Temná historie medicíny — archivovaná diskuse

Zpět na novou diskusi

Lesana 6. 3. 2016 21:08 +1
Pane doktore, takže co chcete tímto traktátem říct? Nejdřív to zcela ztrháte, a pak na konci doporučíte k přečtení? Nějak jsem z toho jelen.... O medicínu se z nějakých osobních důvodů zajímám, ale radši si přečtu o jejích světlých stránkách (kterých je zejména kvůli neustálým válkám lidstva a trvale variabilním nemocem nemálo), než o temných. Ty sice mohou být dobrým indikátorem toho, čeho se už navždy nejlépe vyvarovat, ale Vaše poslední věta je pro mě nějaká zamotaná...Lidé pomáhají lékařsky z lecjakých - nejen bohulibých - příčin. Osobní - a věřte, že fakt dost blbá - zkušenost. Jinak na ten elektrický proud mají současné neurovědy jednoznačné vysvětlení tady: http://www.nature.com/neuro... Myslím si, že medicína během tisíciletí jednoznačně přinesla víc užitku, než napáchla škod. Jistěže mnoho lékařů dělalo chyby a podléhalo bludům...ale touha altruisticky pomáhat, ulevit od bolesti a utrpení, uzdravit, vyléčit... prostě nemůže být z podstaty nijak špatně.... Medicus curat, natura sanat.... Sapienti sat dictum...
raho 6. 3. 2016 21:23 +11 v reakci na Lesana 6. 3. 2016 21:08
Milá a vážená, nejste Vy ta víla Lesana z pohádky, "Jak Kašpárek zvítězil mžikem nad kouzelníkem Zamrzlíkem"? Také jako dáma nemůžete být jelen, ale laň. Ať už ano, nebo ne, provozujete ČESKOU CHYBU, a to, že upozornění na nedostatky považujete za "strhání". Já tu knihu navzdory tomu, že jsem tam tyhle drobnosti našel, vřele doporučuju.
Lesana 6. 3. 2016 21:52 v reakci na raho 6. 3. 2016 21:23
Milý pane doktore, zmíněnou pohádku neznám, tudiž dotyčná víla rozhodně nejsem :). České rčení " jsem z toho jelen" je běžné, rčení "jsem z toho laň" mi není známo :) Nemyslím, že jsem upozornění na nedostatky považovala za ztrhání, jen mi prostě nebylo jasné, proč teda tu knihu po Vašem dobrozdání číst...Třeba z toho jiní jeleni nebudou...Za sebe říkám, že mám v seznamu knih o medicíně k přečtení jiné priority...berte to, prosím, jako individuální názor jedné Češky, která je už léta spokojená s tím, kde se narodila.
raho 6. 3. 2016 22:07 +9 v reakci na Lesana 6. 3. 2016 21:52
Milá Lesano, to, že pohádku neznáme, neznamená, že v ní nehrajeme; na to doplatil třeba král Oidipos. Nepřu se s Vámi o Vašich prioritách. Ty moje vycházejí z myšlenky, že mám-li něco opravdu poznat, nemůžu se vyhýbat poznávání temných stránek, které to má. Hezký čas! RH
Lesana 6. 3. 2016 22:22 v reakci na raho 6. 3. 2016 22:07
Milý pane doktore, od pohádky najednou až k Oidipovi? No, to jsou mi teda nečekané zvraty :) Já se s Vámi taky nepřu o Vašich prioritách. Jen jsem bezprostředně napsala, jak na mě Váš článek zapůsobil. Za mě teda je lepší, když je toho světlého víc než temného... Jinak právě přemýšlím o tom, co vedlo právníka k tomu, aby psal o historii medicíny...Potřeba soudit? Či něco jiného? Přeji dobrou noc.
Jan Majer 6. 3. 2016 22:31 +9 v reakci na Lesana 6. 3. 2016 21:52
Já bych mohl uvést ještě mnohem obsáhlejší seznam chyb třeba v případě knížky Střevo není tabu. Děsivý překlad, četné krkolomné pokusy autorky o odlehčení, podle odborníků i řada faktických chyb. Přitom jsem se tam přes tuhle hromadu nedostatků o člověku dozvěděl víc než za celou školní docházku. Je to zajímavá knížka a já tam vidím tyhle její slabiny, které vás mohou vést k dalšímu studiu a prohloubení znalostí. Tak rozumím i recenzi Radkina Honzáka.
raho 6. 3. 2016 22:43 +4 v reakci na Lesana 6. 3. 2016 22:22
Co jiného je pohádka než zlidovělý mýtus? Co se týká autora: On taky napsal PODIVNÉ PRÁVO, takže to bere šmahem.
