Nový audiobook: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Ilustrace: Aron Wiesenfeld, www.aronwiesenfeld.com

Tři světy jedné osobnosti

Jsme silnější a šťastnější, když jsou naše emoce, tělo a myšlenky v souladu.

Munír Hassairi

Munír Hassairi

15. 1. 2018

Co stojí za prožitky radosti, štěstí a vůbec za naší životní spokojeností? Významnou roli jistě hraje hormon štěstí serotonin, k němuž si do velké míry můžeme „pomoci“ sami: výzkumy jasně ukazují, že jeho hladinu zvyšují prožívané pozitivní emoce, smích, fyzická aktivita i způsob myšlení (např. říkat si, za co jsem vděčný).

Jenže naše psychika není tak prostá, aby z nás dělala usmívající se roboty. Je to fascinující a komplexní „ekosystém“, v kterém hrají klíčovou roli tři oblasti: city, myšlení a naše tělesné projevy. Vše je zde provázané a na sobě závislé. Nelze dosáhnout spokojenosti, když například to, co si myslíme, je v rozporu s tím, co cítíme. Emoce, tělo i myšlenky mají velký potenciál nás činit šťastnými, když jsou ve vzájemném souladu.

Příkladem může být někdo, kdo je v práci nešťastný. Myšlenky mu říkají, že je těžké si najít lepší práci a peníze jsou dobré. Proto začne potlačovat své emoce a nespokojenost. Snaží se „udělat si radost“ kupováním věcí, jenže je stále vnitřně nešťastný. Jeho myšlení je v rozporu s emocemi. Ty mu nakonec mohou vyslat zprávu, že takto šťastný nebude, přes tělo, které například onemocní.

26. – 30. září 2018

Řídím svůj život (seminář)

Psychologie.cz

Psychiku vnímejme komplexně: nelze se zaměřit na jednu oblast a ostatní ignorovat. Když přeceňujeme svoji dominantní oblast a ostatní přehlížíme, nedokážeme plně využít a ukázat, co v nás je.

Nabízím vám pohled, který kombinuje psychologické koncepty a mé zkušenosti při práci s klienty. Jaký typ vám nejvíce odpovídá a kterou oblast potřebujete podpořit, abyste uvolnili cestu vnitřnímu štěstí?

Racionální typ

Jste-li převážně racionální, vynikáte schopností porozumět danému problému a vidět různé úhly pohledu. Přicházíte na podstatu věci a té věnujete svoji pozornost. Skrze své myšlení můžete rozšiřovat své možnosti a vidět, že lze dosahovat velkých cílů.

Co se ve vás děje, když příliš racionalizujete? To je situace, kterou charakterizuje paralýza analýzou. Ve chvíli, kdy už je třeba se rozhoupat a jednat, stále hloubáte a přemýšlíte o všech možnostech a důsledcích.

A co když nezapojujete emoce? To je případ těch, kteří si nechtějí emocemi „komplikovat život“, a tak je začnou popírat nebo potlačovat. Důsledkem toho jejich život začne ztrácet barvu a živost. Potlačované emoce nemizí, ale postupně se někde vynoří a mnohdy to může zaskočit.

Například po několika letech člověk zjistí, že ho práce vůbec nebaví a s partnerkou se za léta úplně odcizili, a v duchu „přemýšlí“, čím to asi může být.

Když nezapojujete své tělo, nejčastěji se to projevuje tím, že nejste schopni registrovat, kdy už je toho na vás moc. Zároveň vám myšlenky říkají, že se nechcete svým tělem nechat omezovat, a mnohdy si tak naložíte ještě víc.

Příklad? Pracujete pod velkým tlakem a dokážete se zastavit až tehdy, když vás skolí nemoc. V kombinaci se špatnou stravou a nízkou fyzickou aktivitou se může projevit i úbytek energie, skleslost, podrážděnost a vnitřní nespokojenost se sebou samým.

Emocionální typ

Lidé vás mají rádi, protože se dokážete vžít do jejich pocitů i vnímat atmosféru ve skupině lidí. Důvěřujete svým pocitům, které vás vedou tam, kde se cítíte dobře. Do vztahů, na kterých vám záleží, vkládáte své srdce a také si vážíte sami sebe.

Když jste ale v emocích příliš, prožíváte všechno velmi intenzivně a emoce vás unášejí, aniž byste je korigovali adekvátně situaci. Můžete podlehnout přecitlivělosti a ztrácet nadhled nad věcí.

Když nezapojujete racionalitu, vaše emoce reagují bez důležitého kontextu, který by je mohl korigovat nebo případně i měnit. Bez zapojení racionality vám emoce mohou začít diktovat život a zvyšovat míru nerozhodnosti.

Jdete na zkoušku a máte pocit, že nic neumíte. Jste skleslí a máte strach. Když ale zjistíte, že ostatní toho stihli nastudovat ještě méně než vy, tak vás to rázem uklidní a dodá na odvaze.

Bez vnímání těla vás vaše emoce mohou přemáhat. Fyzická relaxace nebo meditace vám pomáhá být si vědomi toho, co s vámi vaše emoce dělají. Naopak fyzická aktivita dokáže přebytečnou tíhu emocí odplavit.

Tělesný typ

Jste oceňováni za svou schopnost se do věcí obout, projevovat vitalitu a podnikavost. Umíte zabrat, zároveň respektujete své tělesné signály a poznáte, kdy si odpočinout. Držíte se vlastního rytmu a jste schopni přizpůsobovat své tempo dle potřeby. Díky neustálé činnosti působíte na ostatní živě a přinášíte svému okolí spoustu podnětů.

Když jste v aktivitě příliš, necháváte se unést všemožnými aktivitami. Tak se vám může vytratit původní smysl toho, proč vlastně něco děláte, a zůstanete v tom ztracení.

Když nezapojujete racionalitu, ztrácíte koncentraci na to podstatné. Vytrácí se efektivita a vy pracujete tvrdě, nikoliv chytře. Může vám také postupně scházet určitý nadhled nad tím, co vlastně děláte.

Když nezapojujete emoce, vaše snažení je odstřižené od toho, po čem sami vnitřně toužíte. Nechybí úsilí, ale vytrácí se radost. Neregistrujete signál od emocí, které vám říkají, že něco už potřebujete jinak. Může se vám po čase přihodit, že pozbudete smyslu v tom, co děláte.

Jak probudit celý svůj potenciál? Stačí si jen otevřít dveře ke všemu, čím vaše osobnost disponuje. Potřebnou podporu pro sebe můžete čerpat z vlastních emocí, myšlenek i těla, které se vzájemně doplňují.

Vyzkoušejte na sobě

Když v sobě probudíte zvědavost pro všechny tři světy své osobnosti, zjistíte, že vás to bude ohromovat a bavit.

  • Pro začátek k vnímání vlastního těla pomáhá fyzická aktivita i pasivita (odpočinek, meditace, relaxace).
  • Racionalitu můžete posílit tím, že si uvědomíte chyby v myšlení - může jít o sebeobviňování (nebo naopak obviňování ostatních) či neadekvátní nároky typu musím být vždy silný.
  • emocím se můžete dostávat tak, že se učíte vnímat, jakou emoci jste cítili v různých situacích a jak jste ji projevovali.
Diskuse 0