Nejlepší články k poslechu: Stáhnout
Vyberte si své téma Předplatné
Foto: Thinkstock.com

Žvýkání jako všelék

Obyčejné věci mohou mít neobyčejný význam. Neobjevíme ho, pokud se jimi nebudeme cíleně zabývat.

Michal Vlasák

Michal Vlasák

27. 11. 2012

Nedávno jsem se se známým bavil o tom, na co všechno dělají psychologové výzkumy. Nedalo mi to, a tak jsem se z dlouhé chvíle podíval, kolik výzkumů najdu na zcela triviální téma – například žvýkání žvýkaček. Výsledek dalece předčil má očekávání.

Žvýkání z tohoto miniprůzkumu vychází jako nečekaný všelék a kouzelná pomoc na mnoho problémů. Jako jeden z hlavních přínosů žvýkání bývá uváděna lepší nálada a nižší vnímaná hladina stresu. Žvýkání údajně odstraňuje úzkost a deprese a zároveň zvyšuje pracovní výkon (viz zdroje pod článkem č. 1, 2, 5, 11).

Pokud žvýkáte, tak se vám navíc zlepšuje pozornostúspěšnost ve školních testech, a to u dětí i u dospělých (3, 6, 13). Dle výzkumů je nejlepší si trochu “zažvejkat” pět minut před testem. Vaše pozornost nejdříve lehce klesne, ale se začátkem testu na dalších 15 až 20 minut stoupne (7, 10). Žvýkání před testem také snižuje nervozitu – výjimku tvoří jen velmi nervózní lidé, na které tento rituál vliv nemá (12).

Co se týče známého “jez pomalu a každé sousto pořádně rozkousej” – ano… pokud se budete touto radou řídit, ve výsledku sníte jídla méně. Ovšem není jasné, zda díky tomu i zhubnete, nebo právě naopak (4,8).

Sedm ze čtrnácti zmíněných výzkumů nebylo publikováno v žádném z významných psychologických periodik, ale v časopise Appetite. Mít mezioborový přehled se tedy očividně vyplatí.

Mezi opravdu prospěšné účinky žvýkání pak můžeme zařadit menší ospalost (díky zvýšené mozkové aktivitě), celkově lepší kvalitu životacelkové zdraví. U malých dětí také snížení vnímané bolesti lékařských zákroků. To ovšem jen když je žvýkačka sladká (17, 15).

Některé zajímavější výzkumy se zabývaly i účinky žvýkačky s kofeinem a bylinkami, nebo také tím, zda zvuky žvýkání a polykání zlepšují kulinářský prožitek (9, 14). Nezlepšují.

Malá velká věc

26. – 30. září 2018

Řídím svůj život (seminář)

Psychologie.cz

Pokud vás téma žvýkání v psychologii zaujalo, doporučuji knihu Psycho-dynamics of chewing amerického psychologa Harry Levi Hollingwortha, který se žvýkáním zabýval opravdu důkladně.

Ze začátku jen náhodná myšlenka se proměnila ve zjištění, že i obyčejné věci mohou mít neobyčejný význam. Ten ale neobjevíme, pokud se jimi nebudeme cíleně zabývat a naše domněnky ověřovat.

Za zmínku určitě stojí také to, že sedm ze čtrnácti zmíněných výzkumů nebylo publikováno v žádném z významných psychologických periodik, ale v časopise Appetite. Mít mezioborový přehled se tedy očividně vyplatí, a to nejen psychologům.

Já osobně jsem dodnes žvýkání vnímal maximálně tak jako prostředek pro zvýšení atraktivity hlavních postav filmů – a v několika posledních letech už ani to ne. Zdá se ovšem, že budu muset svůj vztah ke žvýkání přehodnotit. Jelikož žvýkačky nejsou mým favoritem a o tabáku jsem ani neuvažoval, budu si muset najít jinou náhradu, která mi příště pomůže zvládnout písemku. Nejspíš zůstanu jen u žvýkání jídla.

