Poradna
odemčené
Ztratila jsem vůli
Moje seminární práce byly vždycky dobré. A teď už čtvrtým rokem sedím nad rozepsaným textem…
Nikola Šraibová, Kouč a mentor
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
29. 9. 2016
Jak se mám znovu přesvědčit k psaní své vysokoškolské práce? Neumím znovu najít svou skálopevnou vůli. Nechápu, jak je možné, že svoji práci „píši“ již čtvrtým rokem, když někomu stačí třeba 2 měsíce a má hotovo, odevzdáno a obhájeno za 1. Navíc na střední a vlastně u jakýchkoliv seminárních prací jsem neměla sebemenší problém napsat opravdu dobrou práci, která byla i jiným vzorem.
Téma jsem si vybrala sama, je pro mě zajímavé (i proto, že se mě osobně dotýká), určitě má co říct světu, a přesto se nedokážu přesvědčit si k práci sednout, začíst se do neobhájené práce a začít pracovat znovu a líp. Vím, že ta práce nebyla dobrá, ale nevím vlastně, jak ji udělat dobrou. Mám strach čelit opět kritice, přebrat zodpovědnost za svoji práci. „Vyjít s kůží na trh.“ Jak se toho zbavit?
Před dvěma lety mi umřela maminka a od té doby se to se mnou vleče. Otec je zvyklý, že za něj řeší problémy ostatní, sestra má svých starostí dost a já nemám pevnou půdu pod nohama.
Jak se mám soustředit na psaní, jak vůbec začít? Když život plyne a s ním i mnoho „důležitějších“ věcí a starostí? Podotýkám, že obor jsem si kdysi uměla před rodiči obhájit, že se i profesně věnuji věcem z oboru a moc mě to baví… a přesto si k tomu nedokážu „sednout a tvořit“.
Alena, 25 let

Názor odborníka
Aleno díky za dotaz a důvěru. Z vaší zprávy jsem pochopila, že to, co vás nejvíce blokuje, je nejspíše strach, že můžete čelit kritice, když práce nebude dobrá. Také to, že vám umřela maminka a vy se teď zřejmě nemáte o koho opřít, bude mít na vaši motivaci vliv a je to zcela přirozené.
U motivace do něčeho se pustit celkově vnímám, že není důležité se tolik soustředit na výsledek. Velmi často to bývá právě zabiják motivace: musím napsat tu práci a měla bych ji mít už hotovou – už tato věta vás dokáže hodit do nepohody.
Důležitější je znovu v sobě najít to, co už dávno umíte: své znalosti a dovednosti (jaké to jsou?), které použijete k napsání vaší práce. Činnost neboli proces psaní a pozitivní pocit z toho, že dělám něco, co je pro mě důležité a naplňující, je nakonec to, co vede k výsledku.
Vím jak, vím k čemu
Vzpomeňte si, co to bylo tenkrát, co vás bavilo na psaní seminárních prací, a čím to bylo, že jste v nich byla úspěšná? Kombinace svých schopností a toho, jaký to bude mít pro mne význam, je klíčová. Tedy PROČ je pro mě důležité práci dokončit a v čem vidím hlavní smysl toho ji napsat. Sepište si sama pro sebe všechny důvody, ať je máte na očích.
Abyste psaní mohla uvést do pohybu, je důležité si vytvořit také lepší podmínky pro psaní. Abyste byla kreativní a dobře vám plynuly myšlenky, je potřeba mít lehčí mysl. S myslí plnou starostí se velmi těžko tvoří a zřejmě i to je hlavní důvod, proč jsou lidé neschopní se do čehokoli pustit.
Jestli vás něco tíží, sepište si například na papír, co to je, a pak to spalte nebo vyhoďte do koše. Je to taková pomůcka pro mozek, abyste si vytvořila místo pro tvořivé myšlenky a měla energii je dát „na papír“. Sama se také zamyslete, kdy je pro vás nejlepší čas pro psaní, kdy se cítíte dobře a myšlenky vám lépe plynou.
Využívejte celý web.
Předplatné
Vytvořte si svůj rituál, kdy pro vás psaní začne být zábava. Jděte tam, kde se vám dobře přemýšlí, bavte se o tom s lidmi, kteří mají pro vás váhu, a podporujte se vzájemně. Najděte si třeba skupinky lidí, kteří také píšou, ať se máte na koho obrátit. Začít tím více „žít“ je to, co vás uvede do pohybu.
Dalšími pomůckami pro psaní mohou být například myšlenkové mapy, které vám pomohou si lépe uspořádat myšlenky. Nebo si můžete projít můj článek, kde je přímo 6 kroků k posílení vůle a jak ji trénovat.