MichalS 7. 3. 2016 10:29 v reakci na raho 6. 3. 2016 22:07
Dobrý den. Otázka trochu bokem od tématu, ale i v článku byla zmínka o češtině, tak to není zas tak úplně mimo: výše byl zmíněn král Oidipos. Nebo spíše Oidipus? Zde v komentářích jsem nad tím mávl rukou, ale právě čtu "Duše v břiše" a zde je opět Oidipos. I jal jsem se googlit (ovšem nijak do hloubky) a našel jsem pouze Oidipus. Jak to tedy je? Dříve byl hojně používán Oidipos a s postupem času se z něj stal Oidipus? Podobně jako filosofie/filozofie? P.S.: Díky za článek a doporučení zajímavé knihy. Lesano, takhle jsem článek pochopil já - jako doporučení zajímavé knihy. Jako ztrhání/strhání to na mě nepůsobilo :)
Lesana 7. 3. 2016 11:49 +1 v reakci na raho 6. 3. 2016 22:43
Jenže ty pohádky na rozdíl od tragédie končívají dobře.... Jinak chápu, že humor je kořením života. Jen toho temného tam bylo na mě nějak moc. No, pokud to autor bere šmahem v různých oborech, tak to dle mého vypovídá spíš o něm... Jinak mě vysloveně zarazila věta: " Od dob Hippokrata až po relativně nedávnou dobu lékařská profese napáchala více škod než dobra.", proto jsem reagovala.
Gade 7. 3. 2016 14:31
Pozerám občas seriál The Knick - Doktoři bez hranic (orcarový režisér Soderbergh), ktorý zobrazuje fungovanie nemocnice v roku 1900. Úžasné porovnanie života pred cca 100 rokmi a porovnanie psychológie, medicíny, úmrtnosti, problémov bežných ľudí, imigrantov v New Yorku :D. Už len tá schopnosť prekonávať prekážky ma vždy fascinovala a bude fascinovať. Priemerná životnosť bola spomenutá < 50 rokov, ale svoj život každý "šlape" ako kapustu. Veď čo iné im zostáva - zastaviť sa znamenala často smrť. Čo sa týka medicíny, tak ma zaujalo, že kokain bolo anestetikum, závislosť od kokainu sa liečila prevratnou medicínou heroin :D, psychické zrútenie ženy po smrti jej dieťaťa odborník vyriešil vytrhnutím jej zubov. A tie operácie... Pripomenulo mi to aulu na VŠ. To muselo byť sterilné prostredie. Proste paráda. A to sme len 100 rokov dozadu. Neviem, do akej miery seriál zodpovedá realite, ale vrelo doporučujem.
Lesana 7. 3. 2016 15:23 v reakci na Gade 7. 3. 2016 14:31
Gade, a nesvědčí to spíš o tom, že lidská blbost je věčná :o), než - jak zaznělo v článku: " Medicína skutečně nebyla humánním počínáním."? A že omyly jsou běžné a časté odbočky na cestě ke skutečnému poznání?
Lesana 7. 3. 2016 16:21 v reakci na Lesana 7. 3. 2016 11:49
P.S. k Vaší pohádce Kašpárek a zamrzlý kouzelník Tak jsem si vygůglila na Wiki toho Kašpárka: " Úkolem kašpárka během představení je udržovat kontakt s divákem. Často vstupuje do děje a reaguje na bezprostřední chování publika. Důležitou úlohu hraje při výkladu děje a objasňování souvislostí. Kašpárek se stal symbolem veselého a chytrého hrdiny, který si dovede poradit v každé situaci." Jistěže můžete toho Kašpárka a Kouzelníka vnímat úplně jinak než já. Ale myslím si, že jsem Vaše vyjádření pochopila zcela jasně tak, jak bylo primárně myšleno.... Kdysi jsem si ráda četla ve zděděné knížce, kde byly popisovány veselé příběhy Špejbla, Hurvínka a Kašpárka. Špejbl je v mém povědomí něco jako stále moralistní fotr, Hurvínek jako nezbedný, vše zkoušející syn a Kašpárek jako ten arbitr, smiřovač, pochybovač a hlavně udobřovač a navrhovatel fungujících řešení....
raho 7. 3. 2016 21:05 +5 v reakci na MichalS 7. 3. 2016 10:29
To víte, že máte pravdu, to je můj zlozvyk a dráždění lidí, kdo se chytne. RH
Gade 7. 3. 2016 23:46 v reakci na Lesana 7. 3. 2016 15:23
Blbosť našťastie večná nie je, nakoľko s hlupákom zomiera aj samota blbosť. :) Inak máte pravdu, omyly sú bežné odbočky na ceste k skutočnému poznaniu, veď aj samotná matka vied fyzika prešla tŕnistú cestu po Newtona. Len podľa mňa človek nie je veľmi vhodný objekt experimentovania. Ale chápem, že inak sa poznávať nepoznané nedá. Keď už som pri fyzike, tak z olova sa zlato spraviť dá, len to stojí viac ako hodnota toho zlata alebo sa experiment nepodarí. Ale ak nejaký samozvaný ezoterický guru začne liečiť melanóm leukoplastom za súčasného velebenia orgónovej energie, tak napácha škodu. Myslím si však, že pokiaľ to robí nevedome, tak sa jedná o neznalosť a nie blbosť. Rovnako vnímam medicínske postupy v minulosti - ľudia boli presvedčení, že liečia. To, že páchali na pacientovi zlo (dobro) vieme my dnes. Na základe horeuvedeného mi dáva zmysel tvrdenie, že "Medicína skutečně nebyla humánním počínáním". Nič lepšie totiž vtedy nebolo.