Ilustrace: Silvia Brum, www.silviabrum.com.br

Podprahové vnímání

Podprahová sdělení nefungují. Proč vyvrácený mýtus dál přežívá?

Tereza Sladká

Tereza Sladká
Psycholožka

22. 1. 2018

Někteří lidé mají za to, že je tvůrci reklam (a nejen ti) dokážou lehce ovlivnit vysíláním velmi krátkých podprahových signálů. Tyto opravdu krátce prezentované zvuky či obrázky údajně zajistí, abychom si koupili právě podprahově vtištěný produkt, či nás přesvědčí, abychom na něco změnili názor. Pojďme odkrýt pozadí tohoto psychologického mýtu.

Koncept podvědomého přesvědčování fascinuje veřejnost už od jeho vzniku na začátku minulého století. Tehdy vědec William P. Dunlap provedl experiment, ve kterém pomocí iluze a blikání stínu vytvořil jinou iluzi. Vědecká komunita byla nadšená. Nadšená dokonce tak, že experiment nebyl ještě ani zreplikován a prověřen, a už se objevil v učebnici reklamy. A tak se začalo veřejně mluvit o podprahovém vnímání a možnosti ovlivnit mysl obyvatel bez jejich vědomí.

Tento článek si mohou přečíst jen naši předplatitelé.

Chcete-li pokračovat ve čtení a otevřít si přístup k veškerému obsahu Psychologie.cz, pořiďte si předplatné.

Chci předplatné
Už máte předplatné? Přihlaste se.

Články k poslechu

Od všeho utéct

Péče o děti vytahuje na povrch stíny z naší minulosti. Jak se s nimi vypořádat?

13 min

Jak opouštět své sny

Všechno už v životě nestihnete. Nemá smysl rvát to silou. Učme se pouštět.

12 min

Čtení pocitů

Přestaňte své prožitky rozebírat. Naslouchání signálům z nitra vypadá jinak.

7 min

Panovačné dítě

Děti si potřebují osahat svou sílu. A poznat, kde jsou její hranice.

13 min

Jsem nejhorší

Srovnávat se neustále s okolím našemu sebevědomí nepomáhá. Co tedy?

12 min

22. 1. 2018

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.