Ilustrace: Silvia Brum, www.silviabrum.com.br

Podprahové vnímání

Podprahová sdělení nefungují. Proč vyvrácený mýtus dál přežívá?

Tereza Sladká

Tereza Sladká
Psycholožka

22. 1. 2018

Někteří lidé mají za to, že je tvůrci reklam (a nejen ti) dokážou lehce ovlivnit vysíláním velmi krátkých podprahových signálů. Tyto opravdu krátce prezentované zvuky či obrázky údajně zajistí, abychom si koupili právě podprahově vtištěný produkt, či nás přesvědčí, abychom na něco změnili názor. Pojďme odkrýt pozadí tohoto psychologického mýtu.

Koncept podvědomého přesvědčování fascinuje veřejnost už od jeho vzniku na začátku minulého století. Tehdy vědec William P. Dunlap provedl experiment, ve kterém pomocí iluze a blikání stínu vytvořil jinou iluzi. Vědecká komunita byla nadšená. Nadšená dokonce tak, že experiment nebyl ještě ani zreplikován a prověřen, a už se objevil v učebnici reklamy. A tak se začalo veřejně mluvit o podprahovém vnímání a možnosti ovlivnit mysl obyvatel bez jejich vědomí.

Články k poslechu

Vyroste vnitřní dítě?

Naše zranitelné já si říká o pozornost podle toho, co právě prožíváme.

11 min

Bojím se znovu uvěřit

Rozchod, zrada, konec přátelství, nesplněné přání… Jak nezůstat ve stínu ztráty?

9 min

Když vina překáží

Někdy si dáváme za vinu i věci, za které nemůžeme. Proč to děláme a kudy …

42 min

Peklo v práci

Špatné vztahy v zaměstnání nás ničí. Jak si k sobě nepouštět víc, než je nutné?

14 min

Dohody ve vztahu

Mohou zůstat nevyslovené, přesto podle nich žijeme. Jaké jsou ty vaše?

10 min

22. 1. 2018

Načítá se...
Načítá se...
Načítá se...

Nejlépe hodnocené články

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.