Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Bolestná ztráta soukromí: Pouze my sami můžeme udělat tlustou čáru.
Dobrý den. Celý život jsem trpěla tím, že moje rodina nefungovala dobře. Táta si mě nevším…
Dominika Večerková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
8. 1. 2013
Dobrý den.
Celý život jsem trpěla tím, že moje rodina nefungovala dobře. Táta si mě nevšímal a neuměl se mnou komunikovat. Již od puberty jsem vyhledávala vztahy s muži a chlapci, hledala jsem v nich podvědomě hlavně tátu.
Bez vztahu jsem se cítila naprosto zbytečná a bezcenná. Moje vztahy měly však spíše krátkodobější charakter, protože jsem vztah nehledala kvůli potřebě vztahu samotného, ale spíše kvůli nahrazení něčeho, co mi chybělo.
Když mi bylo 19 let, začala jsem si vztah s o téměř 40 let starším mužem. Byl to sice krátký letní románek, ale následky nesu celý život. Milovali jsme se spolu dohromady asi třikrát a jednou se mě během milování zeptal, jestli si mě může vyfotit – byla jsem mladá a hloupá holka, a tak jsem samozřejmě řekla, že ano. Když jsem se s ním rozešla, všechny fotky uveřejnil i s mým jménem na své internetové stránce.
Každý, kdo si zadá do googlu mé jméno, uvidí tedy jako první tyto fotky. Až poté se dozví, že jsem vystudovala dvě vysoké školy a ve svém oboru jsem velmi úspěšná. Nedá se říct, že by mi ty fotografie ničily hluboké vztahy a přátelství, ale poměrně často mi komplikují pracovní život a velmi často kvůli nim mám osobní blok z různých situací.
Celou věc bych nezvládla řešit soudně, a tak jsem se rozhodla změnit si příjmení. Moje žádost je schválená, dostanu nový rodný list a brzy si budu moci jít pro nové doklady. Na tuhle chvíli jsem se velmi těšila a sbírala k ní odvahu pořádně dlouho. Ale stále se bojím, nemohu spát a nevím, jak se s tím vyrovnat.
Katka

Názor odborníka
Milá Katko,
opravdu je možné, že v mužích podvědomě hledáte otce. Někteří psychologové se kloní k názoru, že když s dívkami otec v dětství nekomunikuje a nevšímá si jich, tak začínají vyhledávat vztahy mnohem dříve než jejich vrstevnice, dříve mívají také sexuální zkušenosti.
Píšete, že když vám bylo 19 let, měla jste poměr s o mnoho let starším mužem, který si vás nahou vyfotil a snímky pak zveřejnil na internetu. Plně chápu, s čím jste se musela potýkat. Napadá mě, zda jste jej zkusila kontaktovat a vysvětlit mu, co vám takovýmto činem způsobil? Požádala jste jej, aby fotografie z internetu stáhl? Zkusila jste kontaktovat nějakého IT odborníka, který by se je pokusil odstranit?
Zmiňujete se, že vám ony fotografie komplikují pracovní život a že kvůli nim máte osobní blok z různých situací. První věci rozumím. Potencionálním zaměstnavatelům to zřejme nelze předem vysvětlit a oni si mohou udělat obrázek z toho, co si o nás zjistí. Neumím si ale více představit pod tím, že máte osobní blok z různých situací. Myslíte tím třeba intimní chvíle s partnerem? Pokud ano, doporučovala bych navštívit sexuologa.
Píšete, že jste se velmi těšila na to, až získáte nový rodný list, ale také, že se stále bojíte a nevíte, jak se s tím vyrovnat. Budu teď mluvit za sebe. Téměř každý z nás udělá v životě něco, čeho lituje. Jsou to však naše rozhodnutí, naše chyby a úlety, za které musíme brát plnou zodpovědnost. Jsou to však také rozhodnutí člověka, kterého máme rádi. V dané chvíli jsme se rozhodovali situačně, pocitově, i když jsme nedomysleli následky.
Vy jste to zažila na vlastní kůži a následky byly markantní. Nyní však máte šanci začít znovu. Někdy je potřeba si říci ono laxní:  No a co, stalo se, jdeme dál. A udělat za něčím tlustou čáru. Jsou i horší věci. Vystudovala jsem dvě vysoké školy, v práci jsem úspěšná. Mám co jíst i kde bydlet – zkuste si to říct, zkuste se nad tím zamyslet. Mě osobně to vždy pomohlo, možná to pomůže i vám.
Pokud by se vaše obavy stupňovaly, pokud byste i nadále nemohla spát, určitě kontaktujte odborníka, se kterým budete moci celou situaci řešit osobně, což bývá většínou nejpřínosnější.
Hodně sil a hodně štěstí přeje Dominika.