Nový audiobook: Spirála rozvoje
Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Virtuální atraktivita

Vědci sestavili žebříček chování, které nás při online komunikaci přitahuje a odpuzuje. Mají pravdu?

Virtuální seznámení může přerůst v dlouhodobý, upřímný a citově naplňující vztah. Dojmy se ale na internetu formují zcela jinak než při seznámení na ulici nebo v restauraci. Na co se tedy zaměřit?

Internetová komunikace dnes představuje nejběžnější způsob poznávání druhých. Nezřídka se komunikace ve virtuálním světě posune k navazování přátelských a partnerských vztahů.

Co ale stojí za onou elektronickou přitažlivostí a podle kterých klíčů si uživatelé internetu vybírají potenciální partnery? Liší se způsob, jakým vás na internetu druzí zajmou, od dojmu formovaného v reálných situacích? Výzkumy odpovídají jednoznačně, že ano.

Fenomén virtuální atraktivity je pojímán jako míra společenské přitažlivosti (social attractiveness) v elektronickém světě. Je založena na námi vnímané podobě s tím, co je obecně přijímáno a obdivováno. V tom spočívá zásadní rozdíl od personální atraktivity (personal attractiveness), která se formuje na základě detailnějšího a dlouhodobějšího poznávání protějšku. Je typická pro nepovrchní reálné vztahy, které se formují ve škole, na pracovištích, na kolejích nebo při společných činnostech.

Znaky určující míru zajímavosti potenciálního partnera vychází čistě z techniky a umění zajímavě se vyjadřovat a udržet tím komunikaci až do chvíle, než některý z dvou komunikujících stran navrhne osobní setkání.

To ale neznamená, že by přitažlivost, která ovlivňuje navazování vztahu přes internet, měla vždy pomíjivé trvání nebo byla mělká a postrádala autenticitu. Rozdíl je spíše v tom, co vás jako první zaujme a radikálně ovlivní dojem, jenž jste si o druhém vytvořili. Virtuální seznámení může totiž přerůst v dlouhodobý, upřímný a citově naplňující vztah, který svojí hloubkou předčí i svazky, které se zformovaly v reálném, chcete-li fyzickém prostředí.

Líbím se ti?

Na internetu se dojmy formují zcela jinak než na ulici nebo v restauraci. Svým charakterem představuje online svět elektronické medium, kde se druhému odhalujeme díky textové komunikaci a svoji roli kromě slov hrají pouze podoby nicků (přezdívek) a profilových fotografií. Ostatní znaky určující míru zajímavosti potenciálního partnera vychází čistě z techniky a umění zajímavě se vyjadřovat a udržet tím komunikaci až do chvíle, než některý z dvou komunikujících stran navrhne osobní setkání.

Jaké jsou tedy základní klíče k úspěchu při seznamování na internetu? Vědci odpovídají jednoznačně podle míry jejich důležitosti:

  1. podobnost názorů, přesvědčení a  postojů
  2. smysl pro humor
  3. umění vyjadřovat se originálně a zajímavě
  4. originálnost a zajímavost profilové fotografie
  5. inteligence
  6. přiměřená míra exhibicionismu

Stavebním kamenem vysoké pravděpodobnosti pokračujícího chatování je podobnost názorů a přesvědčení.

Virtuální atraktivitu jednoznačně snižuje

  • nadměrný exhibicionismus nebo naopak přílišná pasivita;
  • agrese a vulgárnost;
  • rozpor mezi názory příjemce a adresáta;
  • nudná nebo příliš typická profilová fotografie (typická je například dívka v prádle fotící se před zrcadlem).

Stavebním kamenem vysoké pravděpodobnosti pokračujícího chatování je podobnost názorů a přesvědčení. „Ty máš taky radši divadlo než kino…? To je bomba, za měsíc je premiéra Hamleta :) …“ nebo „Já ty vyšamponovaný kluky nesnáším, lepší je kluk od přírody a ne nějakej…. Tys říkal, že bys nikdy nevzal gel na vlasy do ruky, viď? Bomba!“

Podobnost funguje všude a vždy. Traduje se sice, že daleko přitažlivější je právě rozdílnost, ale ne ve sféře zálib a světonázoru. Pokud hraje ve vztahu kladnou roli rozdílnost obou partnerů, pak se vztahuje k zlozvykům a  nedostatkům, které u sebe vnímáme. U ostatních charakteristik je podobnost důležitější.

