K poslechu: Vánoční audiobook
Vyberte si své téma Přístup k hlavnímu obsahu
Foto: Thinkstock.com

Šest kroků k posílení vůle

Vůle funguje jako sval: dá se posilovat. Musíme ale dát pozor, abychom ji nezatížili příliš.

Chtěli byste být raději inteligentní, nebo disciplinovaní? Většina lidí by zvolila pravděpodobně první variantu. Sebekontrola neboli disciplína je přitom hlavním předpokladem pro dosažení životního úspěchu. Dobrá zpráva je, že se disciplína dá docela jednoduše zlepšovat a trénovat.

Naše schopnost sebekontroly během dne kolísá. Zatímco ráno, kdy jsme čerství, je míra disciplíny často nejvyšší, v odpoledních hodinách začíná klesat přímo úměrně s naší únavou. To také vysvětluje průzkumy, proč lidé lžou nebo podvádějí spíše v odpoledních až večerních hodinách a proč se většina násilných nebo trestných činů děje po 22. hodině v noci. Ztráta sebekontroly je pak daleko snazší.

Řekněme, že ráno a dopoledne jste například plni elánu, že za celý den nevykouříte cigaretu, a k večeru, kdy se dostanete s přáteli na skleničku, je vaše míra sebekontroly daleko složitější. Mozek začne vymýšlet možnosti, proč byste si měli zapálit alespoň jednu cigaretu. Dokud se sval jménem vůle dostatečně neposílí, budete své boje častěji prohrávat než vyhrávat, a to se odrazí i na vaší výsledné náladě a sebevědomí.

1. Monitorujte své chování

Je těžké kontrolovat vaši vůli, když si nejste vědomi svých dosavadních návyků a aktuálního chování.

  • Chcete zhubnout? Nejprve musíte vědět, co jíte na denní bázi.
  • Přejte si zdravější bankovní konto? Pak pravidelně sledujte, jaké jsou vaše nákupní zvyklosti, za co utrácíte.

Zapište si, co jíte, sledujte své finance – mějte přehled.

2. Formujte si zdravé návyky

Funguje to stejně, jako když začnete chodit do posilovny: ze začátku to vyžaduje vaši píli a sebekontrolu, může vás přemáhat pocit, že je lepší posadit se na gauč a pustit si televizi. Pokud však vydržíte, po čase úsilí to pro vás začne být méně a méně náročné. Začnete cítit, jako by se pro vás daná činnost stala docela automatická a přirozená – zvyknete si.

Nathan DeWall, profesor psychologie na univerzitě v Kentucky, který běhá pravidelně ultra-maratony přes 100 kilometrů dlouhé a měl možnost mít několik rozhovorů se svými spoluběžci, říká: „Oni dnes už ani nevěří, že běh na tak dlouhé vzdálenosti vyžaduje určitý stupeň sebekontroly. Přijde jim to přirozené.“ A dodává: „Když se jednou stane obtížná aktivita rutinou, vyžaduje od vás méně vůle. Budete méně bojovat a veškerá energie, která se tím uvolní, může být investovaná jinde.“

Jedna moje klientka měla obrovský strach ptát se svého manžela na cokoli. Měla pocit, že když se ho bude ptát, bude z ní semetrika, která pořád musí vědět, co její manžel dělá. Výsledkem tohoto myšlenkového programu bylo pravděpodobně i to, že ji manžel začal časem podvádět. Hádejte, proč? Měl pocit, že jeho žena o něj nejeví žádný zájem, a tak ho hledal jinde.

Klientka chtěla vztah zachránit a i když ji to zpočátku stálo velké úsilí, začala se manžela více ptát – například na to, jak se celý den měl, jestli se spolu půjdou projít nebo zdali ho má čekat v sedm na večeři. Jen tak málo stačilo k tomu, aby se jejich vztah pročistil a začal zase lépe fungovat. Klientka překonala strach a začala se o manžela více zajímat a komunikovat. Osvojila si nový návyk, který se jí po překonání strachu určitě vyplatil.

3. Procvičujte každý den

Každodenní procvičování vede k automatizaci a posílení svalu vůle. „Pokud procvičuji sebekontrolu v určité činnosti, pomůže mi to i v těch ostatních,“ říká DeWall. Mnohé studie ukázaly, že když cvičíte sebeovládání v jedné oblasti svého života (jako je například čištění zubů druhou rukou), můžete vyvinout větší vůli v jiné oblasti, jako je například potlačení agresivního chování. Oba typy chování mohou být velmi různé, ale sdílejí společný zdroj energie.

