Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Chci víc než jen flirt: Rychlá zamilovanost je projekcí našich potřeb.
Dobrý den, je to asi čtyři měsíce, kdy jsem nastoupil do firmy, kde jsem začal pracovat v…
Marta Helingerová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
14. 11. 2011
Dobrý den,
je to asi čtyři měsíce, kdy jsem nastoupil do firmy, kde jsem začal pracovat v kolektivu mladých lidí. Ujala se mě jedna mladá a hezká holka – Tereza. Bohužel mým problémem je to, že se rychle zamiluji. To se také stalo, když jsem s Terezou spolupracoval. Od její kamarádky jsem se dozvěděl, že se jí líbím, já jsem však udělal tu chybu, že jsem jí každý den psal, jak moc se mi líbí, i když jsem ji ještě vůbec neznal.
Tím, že jsem každý den tlačil na pilu, jsem si skoro úplně zavřel dveře. Ona mi vždy psala, ať tomu dám čas. Rozešla se s bývalým přítelem, který ji podváděl. Vydržel jsem jí nepsat pár dnů a potom jsem zase začal tlačit. Netrvalo dlouho a jel jsem spolu s dalšími kamarády na párty, kde jsem si připadal velmi sám a v afektu jsem propukl v pláč. Ona začala jednat velmi impulzivně slovy, která nebyla pravdivá, jako: „Nic nebude, jdi domu, jsi opilý.“
Druhý den jsem jí telefonoval a omlouval se za své chování. To vše jsem potom dořešil posláním dopisu, což nebyl dobrý krok. Před měsícem jsem si s ní sedl a vyříkali jsme si to. Zmínila se o tom, že teď nemá zájem, mám prý tomu dát minimálně tři měsíce. Ráda flirtuje s kamarády, možná abych žárlil.
Rád bych znal váš názor, protože tato žena se teď zaměřuje na kariéru a údajně je to ona, kdo loví kluky. Chtěl bych se zeptat, jak bych takovou ženu, se kterou jdu o víkendu na večeři, měl zaujmout? Děkuji za odpověď, je pro mě životně důležitá.
Marek

Názor odborníka
Dobrý den, Marku,
trápí vás váš nezdařený pokus navázat vztah ve firmě, kam jste nedávno nastoupil, a ptáte se, jak zaujmout ženu. Při psaní odpovědi se mi vynořuje staré úsloví „Co je v domě, není pro mě“.
Nemohu říci, zda jí stačil flirt, nebo se cítila zavalena vaším zájmem, nebo zjistila, že nejste její typ.
Jak z této zkušenosti můžete vytěžit vy sám? Když se ohlédnete, vyčítáte si, že jste příliš tlačil na pilu, příliš často jste jí psal a dával najevo, že se vám líbí. Představte si, že by se zmíněná kolegyně do vás také zamilovala? V takovém případě by častější frekvence i témata komunikace byla vítanou součástí rozbíhajícího se vztahu a vzájemnou zamilovanost by podporovala. Nabízí se vysvětlení – ocitl jste se v neznámém prostředí, ujala se vás mladá kolegyně, která vše znala a významně vám ulehčila pozici nováčka. Na oplátku jste se na ni velmi rychle citově navázal, což o sobě dobře víte.
Rychlá zamilovanost je do jisté míry projekcí našich potřeb. Něco nám chybí ke štěstí a víme, že nám to může dát druhý. Do stavu zamilovanosti se dostaneme rychlostí rakety. Od druhého tak čekáme, že zaplní náš život, láska dá našemu životu smysl. Pokud je výchozí pozice pro vztah „potřebuji tě“, jsme zranitelnější, každý pokus o vztah, který ztroskotá, si tak více bereme. Druhý se může cítit zavalen city druhého a stáhnout se.
Pokud máte vyšší potřebu se sblížit, jste méně imunní, když se ve vaší blízkosti objeví hezká mladá žena. Definujte si, jakou partnerku chcete. Pomůže vám to si lépe zařadit ženy, se kterými se potkáte. Ať jsou, jaké chtějí, vy přece hledáte jen jednu!
Ženu zaujmete nejprve tím, jak působíte, jaký uděláte dojem, a to se vám v případě Terezy podařilo. Postupně se přidají další věci – jaký jste, co děláte, o co se zajímáte. Budete mít např. společné zájmy, podobný pohled na svět, touhu společně trávit čas, témata, o kterých si povídat.
Začněte nejdříve u sebe. Ve volném čase pěstujte koníčky, snažte se, aby váš život byl naplněný už předtím, než si najdete partnerku. Pokud se ve vaší blízkosti objeví kandidátka na vztah, neodsouvejte hned svůj osobní i pracovní život na druhé místo, snažte se, aby byly v rovnováze. Pro příště zkuste psát méně často, zkuste např. odpovídat po zhruba stejném intervalu, kdy vám přišla odpověď.
Naše mysl je geniální v tom, že nám vždy připomene, co jsme mohli udělat jinak a lépe. Nechte promluvit i vaše nitro. Každá zkušenost je pro vás důležitá, vždy si můžete něco odnést. Poučit se z chyb a příště to udělat jinak. Pište si deník, zapisujte si i sny, pokud si je budete pamatovat. Svoje zápisy si nezapomeňte po nějakém čase znovu pročíst. Pomohou vám k lepšímu poznání sebe sama i sebe‑přijetí. Cestou za lepším sebepoznáním, celistvostí a přijetím sebe sama vám může být psychoterapie.
Přeji vám úspěšné hledání.