Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Alkohol v našem vztahu: Důvěra je křehká, ale mocná.
Dobrý den, obracím se na vás s žádostí o radu a jiný pohled na věc. Mám štěstí na skvěl…
Barbora Petránková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 3. 2013
Dobrý den,
obracím se na vás s žádostí o radu a jiný pohled na věc. Mám štěstí na skvělého muže a musím říct, že i po osmi letech máme moc pěkný vztah a krásného syna.
Jediné, co mě trochu straší, je alkohol v našem vztahu. Manžel v mládí trávil skoro každý den v hospodách, ale za dobu trvání našeho vztahu si tyhle kratochvíle odpustil.
V poslední době ale cítí velký tlak a občas se mi svěří, že má strach z toho, že opět k alkoholu sklouzne. Jak mu nejlépe pomoci a být mu oporou? Zatím psychologa odmítá.
Děkuji předem za odpověd.
Lenya

Názor odborníka
Dobrý den,
obracíte se na nás s prosbou o radu a jiný pohled na to, jak nejlépe pomoci svému partnerovi, který se vám občas svěří se strachem, že opět sklouzne k alkoholu. Nezapomínáte zmínit, nakolik si muže i vašeho pěkného vztahu vážíte.
Vyjdu z těchto drobných indicií a nabídnu několik otázek, které mi při zamyšlení nad vaším dotazem běží hlavou. Třeba budou nějakým způsobem užitečné právě při hledání nového pohledu na vaši situaci.
Nejprve mne zaujala zmínka, že si váš muž za dobu trvání vztahu „odpustil“ kratochvíli trávit téměř každý den v hospodě. Zajímalo by mě, co to přesně znamená, že si odpustil, a jak takové „odpouštění si“ probíhalo.
Přišlo z nenadání, samo od sebe, nebo se muž musel nějak snažit? Co pro to dělal, aby vynechal aktivitu, která, jak píšete, byla součástí téměř každého jeho dne? Vynahradil si tuto kratochvílí něčím jiným?
Pak, jak chápu, následovalo období, kdy jste ani vy, ani manžel necítili alkohol jako ohrožení. To se ale nyní změnilo. Váš muž cítí velký tlak. Co je to za tlak? Odkud přesně plyne a co ho způsobuje? Co se teď změnilo a je jinak, než bylo v uplynulém období?
Na závěr se ptáte, jak manželovi nejlépe pomoci, jak mu být oporou. Věřím, že mu oporou už jste. Důvěra, se kterou se vám se svými obavami svěřil, je dobrým lékem, ať už se jedná o alkohol nebo jiné nebezpečí ohrožující váš vztah. Pečujte i dál o vaši vzájemnou důvěru.
Ze stejného důvodu nebývá šťastné snažit se s alkoholem pomáhat v roli „hlídače“. Taková pomoc, i ta nejlépe míněná, nejčastěji ve vztahu zapůsobí jako zaručený zabiják důvěry a intimity.
Co se týká konkrétních praktických rad, mohu vás odkázat na bohaté zdroje na stránkách alkoholik.cz. Další možností je web renomovaného, i když svérázného odborníka MUDr. Nešpora. Najdete zde volně ke stažení mnoho svépomocných a informačních materiálů pro ty, kteří se potýkají s alkoholem, i pro jejich partnery a rodiny. Mnoho užitečného je k nalezení také na stránkách Kliniky adiktologie.
Zmínila jste, že psychologickou pomoc váš muž odmítá. V případě, že byste se přecejen chtěli poradit s někým ve větší podrobnosti a konkrétně, existuje také specializovaná anonymní linka důvěry.
Přeji vám a celé vaší rodině, aby i v budoucnu vítězila důvěra a štěstí pěkného vztahu nad všemi strašáky a nástrahami.
Bára Petránková