Když zjistíte, že opravdu jen vy jste odpovědní za zdroj energie, kterým disponujete, pochopíte, že se ho jen tak nebudete chtít vzdát.

4. Kontrolujte své prostředí

Prostředí, ve kterém se nacházíte, vás může svádět z cesty, pokud jste si ho neupravili podle svých potřeb. Chcete se vyhnout přibírání na váze, nebo máte rovnou za cíl zhubnout pět kilo? Nakupte si jídlo a vytvořte si takové prostředí, které vás bude podporovat.

  • Budete-li mít plnou skříň čokoládových muffinů, patrně přijde jednou za čas zkouška, která vás může ohrozit ve směřování k cíli. Muffinu zkrátka podlehnete, protože se na vás usmívá každý den ze skříně, když si jdete pro sáček čaje. Vaše slabá vůle je zkoušena již na začátku a to vám opravdu nepomůže.
  • Podléháte-li například počítačovým hrám během pracovní doby, odstraňte si je z plochy, kde vás zbytečně rozptylují ve vaší činnosti.

Do vašeho prostředí ale patří také lidé, se kterými se často stýkáte. Buďte velmi opatrní, kým se obklopujete. Říká se, že jsme průměrem pěti lidí, se kterými se nejčastěji vídáme. A proto si položte otázku, zdali vás lidé kolem pozitivně ovlivňují, či naopak. Pokud cítíte spíše úbytek energie, začněte podnikat kroky, které povedou přinejmenším k omezení styku s těmi, kteří vám rozhodně neprospívají.

Velmi často se setkávám s tím, že nepohodlí způsobují rodinní příslušníci – od partnerů až po rodiče. Zde stojí opravdu za zvážení, zda chcete zůstat po zbytek života s někým, kdo vás energeticky vysává, nebo to konečně změnit. Rodiče si jiné vybrat nemůžeme, ale to, jak často je budeme vídat, ano. Pokud cítíte, že slovy nic nezměníte, omezte návštěvy na nutné minimum.

Zdravá sobeckost se v tomto ohledu vyplácí. Když zjistíte, že opravdu jen vy jste odpovědní za zdroj energie, kterým disponujete, pochopíte, že se ho jen tak nebudete chtít vzdát. Představte si jej jako konto v bance. Také jen tak nejdete a někomu nedáte tisíc korun z vašeho účtu. Zde je to prakticky totožné. Kontrolujte, s kým jste ochotni své konto sdílet, a kdo vám z něj spíše ubírá, než na něj přispívá.

5. Uzavírejte dohody sami se sebou

Vyzrajte na argumenty, které vám mozek posílá, když se snaží vyhnout nepříjemné činnosti. Použijte metodu „Když…, tak…“.

  • Například: „Když přijdu domů z práce, tak si půjdu na 10 minut zacvičit.“

Uzavřete si několik takových dohod v oblastech, kde potřebujete vidět výsledky a toužíte po změně. Pokud chcete být více motivovaní, nastavte si také systém odměn a trestů za vykonání či nevykonání dané činnosti. Můj klient například přišel s nápadem, že pokud dohodu nedodrží, věnuje pokaždé pětistovku útulku pro opuštěná zvířata. Časem zjistíte, že když jste takto každý měsíc třeba o tři tisíce lehčí, rozmyslíte si to a počáteční nepohodlí překonáte.

6. Udržujte se v rovnováze

Protože je zdroj naší vůle (energie) během dne omezený, uvědomujte si a hlídejte, kolik námahy do každé činnosti musíte investovat. Rozvrhněte si podle toho ideálně celý týden. Například setkání s vašimi dobrými přáteli nebude vyžadovat mnoho energie, ale víkendové návštěvy u ne zcela oblíbených vzdálených příbuzných vašeho partnera vás mohou opravdu vysát. Podle toho, co vás čeká, je dobré umět hospodařit se svým zdrojem energie. Pokud se to naučíte, vyhnete se ztrátám sebekontroly a naučíte se skvěle ovládat i svoji vůli.

Diskuse 0