Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Domácí násilí ze strany manželky: Nezůstávejte se svým problémem sám.
Dobrý den, tímto psaním se odhodlávám svěřit se s něčím, co bych se jinak asi bál říci živ…
Filip Brož
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
7. 7. 2014
Dobrý den,
tímto psaním se odhodlávám svěřit se s něčím, co bych se jinak asi bál říci živé duši.
Je mi 35 let, mé manželce o dva roky více, máme spolu dvě malé děti. Jsme spolu už téměř osm let, přičemž pět z nich bylo pohodových, žili jsme si dobře, nic nás netrápilo. Poslední cca tři roky se však manželka změnila téměř k nepoznání. Z milé a zábavné ženy se stala fúrie, která jen křičí, hádá se, všechny kolem sekýruje – a ačkoliv jsem nikdy neslyšel o tom, že by muž mohl být obětí domácího násilí, u nás doma tomu všechno nasvědčuje.
Zde ovšem musím podotknout, že k dětem se žena chová relativně dobře, i když je peskuje za každou maličkost, ale na to už si zvykly. Se mnou už ale normálně snad ani nemluví, jen na mě křičí a občas, když se snažím trochu oponovat, od ní dokonce dostanu něčím přes hlavu, případně pár facek. I to je důvod, proč jsem se s tím nikomu nesvěřil a všem lžu, že máme s ženou idylický vztah – bojím se, že už by mě ostatní neměli za chlapa, ale za bačkoru.
Upřímně netuším, co v ženě takovou změnu vyvolalo. Možná to, že odešla z práce a byla nucena být doma se dvěma dětmi, protože je pravda, že kamarádek ani jiných zájmů moc nemá. To ji ale přece neopravňuje k tomu, aby si takovým způsobem vylévala zlost a frustraci na mně. Nejvíc se asi bojím, že to bude mít vliv na naše děti, protože musejí vyrůstat v prostředí, kde maminka bije tatínka a nadává mu do všech čertů. Chtěl bych vás proto požádat o radu, co v této situaci můžu dělat a jak se zachovat…
Radek

Názor odborníka
Dobrý den,
děkujeme za váš dotaz a především velkou upřímnost a důvěru, se kterou se nám svěřujete. Z vašeho dotazu vnímám velký smutek a naléhavost, se kterou se obracíte o pomoc. Píšete nám o domácím násilí, které na vás působí ze strany vaší ženy. Sdělujete nám, co všechno se u vás děje, jak to probíhá a možnou příčinu chování vaší ženy. Žádáte nás o radu, jak se máte v této situaci zachovat.
Manželčino chování si nezasloužíte
Radku, hned zpočátku s vámi plně souhlasím v tom, že si nezasloužíte takové chování od vaší ženy a v žádném případě nemá právo vám takhle ubližovat, ať už fyzicky či psychicky. Správně jste pojmenoval to, že by se mohlo jednat o domácí násilí, což je trestný čin, za který může vaše žena nést následky.
Ve svém dotazu nám píšete o pocitech, které v souvislosti s vaším problémem zažíváte, a jak se cítíte. Naprosto vám rozumím v tom, že cítíte stud a ostatní muži by vás mohli považovat za bačkoru, ale na druhou stranu si říkám, že jste musel udělat obrovský krok k tomu, abyste se odhodlal nám napsat a svěřit se, čehož si moc cením. Zcela jistě by každý muž na vašem místě zažíval naprosto podobné pocity. Domácí násilí u mužů ze strany žen je dnes bohužel velmi rozšířený jev a stejně jako vy je mnoho mužů, kteří se s tím tají a na okolí hrají hru na perfektní rodinu či manželství.
Myslím si, že není dobře, aby toto chování vaší ženy vůči vám nadále pokračovalo, a pokusím se vám nabídnout několik možností, jak můžete svoji nastalou situaci řešit.
Pomoci může diskuse či návštěva odborníků
První možnost, kterou pro sebe můžete udělat, je ta, že můžete navštívit specializované pracoviště, které se zabývá tématikou domácího násilí. Jde o intervenční centrum, které se nachází v každém větším městě, poskytují zde bezplatné a anonymní poradenství a pomoc všem lidem, kteří se mohli nebo se stali obětí domácího násilí. Můžete zde v bezpečném prostředí rozebrat všechny vaše otázky a získat podporu pro nějaké řešení. Více informací včetně kontaktů naleznete na internetu.
Druhá možnost, kterou můžete vyzkoušet, je ta, že zkusíte o všem si promluvit s vaší manželkou. Můžete si na to vyhradit nějaký speciální čas, udělat si příjemné prostředí a společně si o všem promluvit. Pokuste se manželce říci, co cítíte, jak je to pro vás těžké, zkrátka ji můžete nastavit zrcadlo vašich pocitů a emocí, které v poslední době zažíváte. Můžete si společně promluvit o tom, co bude dál, a případně se dohodnout na nějakém společném řešení.
Třetí možnost navazuje na tu druhou v tom, že můžete s manželkou promluvit a můžete se dohodnout na tom, že navštívíte nějakou manželskou poradnu, kde opět v bezpečném prostředí s nějakým terapeutem proberete vše, co budete potřebovat.
Každopádně si myslím, že je určitě dobře, když se svými pocity a problémem nebudete zůstávat nadále sám a vyhledáte pro sebe nějakou další pomoc. První krok jste už udělal, napsal jste nám do naší poradny a tím jste dal jasně sám pro sebe najevo, že Vám vase nastalá situace není lhostejná a chcete ji řešit.
I vaše žena se může trápit
Ve vašem dotazu píšete zároveň i možné příčiny chování vaší ženy k vám a dětem. Píšete, že žena odešla z práce a byla nucena zůstat doma a starat se o děti. Když se na to podívám z její strany, může být velmi zřejmá její frustrace ze situace, kdy nemá práci, nemá žádné zájmy a kamarády a je v nějakém pomyslném stereotypním životě.
Nechci tímto chování vaší ženy nějak omlouvat nebo se ji zastávat, ale je velmi pravděpodobné, že i vaše žena má nějaké problémy a sama se vnitřně hodně trápí. Možná by bylo vhodné si i o tomto společně promluvit a nalézt nějaké řešení, ať už v podobě nějakých společných zájmů, přátel či si jen někdy vyjít třeba do kina či divadla a užít si hezký společný večer. Je pravděpodobné, že vás to může zase stmelit a zároveň posílit váš vztah. Samozřejmě jen vy sám jste nejlepším odborníkem na vaše manželství a váš společný vztah.
Situace může být stresující i pro děti
Na konci vašeho dotazu zmiňujete, že chováním vaší ženy mohou trpět i vaše děti. Těžko můžu usuzovat podle vašich slov, zda si mohou z vašich konfliktů s manželkou, děti odnést nějaký vzorec chování do svých vlastních životů. Na to mám příliš málo informací a šlo by o pouhé spekulace. Každopádně mate pravdu v tom, že není dobré, že vaše děti vyrůstají v takovém prostředí. Může to pro ně být velmi stresující a sami si nevědí rady, co mají dělat a pravděpodobně nerozumí chování vaší ženy.
Už z tohoto pohledu si velmi cením toho, že nejen kvůli sobě, ale i vašim dětem, chcete vaši situaci nějak vyřešit. Můžete vyzkoušet nějakou mnou zde nastíněnou možnost či úplně jinou dle vašeho uvážení.
Radku, držím vám palce, pevně věřím, že vaše situace má řešení.
Využívejte celý web.
Předplatné
S pozdravem
Filip Brož
Filip Brož
Krizový intervent, arteterapeut