Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Často druhým závidím: Co se za vaší nepřejícností skrývá?
Dobrý den, jaké lze doporučit techniky ovládání a zvládání závisti? Vím, že občas tráp…
Zuzana Řezáčová Lukášková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
17. 6. 2015
Dobrý den,
jaké lze doporučit techniky ovládání a zvládání závisti?
Vím, že občas trápí každého, ale i tak bych se ji u sebe ráda pokusila omezit. Jsou chvíle, kdy jsem schopná komukoli závidět i nos mezi očima – klidně i věci, které bych sama nechtěla, a to tak, že mi to zkazí den. Snažím se lidem přát, relativizovat, ale nelze říct, že bych v tom byla příliš úspěšná.
Vím, že „člověk nemůže zakázat ptákům, aby mu létali nad hlavou, ale může jim zabránit, aby si mu ve vlasech postavili hnízdo“. Jak se tedy nejlépe brání vlastní hlava před hnízdící závistí? Díky.
Marketa

Názor odborníka
Dobrý den, Markéto,
děkuji za váš dotaz. Přiměl mě k zamyšlení na téma závist a co za ní je. Hodně jsem přemýšlela o čem je závist pro mne samotnou.
• O touze být první a nejvýš, takže nechci aby měl kdokoli něco jiného než já? Mohl by pak být přece lepší, úspěšnější a uznávanější.
• Touha po něčem co považuji za nedosažitelné? Nebo je to strach, že o něco přijdu? Potřebuji pak mít všechno (i to co nepotřebuji nebo vlastně ani nechci).
• Nespokojenost s tím co mám, která mne vede k poohlížení se po ostatních? „Mohlo by se mi to taky hodit, proč to nemám já?“
• Touha po tom, co mají druzí?
Ať už je to jakkoli, určitě je to pro vás zpráva, se kterou můžete pracovat. Říká se, že jsou jen dvě základní emoce – strach a láska. Všechno ostatní jsou jen varianty na dané téma. Závist by pak jistě byla nějakou variantou strachu. Zkuste odpovědět na otázky: Čeho se bojím? Čím mě ohrožují ostatní, když mají něco jiného než já? Něco za tím jistě bude.
Sepište si, o čem je závist pro vás. Proč nechcete, aby druhý měl… Tím se dostanete k tématu, které se projevuje řekněme nepřejícností. S ním pak můžete už lépe a účinněji pracovat než se snažit nezávidět. Nebudete si tak brát prášek na bolení hlavy, ale budete řešit, proč vám ta hlava třeští. Hodně sil!
Zuzana Řezáčová Lukášková