Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Bývalé nevěry a svědomí: Zkuste porozumět vašim tehdejšim důvodům.
Dobrý den. S přítelem jsme spolu deset let a musím říct, že v poslední době jsme opravdu š…
Zbyšek Mohaupt
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
2. 4. 2012
Dobrý den.
S přítelem jsme spolu deset let a musím říct, že v poslední době jsme opravdu šťastní. Překonáváme samozřejmě i nepříjemné věci, ale řekla bych, že to náš vztah spíše posiluje. Problém je v tom, že to tak vždycky nebylo. V průběhu několika prvních let našeho vztahu jsem ho několikrát podvedla. Dalo by se najít mnoho důvodů, proč se tak stalo, ale zpětně musím uznat, že ani já sama vlastně přesně nevím, proč jsem to dělala, protože pokaždé jsem věděla, že miluju svého přítele a jen s ním chci být.
Nicméně jsem to zřejmě moc neřešila, vše mi procházelo a přítel o ničem dodnes neví. Náš vztah se však změnil, už to není to puberťácké chození na rande, ale normálně spolu žijeme a plánujeme budoucnost. Jsem šťastná, že to tak je, ale pokaždé, když mi přítel naznačí, jak mu na mě záleží a že si mě chce vzít, tak mám najednou pocit, že to nedokážu. Že přece nemůžu být s někým, ke komu jsem se chovala tak strašně. Že přece nemůžu chtít, aby mi před oltářem řekl ano, když o ničem z toho neví.
Prostě mě dostihlo svědomí. Cítím se hrozně, protože vím, že kdybych mu to všechno řekla, tak bych mu tím strašně ublížila a byl by konec. Jenže někdy mám pocit, že pokud mu to neřeknu, tak si ho snad nikdy nedokážu vzít bez toho, aniž bych si připadala jako ten největší podvodník na světě. Moje kamarádka mi radí, ať všechno hodím za hlavu a vůbec to neřeším, že co bylo, to bylo. Ale může vůbec trvale fungovat vztah, kde k sobě nejsou ti dva upřímní?
Evina

Názor odborníka
Dobrý den, Evino,
děkuji za váš příběh. Píšete, jak se vám daří ve vztahu s partnerem překonávat nepříjemné věci a jak máte z vašeho vztahu radost. Vlastně se vám zdárně podařilo překonat i vaše nevěry, aniž by se vztah rozpadl. Teď vás dostihlo vaše svědomí a nevíte, co s tím. Není divu, že si pak kladete takové otázky a hledáte cestu z dilematu upřímnost versus tajemství.
Partnerský vztah může fungovat na různých základech. Jste teď k partnerovi upřímná? A chcete dál být? To je nyní asi důležitější než minulost. Možná je pro vás, před další etapou párového života, dobrý čas na její vyčištění. Vaše jednání v minulosti, respektive pocity z toho, nejsou záležitostí vašeho partnera, ale vás samotné. Dřívější chování nejde zpětně řešit, jen ujasnit si své motivy k němu. Můžete zkusit zpětně porozumět vašim důvodům nevěr (Malá párová vazba? Zvědavost? Ujišťování se o výjimečnosti partnera? Neuspokojivý sex s ním? Něco jiného?).
Můžete si odpovědět na otázky, co jste tehdy potřebovala, hledala, o co šlo – a ujasnit si, co se od té doby pro vás ve vztahu změnilo. Pak můžete zkusit najít v sobě pro své tehdejší jednání porozumění, přijetí a odpuštění (sama nebo s podporou odborníka na vztahy). Zkrátka provést takovou vnitřní očistu. Když se vám to podaří, můžete jakoby nově vstoupit do přítomného vztahu s partnerem, aniž byste potřebovala rozhřešení či odpuštění od něj.
Věřím, že se vám to povede. Budu vám držet palce.