzniklou systolickou dysfunkcí levé komory srdeční, která je plně reverzibilní, nepostihuje bazální segmenty levé komory, není provázena významným postižením věnčitých tepen a předchází jí stresová situace. Lidově řečeno: zlomené srdce. A pozor, ženy trpí SZS 10× více než muži.

Jak zlomenému srdci předejít?

  • Uvědomte si, že v tom nejste sami. Okolo je spousta lidí, kteří jsou na tom stejně jako vy. Opravdu to pomáhá.
  • Nezadržujte emocionální bolest. Studie prokazují, že když projevíte své city, bude vaše tělo daleko lépe na stres reagovat. Když chcete plakat, plačte.
  • Nestanovujte si žádný „časový plán“ pro bolest. Nedovolte ani svému okolí, aby vám říkali nesmysly jako Vždyť už to je čtvrt roku, tak co ti pořád je… Je jen na vás, kolik času si na svou rekonvalescenci vyhradíte.
  • Starejte se o své další psychické potřeby, snažte se užívat si každé maličkosti, radovat se z každého dne. Něžnost a doteky mohou také léčit.
  • Neignorujte chronické bolesti, v případě pochybností se poraďte s lékařem.
  • Snažte se jíst pestrou zdravou stravu, která udělá vašemu tělu dobře, namísto přecpávání se čokoládou se šlehačkou u smutného filmu.
  • Spěte. A spěte hodně. Spánek je důležitý pro naši celkovou regeneraci a tělo potřebuje při nadměrné psychické zátěži kvalitní odpočinek.
  • Zlomené srdce nechává hodně lidí „zaseknutých“ na jednom místě. Hýbejte se. Běžte si zaběhat. Vezměte psa na malý výlet. Čerstvý vzduch vám pomůže.
  • Pokud se cítíte zranitelně, vybírejte dobře ze společenských událostí, kterých se budete účastnit. To rozhodně neznamená, že byste se měli vyhýbat ostatním lidem. Jen je důležité vědět, kteří lidé ve vašem okolí pro vás budou podporou a kteří, třebas nevědomky, vám jen nasypou sůl do rány.
  • Nezapomeňte na vaše spirituální já. Meditace je prokazatelně velmi efektivní na úlevu od trápení.

A ze všeho nejvíc si pamatujte: Zlomené srdce neznamená, že už vás nebude nikdy nikdo milovat. V současné době se potřebujete jen zase dát do kupy. Neuzavírejte se proto před láskou, až se někdo opět objeví ve vašem okolí.

Literatura:
Behrens, C.B . et. al. (2010). Major depression as a potential trigger for Takitsubo Cardiomyopathy.International Journal of Cardiology, 15;140(2):40–42.
Bybee, K.A. & Prasaad, A. (2008). Stress related cardiomyopathy syndromes. Circulation: Journal of the American Heart Association,118:397–409.

Diskuse 0