Ilustrace: Silvia Brum, www.silviabrum.com.br

Podprahové vnímání

Podprahová sdělení nefungují. Proč vyvrácený mýtus dál přežívá?

Tereza Sladká

Tereza Sladká
Psycholožka

22. 1. 2018

Někteří lidé mají za to, že je tvůrci reklam (a nejen ti) dokážou lehce ovlivnit vysíláním velmi krátkých podprahových signálů. Tyto opravdu krátce prezentované zvuky či obrázky údajně zajistí, abychom si koupili právě podprahově vtištěný produkt, či nás přesvědčí, abychom na něco změnili názor. Pojďme odkrýt pozadí tohoto psychologického mýtu.

Koncept podvědomého přesvědčování fascinuje veřejnost už od jeho vzniku na začátku minulého století. Tehdy vědec William P. Dunlap provedl experiment, ve kterém pomocí iluze a blikání stínu vytvořil jinou iluzi. Vědecká komunita byla nadšená. Nadšená dokonce tak, že experiment nebyl ještě ani zreplikován a prověřen, a už se objevil v učebnici reklamy. A tak se začalo veřejně mluvit o podprahovém vnímání a možnosti ovlivnit mysl obyvatel bez jejich vědomí.

Pokračovat ve čtení

Odemknout celý web

od 104 Kč měsíčně

Články k poslechu

Umění vypnout

Učím se být nejen on, ale také off – zastavit se včas, když bych toho …

9 min

Nikdo nejsme dost dobří

Hluboký pocit nedostatečnosti je základní lidská zkušenost.

12 min

Učím se nevědět

O profesních slepých uličkách začínající psycholožky píše Tereza Sladká.

7 min

Nemluvme o násilí

Jak mluvit s dětmi, aby se škola a svět staly bezpečnějším místem?

16 min

Mimoni

Všichni kolem se kamarádí, jenom vás každý přehlíží. Cítíte se jako poslední dítě ve školce.

7 min

22. 1. 2018

Načítá se...
Načítá se...
Načítá se...

Nejlépe hodnocené články

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.