Jak mluvit s dětmi

Proč děti kladou pořád dokola stejnou otázku a odkdy umí rozlišit mezi realitou a fantazií?

19:57
Petra Detersová

Petra Detersová
Psycholožka

2. 7. 2020

Existuje-li mezi dvěma lidmi, kteří vedou rozhovor, velký rozdíl v moci, je obtížné neupadnout do jednosměrné komunikace. Tím se rozhovor stává uzavřeným, škála témat a informací se výrazně zúží. Mezi dětmi a dospělými významný mocenský rozdíl existuje, a proto je naším úkolem, abychom spektrum možností, jak mohou děti reagovat, udržovali záměrně co nejširší. Jaká jsou pravidla pro vedení rozhovoru s dětmi? Jak se mění jejich potřeby v různých stadiích vývoje? Proč děti někdy nemluví „pravdu“ a proč nám věří, že skřítci existují? Jak vůbec vypadá dobrý rozhovor?

O tom, jak mluvit s dětmi, se píše a hovoří poměrně málo. Je to tak běžná věc, a přitom – jak často nás vykolejí, že nevíme, jak reagovat, jak se ptát a jak často nerozumíme. Umět mluvit s dětmi je přitom důležité, nejen pokud od nich chceme získat důležité informace, ale i pro vytváření zdravých vztahů, podporu jejich zvědavosti a aby mohly získat první důležité poznatky o světě dospělých.

Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.

Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.

Chci předplatné
Už máte předplatné? Přihlaste se.

Články k poslechu

Nech to být

Jak moc se snažíte mít život pod kontrolou? A kolik vám to skutečně přináší klidu?

11 min

Dobrá práce

Ať začínáte, nebo už máte zkušenosti, základní pravidla práce z domova jsou stejná.

7 min

Ozvěny zranění

Výročí náročných událostí znovu otevírají bolest, kterou jsme zažívali.

7 min

Emoční nezávislost

Odcházet od partnera nechcete, šťastní ale ve vztahu nejste. Kde čerpat?

11 min

Hrdina svého života

Jaký příběh o sobě vyprávíte? Jste hlavní postavou, nebo pouhým statistou?

14 min

2. 7. 2020

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.