K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Tržní zákony lásky

Seznámením to začíná. Pak je třeba udržet partnera z dosahu dalších zájemců.

Felix Strouhal

Felix Strouhal

22. 12. 2014

Na pomyslném trhu partnerů je konkurence veliká. Menší obchodníky zastiňují ti větší a pravidla evoluce každému z nás diktují, aby ulovil ten nejkvalitnější kus, aby si našel toho nejlepšího partnera – nebo (v jazyku 21. století) toho pravého. Ale co když si někdo vyhlédne partnera, kterého jste na trhu jako svého pravého ukořistili vy?

Právě omezené množství kvalitního partnerského zboží nutí některé muže a ženy, aby se uchýlili k vábení už rozebraných partnerů. Ve výzkumech Institutu partnerských vztahů se ukazuje, že během manželství je nevěrných 65 % mužů a 46 % žen.

Zatímco muži žárlí spíše na nevěru sexuální, neboť – jak říká glosa – mámino jistě, tátovo možná, ženy naopak více žárlí na nevěry citové, které by mohly způsobit, že muž bude investovat svůj čas a zdroje ještě někde jinde a že se jinde zamiluje. Nevinné povyražení pak může přejít v úplné odlákání partnera.

Vztahový konkurenční boj

V průběhu evoluce jsme si proto vytvořili strategie, které podvědomě používáme, abychom partnera uchránili od nelítostných lovců a lovkyň.

Strážit, strážit, strážit?

Asi každý někdy žárlil. Míra žárlivosti a vůbec její přítomnost je ve vztazích odlišná, stejně jako způsoby jejího projevování. Příjemné ukazování zájmu a lásky se občas může změnit na nepříjemné střežení Fort Knox, které může skončit i rozchodem. Žárlivost je ale jen jednou z řady ozbrojených strážců.

Jedna bába povídala

Shazování konkurentů před partnerem se také může projevit jako účinná strategie. Tady se muži a ženy liší ve výběru stráží pokladu. Zatímco muži víc shazují v očích ženy konkurenty v oblastech práce, inteligence a úspěšnosti, ženy více pomlouvají vzhled a věrnost.

V očích kořisti se tak lovec často přes noc přemění z inteligentního podnikatele s vlastní firmou na polozkrachovalého zadluženého troubu a lovkyně z původně atraktivní kočky na tlustou poběhlici s mastnými vlasy a akné.

Kroužek na znamení

Dodnes si pamatuji, když jsme s tehdy novou přítelkyní a mojí rodinou šli na společnou večeři. O dva stoly dál seděla moje ex se svým novým přítelem. Všimli si nás a přišli pozdravit. Když jsme tehdy vstali od stolu, moje přítelkyně se postavila velice blízko mě, chytla mě za ruku a pevně ji stiskla. Projevovala tím svoji sounáležitost a spojitost se mnou.

Mezi další typické strategie patří právě projevování sounáležitosti a vlastnictví – například držením za ruce, trváním na nošení snubního prstenu nebo také eliminací výskytu konkurentů.

  • Muži přitom častěji monopolizují ženin volný čas, kupují drahé dárky, aby ukázali svůj zájem a zdroje. Vyhrožují konkurentům násilím, ztropí scénu, když se žena baví s potenciálním rivalem. Přeměřují pohledy jiné muže, které zaujala jejich žena, nebo ji odmítnou vzít třeba na firemní akci, kde jsou jejich úspěšní kolegové.
  • Ženy pak mnohem častěji vyhrožují rozchodem, pokud je muž někdy podvede. Účelně flirtují s jinými muži, aby vyvolaly žárlivost. Neustále své muže sledují ve společnosti a zatraktivňují svůj vzhled, aby si muže udržely nebo se vyrovnaly potencionální konkurenci.

A co vy, už jste někdy museli bránit svého partnera v džungli partnerského života?