Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Bojím se odejít od despotického manžela: Připravte si nouzový plán.
Dobrý den, mám velký problém, potřebuji ho řešit a nevím, co dál. Žiju už sedmnáct let…
Filip Brož
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
20. 3. 2014
Dobrý den,
mám velký problém, potřebuji ho řešit a nevím, co dál.
Žiju už sedmnáct let s manželem, který mi často nadává, ponižuje mě a párkrát mě i uhodil. Už dvakrát jsem od něho odešla a vždy se vrátila, protože mě vždy přesvědčil, že ho vlastně miluju a nemůžu bez něho žít. Vydrželo to však vždy jen krátkou dobu.
Od posledního odchodu uplynul rok a pořád řeším v sobě otázku, jestli odejít. Žít s ním je problém. On vlastně nepřizná, že ta chyba je i v něm. Nedokážu třeba pochopit, že dokáže odjet na tři dny a neříct, kam jede. Pak přijede domů s tím, že se mnou už nechce žít a přijel si jenom pro věci. Samozřejmě ale zůstane a na druhý den mi vykládá, jak mě miluje a nechce, ať od něj odejdu.
Pořád mi říká, že nemůžu odejít, protože nemáme peníze na podnájem a děti dělají vrcholově sport, takže nebudou peníze na sport. Vždyť prý můžu žít nahoře v baráku a on dole. Poslední dobou mi připadá, že jeho prosby, ať se vrátím, byly jen kvůli tomu baráku.
Chci od něj odejít a zároveň kvůli klukům nevím. A to je to, čím ví, že mě bude držet v šachu. Problém je i v tom, že když jsme pohádaní, on ví, že z něj mám strach, a vynutí si sex. Já to udělám, protože se ho bojím. Asi tři týdny zpátky chtěl v afektu po mě hodit televizi a praštit mě nabíječkou. Naštěstí to neudělal.
Tenhle život mě nebaví, ale mám strach z jeho reakce. Nevím vlastně co dál.
Děkuji za jakoukoliv radu.
Mrulu

Názor odborníka
Dobrý den,
velmi si vážím vaší důvěry, se kterou popisujete svůj příběh. Několikrát jsem si přečetl váš dotaz a vnímám z něho váš strach, úzkost a bezradnost, ve které jste se ocitla, ale zároveň cítím vaši velkou sílu a odhodlání s vaší situací něco udělat a změnit váš život k lepšímu.
Píšete nám, že máte problém se svým manželem, který vás ponižuje a párkrát i uhodil. Popisujete nám, co všechno prožíváte a jak se k vám chová. Píšete, že chcete od něj odejít, ale zároveň nevíte, zda je to správné rozhodnutí kvůli vašim dětem. Nevíte, jak dál a chcete nějakou radu.
Stanovte si plán pro případ nouze
Hned na začátku musím říct, že chování vašeho manžela není správné a nemá žádné právo vám ubližovat, ponižovat nebo dokonce vás bít. Chování, kterého se váš manžel dopouští, je už na hranici trestného činu a vy si nezasloužíte takové zacházení. Ve vašem případě byste mohla na manžela podat i trestní oznámení.
Pokud by chování vašeho manžela pokračovalo či jste se v blízké době ocitla v nebezpečné situaci, kde by vám nebo vašim dětem hrozilo od manžela nějaké nebezpečí, rozhodně se neváhejte obrátit na policii.
Zároveň si myslím, že je velmi vhodné, abyste měla ve své hlavě nachystaný nějaký bezpečný či nouzový plán. Mám tím na mysli, abyste věděla o někom z vašich blízkých, ke komu byste se mohla obrátit o pomoc a podporu v případě potřeby, věděla, kde máte uloženy veškeré vaše osobní doklady a případně hotovost.
Lepší by bylo odejít
Podle toho co popisujete ve svém dotazu, usuzuji, že jste rozhodnutá od manžela odejít, už jste to i dvakrát udělala, ale říkáte, že vás drží v šachu kvůli dětem. Říkám si, že řešení určitě existuje, a to, že odejte od manžela, ještě nemusí znamenat, že vaše děti přestanou dělat vrcholový sport.
Chtěl bych vás proto podpořit ve vašem rozhodnutí od manžela odejít, máte pravdu v tom, že takový život se nedá žít a váš manžel se bohužel nezmění ze dne na den, nýbrž musí on sám chtít.
Myslím si, že sama nejlépe víte, co vám váš vztah s manželem dává a naopak bere, a dle vašeho dotazu cítím, že to jsou spíše negativní věci. Samozřejmě vždy je i vhodné řešení si s manželem o všem promluvit, pokud on sám bude chtít něco řešit nebo změnit své chování vůči vám.
Vyhledejte pomoc blízkých i odborníků
Zároveň mě napadá, že můžete požádat o pomoc někoho z vaší rodiny či blízkých přátel, případně existují služby, které vám pomohou a zároveň vás před manželem ochrání. Mám tím na mysli například azylové domy pro matky s dětmi či jiné specializované sociální služby, kontakty na ně můžete nalézt na internetu.
O pomoc se můžete anonymně prostřednictvím telefonu obrátit i na specializované linky důvěry pro domácí násilí. U nás funguje DONA linka, která se zabývá právě otázkou domácího násilí a pracovníci, kteří na lince pracují, mají s tímto tématem zkušenosti a mohou vám pomoci. Linka funguje nonstop na telefonním čísle 251 51 13 13.
Můžete se také obrátit na poradny Bílého kruhu bezpečí, kde poskytují odborné poradenství a psychologickou pomoc lidem, kteří se stali obětí domácího násilí nebo kriminality, nebo navštívit intervenční centra nacházející se v každém větším městě.
V těchto poradnách vám osobně pomohou, co všechno můžete dělat, jaké máte možnosti a společně zvážíte všechny rozhodnutí. V neposlední řadě vám poskytnou psychickou podporu a pomoc ve vaší nelehké situaci.
Další informace a konkrétní města, kde se poradny nacházejí, můžete nalézt na internetových stránkách www.bkb.cz nebo www.donalinka.cz. Seznam intervenčních center naleznete na internetu podle toho, kde bydlíte.
Držím vám palce.
Využívejte celý web.
Předplatné
S pozdravem
Filip Brož