Ilustrace: Silvia Brum, www.silviabrum.com.br

Podprahové vnímání

Podprahová sdělení nefungují. Proč vyvrácený mýtus dál přežívá?

Tereza Sladká

Tereza Sladká
Psycholožka

22. 1. 2018

Někteří lidé mají za to, že je tvůrci reklam (a nejen ti) dokážou lehce ovlivnit vysíláním velmi krátkých podprahových signálů. Tyto opravdu krátce prezentované zvuky či obrázky údajně zajistí, abychom si koupili právě podprahově vtištěný produkt, či nás přesvědčí, abychom na něco změnili názor. Pojďme odkrýt pozadí tohoto psychologického mýtu.

Koncept podvědomého přesvědčování fascinuje veřejnost už od jeho vzniku na začátku minulého století. Tehdy vědec William P. Dunlap provedl experiment, ve kterém pomocí iluze a blikání stínu vytvořil jinou iluzi. Vědecká komunita byla nadšená. Nadšená dokonce tak, že experiment nebyl ještě ani zreplikován a prověřen, a už se objevil v učebnici reklamy. A tak se začalo veřejně mluvit o podprahovém vnímání a možnosti ovlivnit mysl obyvatel bez jejich vědomí.

Odemknout celý web

od 104 Kč měsíčně

Články k poslechu

Vztahové iluze

Pomalu vám dochází, že ten vztah nikdy nebyl opravdový. Tak proč konec tolik bolí?

12 min

Rodinná harmonie

Nejlépe zní vztahy tehdy, když si navzájem nasloucháme, ale každý se drží svého partu.

7 min

Kterou terapii?

V jednotlivých fázích mé cesty mi pomohla pokaždé jiná terapie.

14 min

Digitální já

Zrcadlo, řekni mi, kdo je tady nejkrásnější? Skrze internet ožívají archetypální situace.

9 min

Nemysli, vnímej

Nemusíme všechno vyřešit. Cesta se před námi rozvine sama, budeme‑li pozorní.

14 min

22. 1. 2018

Načítá se...
Načítá se...
Načítá se...

Nejlépe hodnocené články

Nastavení soukromí

Můžeme povolit některé další služby pro analýzu návštěvnosti? Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat.

Více informací.