Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Děda podezřívá babičku z nevěry: Logická argumentace je zde zbytečná.
Dobrý den, tento problém se netýká přímo mě, ale mých prarodičů. Žijí spolu od svého mládí…
Radkin Honzák, Psychiatr
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
23. 5. 2013
Dobrý den,
tento problém se netýká přímo mě, ale mých prarodičů. Žijí spolu od svého mládí. A asi před patnácti lety moje babička poprvé přišla s problémem, že ji děda podezřívá z nevěry a dokonce ji fyzicky i psychicky napadá, obviňuje ji z krádeží prášků, peněz a podobně.
Babička ale od dědy nechtěla odejít, přestože byla celá rodina ochotná jí se vším pomoci. Bohužel se prostě neodhodlala odejít a několikrát v jejich domácnosti zavládlo ticho, protože děda nebyl s něčím spokojen a babička mu pořád vycházela vstříc.
Nyní, kdy děda prodělal horečky a byl v nemocnici, je situace ještě horší. Jeho napadání se stupňuje, dokonce babičku držel pod krkem a vyhrožoval jí, že si vymýšlí, že mu krade, nadává jí, bere jí peníze, vykládá, že ji přistihl s milencem (to se ovšem nestalo, po nemoci se mu míchá dohromady realita s bludy).
Před námi se ovšem přetvařuje.
Chtěli bychom nechat dědu vyšetřit odborníkem na psychické nemoci, bohužel nevíme, jak ho dostat k doktorovi (či k jakému), on tvrdí, že prý je zdravý. Dokonce odmítá brát i léky, které má po nemoci předepsané. Tvrdí, že on sám ví, co potřebuje.
Takový byl vždy, myslím, že dokonce byl dříve u psycholožky, ale přesvědčil ji, že je normální. Bohužel teď je to několikanásobně horší.
Prosím vás o radu, co můžeme v této situaci dělat, jak ho máme dostat k nějakému lékaři.
Přeci jenom to není nesvéprávný člověk. Dědovi je 80 let.
Předem děkuji za radu.
Anonymka

Názor odborníka
Vážená tazatelko,
z informací, které jste nabídla, se jeví jako pravděpodobné, že váš dědeček trpí psychickou poruchou vyznačující se chorobnou podezíravostí. Protože tyto myšlenky jsou vytvořeny chorobnou cestou na chorobném podkladě, je jakákoliv logická argumentace naprosto neúčinná, spíše je podporuje a posiluje.
Řešením je psychiatrické vyšetření a léčba. Nejlepší by bylo, zajít za praktickým lékařem, který dědečka ošetřuje, vylíčit mu situaci a požádat ho, zda by se v rámci svých kompetencí ujal této úlohy sám, nebo zda by vás odkázal na psychiatra.
Zoufalecké řešení je ve chvíli agresivity zavolat policii, která vše zdokumentuje, pacienta předvolá a při přestupkovém řízení se snese tolik důkazů, že komise doporučí psychiatrické vyšetření.
V každém případě je to situace nedobrá, řešit to musí manželka pacienta (tedy vaše babička), která se k tomu viditelně nemá; buď proto, že nechce vyvolat skandál, nebo proto, že se bojí.
Radkin Honzák