Zdroje:
(1) Smith, A. P., Chaplin, K., & Wadsworth, E. (2012). Chewing gum, occupational stress, work performance and wellbeing. An intervention study. Appetite, 58(3), 1083–1086. doi:10.1016/j.appet.2012.02.052
(2) Smith, A. P., & Woods, M. (2012). Effects of chewing gum on the stress and work of university students. Appetite, 58(3), 1037–1040. doi:10.1016/j.appet.2012.02.054
(3) Johnston, C. A., Tyler, C., Stansberry, S. A., Moreno, J. P., & Foreyt, J. P. (2012). Brief report: Gum chewing affects standardized math scores in adolescents. Journal Of Adolescence, 35(2), 455–459. doi:10.1016/j.adolescence.2011.04.003
(4) Shikany, J. M., Thomas, A. S., McCubrey, R. O., Beasley, T., & Allison, D. B. (2012). Randomized controlled trial of chewing gum for weight loss. Obesity, 20(3), 547–552. doi:10.1038/oby.2011.336
(5) Gray, G., Miles, C., Wilson, N., Jenks, R., Cox, M., & Johnson, A. J. (2012). The contrasting physiological and subjective effects of chewing gum on social stress. Appetite, 58(2), 554–558. doi:10.1016/j.appet.2011.11.013
(6) Allen, A. P., & Smith, A. P. (2012). Effects of chewing gum and time-on-task on alertness and attention. Nutritional Neuroscience, 15(4), 176–185. doi:10.1179/1476830512Y.0000000009
(7) Onyper, S. V., Carr, T. L., Farrar, J. S., & Floyd, B. R. (2011). Cognitive advantages of chewing gum. Now you see them, now you don’t. Appetite, 57(2), 321–328. doi:10.1016/j.appet.2011.05.313
(8) Smit, H., Kemsley, E., Tapp, H. S., & Henry, C. K. (2011). Does prolonged chewing reduce food intake? Fletcherism revisited. Appetite, 57(1), 295–298. doi:10.1016/j.appet.2011.02.003
(9) Davidson, M. G. (2011). Herbal-caffeinated chewing gum, but not bubble gum, improves aspects of memory. Appetite, 57(1), 303–307. doi:10.1016/j.appet.2011.04.019
(10) Tucha, L., & Simpson, W. (2011). The role of time on task performance in modifying the effects of gum chewing on attention. Appetite, 56(2), 299–301. doi:10.1016/j.appet.2010.12.021
(11) Cong, F., Qijia, L., & Dingguo, G. (2009). The effect of chewing gum on cognition and emotion. Psychological Science (China), 32(2), 478–479.
(12) Ran, L., Liu, X., Zhou, Y., Su, Y., Li, Y., & Wang, S. (2010). Effect of gum chewing on test anxiety. Chinese Journal Of Clinical Psychology, 18(6), 731–734.
(13) Tänzer, U. U., von Fintel, A. A., & Eikermann, T. T. (2009). Chewing gum and concentration performance. Psychological Reports, 105(2), 372–374. doi:10.2466/pr0.105.2.372–374
(14) Amos, K. E., Anari, S., Buswell, C. A., McNeill, E. J., Printza, A., Ray, S. J., & Rustom, I. (2006). Does listening to the sound of yourself chewing increase your enjoyment of food?. Annals Of General Psychiatry, 5doi:10.1186/1744–859X-5–22
(15) Brennan, D. S., Spencer, A., & Roberts-Thomson, K. F. (2008). Tooth loss, chewing ability and quality of life. Quality Of Life Research: An International Journal Of Quality Of Life Aspects Of Treatment, Care & Rehabilitation, 17(2), 227–235. doi:10.1007/s11136–007–9293–2
(16) Lewkowski, M. D., Barr, R. G., Sherrard, A. A., Lessard, J. J., Harris, A. R., & Young, S. N. (2003). Effects of chewing gum on responses to routine painful procedures in children. Physiology & Behavior, 79(2), 257–265. doi:10.1016/S0031–9384(03)00098–2
(17) Johnson, A. J., Miles, C., Haddrell, B., Harrison, E., Osborne, L., Wilson, N., & Jenks, R. (2012). The effect of chewing gum on physiological and self-rated measures of alertness and daytime sleepiness. Physiology & Behavior, 105(3), 815–820. doi:10.1016/j.physbeh.2011.10.020

Diskuse 0