Mám smysl pro humor a jsem svůj

Smysl pro humor je také nezanedbatelný. Uvolňuje chod komunikace a činí ji otevřenější. Je ale třeba dodržovat přiměřenou míru a vhodnost načasování. Z dalších zmíněných ukazatelů virtuální atraktivity je dobré podrobněji vysvětlit originalitu a zajímavost. Ta se týká jak samotného vyjadřování, kdy vám třeba někdo složí poklonu, jakou jste ještě neslyšela, tak i přezdívky a přiložené fotografie, která často slouží jak určující faktor toho, zda budeme vůbec motivováni k započetí komunikace.

Můžete používat vulgarismy, ale mělo by být jasné, že ani jednomu z vás nevadí.

Originální jsou ty fotografie, které nemá nikdo jiný. Zpravidla si je autor vytvořil sám a věnoval jim dostatek času i fantazie. Zajímavost fotografie se vztahuje k osobnímu postoji adresáta a souvisí s podobností názorů. Fanouška českého popu by určitě zaujala v domácím photoshopu vytvořená karikatura Karla Gotta, která by naplňovala jak potřebu originálnosti, tak i zajímavosti.

Jestli nechcete, aby na vás komunikační partner zanevřel ještě před tím, než to mezi vámi zajiskří, nebuďte hulvát. Vulgarismy můžete používat, ale mělo by být zjevné, že ani jednomu z vás nevadí. Aktivita je také velmi důležitá pro rozvíjení virtuální konverzace. Nečekejte, až vám napíše partner jako první, to byste se ani nemuseli dočkat.

A jak je to s výše zmíněným předváděním? Jednoduše někdy zaujme a někdy ne. Důležité je odhadnout načasování a nepřehánět to. Pokud jste skvělý ve fotbale, pochlubte se, ale nedělejte ze sebe hned Ronalda nebo Rosického.

Využívejte celý web.

Předplatné

Způsobů, jak udržet a rozvíjet textovou komunikaci je mnoho, ale v podstatě neexistuje všeobecně doporučení, které bude vždy a všude fungovat. Proto platí stejně jako při komunikaci face to face, abyste naslouchali (pozorně četli). Jedině tak dokážete odhadnout, co vašemu protějšku sedí.

Literatura:
Feldman, R. S. (1985): Social psychology. Theories, research and application. New York: Mcgraw-Hill Book Company.
Šmahel, D., Veselá, M. (2006). Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí . Československá psychologie, 50, 2, 174–186.

Psychologie.cz je společným dílem...

...psychologů a psychoterapeutů a vás, čtenářů. My píšeme, natáčíme, radíme, upřímně sdílíme naše profesní i osobní zkušenosti. Vy nám posíláte náměty a skládáte se na honoráře autorů a provoz webu. Díky tomu můžeme psát a mluvit jen o věcech, které dávají smysl. Nemusíme brát ohled na vkus masového publika ani na zájmy inzerentů – na našem webu nenajdete jejich reklamy ani PR články.

Jako předplatitelé získáte neomezený přístup k hlavnímu obsahu, budete moci kdykoli sledovat naše online kurzy a přednášky, otevře se vám možnost využívat naši poradnu a také ulevíte očím, protože články budete moci nejen číst, ale i poslouchat. Platba je jednoduchá a bezpečná. Pro představu: roční předplatné vás vyjde na 31 korun týdně, to je jako deci vína nebo jedno malé pivo. Připojte se k nám a podpořte nás. Děkujeme.

Varianty předplatného

Články k poslechu

Odrazit se ode dna

Když je čím dál hůř, dostaví se rezignace. Co přijde po ní?

10 min

Čtyři záhady

Psychologie stále neumí vysvětlit některé tajemné fenomény. Ale nevzdává to.

12 min

Na tohle já nejsem

V čem doopravdy spočívá rozdíl mezi tím, co mi nejde, a na co mám nadání?

13 min

Nešťastné tělo

Tělo je snadný terč našich myšlenek a nálad, když cítíme nespokojenost se svým životem.

12 min

Humři a domněnky

Vítejte v nejkomplexnějším návodu na život pro nadcházející dekádu.

10 min

Otevřít audio sekci