Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Virtuální atraktivita

Vědci sestavili žebříček chování, které nás při online komunikaci přitahuje a odpuzuje. Mají pravdu?

Virtuální seznámení může přerůst v dlouhodobý, upřímný a citově naplňující vztah. Dojmy se ale na internetu formují zcela jinak než při seznámení na ulici nebo v restauraci. Na co se tedy zaměřit?

Internetová komunikace dnes představuje nejběžnější způsob poznávání druhých. Nezřídka se komunikace ve virtuálním světě posune k navazování přátelských a partnerských vztahů.

Co ale stojí za onou elektronickou přitažlivostí a podle kterých klíčů si uživatelé internetu vybírají potenciální partnery? Liší se způsob, jakým vás na internetu druzí zajmou, od dojmu formovaného v reálných situacích? Výzkumy odpovídají jednoznačně, že ano.

Fenomén virtuální atraktivity je pojímán jako míra společenské přitažlivosti (social attractiveness) v elektronickém světě. Je založena na námi vnímané podobě s tím, co je obecně přijímáno a obdivováno. V tom spočívá zásadní rozdíl od personální atraktivity (personal attractiveness), která se formuje na základě detailnějšího a dlouhodobějšího poznávání protějšku. Je typická pro nepovrchní reálné vztahy, které se formují ve škole, na pracovištích, na kolejích nebo při společných činnostech.

Znaky určující míru zajímavosti potenciálního partnera vychází čistě z techniky a umění zajímavě se vyjadřovat a udržet tím komunikaci až do chvíle, než některý z dvou komunikujících stran navrhne osobní setkání.

To ale neznamená, že by přitažlivost, která ovlivňuje navazování vztahu přes internet, měla vždy pomíjivé trvání nebo byla mělká a postrádala autenticitu. Rozdíl je spíše v tom, co vás jako první zaujme a radikálně ovlivní dojem, jenž jste si o druhém vytvořili. Virtuální seznámení může totiž přerůst v dlouhodobý, upřímný a citově naplňující vztah, který svojí hloubkou předčí i svazky, které se zformovaly v reálném, chcete-li fyzickém prostředí.

Líbím se ti?

Na internetu se dojmy formují zcela jinak než na ulici nebo v restauraci. Svým charakterem představuje online svět elektronické medium, kde se druhému odhalujeme díky textové komunikaci a svoji roli kromě slov hrají pouze podoby nicků (přezdívek) a profilových fotografií. Ostatní znaky určující míru zajímavosti potenciálního partnera vychází čistě z techniky a umění zajímavě se vyjadřovat a udržet tím komunikaci až do chvíle, než některý z dvou komunikujících stran navrhne osobní setkání.

Jaké jsou tedy základní klíče k úspěchu při seznamování na internetu? Vědci odpovídají jednoznačně podle míry jejich důležitosti:

  1. podobnost názorů, přesvědčení a  postojů
  2. smysl pro humor
  3. umění vyjadřovat se originálně a zajímavě
  4. originálnost a zajímavost profilové fotografie
  5. inteligence
  6. přiměřená míra exhibicionismu

Stavebním kamenem vysoké pravděpodobnosti pokračujícího chatování je podobnost názorů a přesvědčení.

Virtuální atraktivitu jednoznačně snižuje

  • nadměrný exhibicionismus nebo naopak přílišná pasivita;
  • agrese a vulgárnost;
  • rozpor mezi názory příjemce a adresáta;
  • nudná nebo příliš typická profilová fotografie (typická je například dívka v prádle fotící se před zrcadlem).

Stavebním kamenem vysoké pravděpodobnosti pokračujícího chatování je podobnost názorů a přesvědčení. „Ty máš taky radši divadlo než kino…? To je bomba, za měsíc je premiéra Hamleta :) …“ nebo „Já ty vyšamponovaný kluky nesnáším, lepší je kluk od přírody a ne nějakej…. Tys říkal, že bys nikdy nevzal gel na vlasy do ruky, viď? Bomba!“

Podobnost funguje všude a vždy. Traduje se sice, že daleko přitažlivější je právě rozdílnost, ale ne ve sféře zálib a světonázoru. Pokud hraje ve vztahu kladnou roli rozdílnost obou partnerů, pak se vztahuje k zlozvykům a  nedostatkům, které u sebe vnímáme. U ostatních charakteristik je podobnost důležitější.

Mám smysl pro humor a jsem svůj

Smysl pro humor je také nezanedbatelný. Uvolňuje chod komunikace a činí ji otevřenější. Je ale třeba dodržovat přiměřenou míru a vhodnost načasování. Z dalších zmíněných ukazatelů virtuální atraktivity je dobré podrobněji vysvětlit originalitu a zajímavost. Ta se týká jak samotného vyjadřování, kdy vám třeba někdo složí poklonu, jakou jste ještě neslyšela, tak i přezdívky a přiložené fotografie, která často slouží jak určující faktor toho, zda budeme vůbec motivováni k započetí komunikace.

Můžete používat vulgarismy, ale mělo by být jasné, že ani jednomu z vás nevadí.

Originální jsou ty fotografie, které nemá nikdo jiný. Zpravidla si je autor vytvořil sám a věnoval jim dostatek času i fantazie. Zajímavost fotografie se vztahuje k osobnímu postoji adresáta a souvisí s podobností názorů. Fanouška českého popu by určitě zaujala v domácím photoshopu vytvořená karikatura Karla Gotta, která by naplňovala jak potřebu originálnosti, tak i zajímavosti.

Jestli nechcete, aby na vás komunikační partner zanevřel ještě před tím, než to mezi vámi zajiskří, nebuďte hulvát. Vulgarismy můžete používat, ale mělo by být zjevné, že ani jednomu z vás nevadí. Aktivita je také velmi důležitá pro rozvíjení virtuální konverzace. Nečekejte, až vám napíše partner jako první, to byste se ani nemuseli dočkat.

A jak je to s výše zmíněným předváděním? Jednoduše někdy zaujme a někdy ne. Důležité je odhadnout načasování a nepřehánět to. Pokud jste skvělý ve fotbale, pochlubte se, ale nedělejte ze sebe hned Ronalda nebo Rosického.

Využívejte celý web.

Předplatné

Způsobů, jak udržet a rozvíjet textovou komunikaci je mnoho, ale v podstatě neexistuje všeobecně doporučení, které bude vždy a všude fungovat. Proto platí stejně jako při komunikaci face to face, abyste naslouchali (pozorně četli). Jedině tak dokážete odhadnout, co vašemu protějšku sedí.

Literatura:
Feldman, R. S. (1985): Social psychology. Theories, research and application. New York: Mcgraw-Hill Book Company.
Šmahel, D., Veselá, M. (2006). Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí . Československá psychologie, 50, 2, 174–186.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Vědomí konce

Zapomínáme-li na smrt, bereme život jako samozřejmost.

23 min

8. Neřešte neřešitelné

Naše mysl je „napadána“ myšlenkami. Jak je třídit? A co s těmi přebytečnými?

14 min

Ovládejte se méně

Na dítě často nepřiměřeně „vylítne“ právě rodič, který se úporně snaží řešit vše v klidu.

16 min

Procitnout z deprese

Deprese může být příležitostí k životní změně. Předchází jí sestup do nevědomí.

31 min

7. Mentální zlozvyky

Některé způsoby uvažování nám zkrátka škodí. Proč se jich vlastně nechceme vzdát?

24 min

Otevřít audio sekci