Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Chci pochopit přítelův rozchod: Využijte tuto změnu pro svůj rozvoj.
Dobrý den. Prosím o radu. Je mi 29 let, mému momentálně expříteli je 28 let. Strávili jsme…
Zbyšek Mohaupt
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
28. 2. 2013
Dobrý den.
Prosím o radu. Je mi 29 let, mému momentálně expříteli je 28 let. Strávili jsme spolu více než 7 let, měli jsme i několik náročnějších období, ale vše jsme překonali.
Počátkem loňského roku jsme koupili byt a společně jej zařizovali. Podle mě jsme si žili poměrně spokojeně. Ještě o Vánocích přítel plánoval, co budeme dělat po Novém roce, že bychom měli víc chodit ven do přírody a podobně. Jenže k tomu už nedošlo.
30.12. se se mnou z ničeho nic rozešel. Prý to neplánoval, ani nad tím předem nepřemýšlel, ale najednou ho to napadlo a myslí si, že je to tak dobře. Nikdo jiný v tom není, prý teď potřebuje jen svobodu.
Moje první reakce byla plačící a přemlouvací scéna, později jsem si uvědomila, že se musím věnovat sama sobě. Začala jsem více pečovat o svůj vzhled, začala se soustředit na své koníčky a našla si i koníčky nové.
S přítelem jsme v kontaktu, píšeme si a několikrát jsme se již sešli. Z toho jsem ho několikrát zkoušela přesvědčit, že vím, kde byla chyba, a že to mezi námi opět může fungovat. Říká však, že zatím to chce nechat tak, jak to jej, je tak spokojený. Přitom mě kontaktuje sám od sebe, stále na mě kvůli maličkostem žárlí.
Potřebovala bych spíše poradit v tom, jak mám k němu přistupovat, jak lépe pochopit to, co teď cítí a prožívá.
Za radu mockrát děkuji.
Jana

Názor odborníka
Dobrý den, Jano.
Píšete, že víte, kde byla mezi vámi ve vztahu chyba, a že to opět může fungovat. Z toho usuzuji, že nějakou fantazii o náhlém partnerově odchodu máte.
Ve hře jistě může být cokoli: od strachu ze závazku (váš vztah dle popisu přirozeně směřoval ke sňatku či rodičovství), přes jinou ženu na obzoru, touhu po změně, obavu ze ztráty dalších možností, až třeba ke stereotypnímu sexu či potřebě uplatnit vlastní moc.
Asi je to trochu jedno. Důležité je, co vy sama teď prožíváte, co si o svém bývalém partnerovi myslíte a co se vám chce. Možná tuhle neplánovanou životní epizodu můžete využít pro sebe samu (jak už jste začala), bez ohledu na míru a způsob kontaktu s bývalým partnerem či jeho žárlivost – váš sedmiletý vztah přece skončil.
Třeba se vám bude chtít udělat také nějaké změny. A třeba si dovolíte něco, co jste si odpírala nebo si netroufala. Přeji vám k tomu plný koš sebedůvěry.
S úctou,
Zbyšek Mohaupt