Vyberte si své téma Využívejte celý web: Předplatné
Poradna
Foto: Shutterstock.com

Dotěrný zlozvyk: Hledejte řešení na míru vašim potřebám.

Dobrý den, už od dětství mám zlozvyk, který určitě trápí spoustu dalších lidí – okusování …

Alena Černá 11. 10. 2011

Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.

Dobrý den,

už od dětství mám zlozvyk, který určitě trápí spoustu dalších lidí – okusování nehtů a otrhávání okolních kůžiček. Nejdřív jsem to asi dělala jen ve stresových situacích, teď, ve dvaceti letech, se z toho ale stal zkrátka obyčejný zvyk. Dělám to, i když jsem naprosto klidná.

Zkrátka se nevydržím nedívat na své prsty a „nevylepšovat“ je – pokaždé je co ukousnout, utrhnout. Čím víc se to snažím nedělat a vědomě si to zakázat, tím horší to je. Jak se toho zbavit?

Díky, Lucka

Lucka

Názor odborníka


Milá Lucko,

díky, že se na nás obracíte s problémem, který – jak sama zmiňujete – trápí mnoho lidí. Chápu, že vás váš „zvyk“ obtěžuje a že byste se jej ráda zbavila. Odpověď, jak asi tušíte, není jednoduchá.

Je tomu tak z mnoha důvodů – jedním z nich je to, že vám těžko řeknu něco nového. S největší pravděpodobností jste si o svém problému hledala nějaké informace a narazila na řešení, která se nabízí – různé hořké nebo pálivé laky a roztoky, mechanické překážky (typu gelové nehty atd.), nácviky a relaxace; někteří radí nehty úplně zkrátit, někteří naopak nechat delší (což může být pro mnoho lidí s tímto problémem tak jako tak nerealizovatelné) a pravidelné pilování nehtů. Popravdě to stejně řeší (pokud vůbec) jen část problému (otrhávání kůžiček pilováním nezachráníte) a pokud něco funguje, zpravidla to bývá u každého člověka něco jiného. Dobře si také uvědomuji, že zbavit se tohoto zlozvyku je velmi těžké, jednak z důvodu, že už trvá tak dlouho, a stal se tak určitým automatismem a pak také proto, že okusování a otrhávání může probíhat bezděky a je tak velmi těžké toto chování kontrolovat.

Asi také víte, že je dobré pokusit se hledat příčinu – sama uvádíte stresové situace (a zmiňujete, že teď už nemusíte být v bezprostředním stresu, aby se problém projevil), ale může to být cokoli dalšího – agrese a hněv, smutek a deprese, nuda, nervozita a další. Problém je v tom, že nejde identifikovat jednu příčinu, která by byla všem lidem společná, naopak je pozadí tohoto problému velmi mnohotvárné. A často v tom hrají roli i faktory, které si člověk nemusí vůbec uvědomovat a které se navíc proměňují v čase. I když víte o tom, že třeba konkrétně u vás byly spouštěčem stresové situace (nepíšete jaké, a tak je trochu těžké si pod tím něco konkrétního představit), je možné a pravděpodobné, že je váš zlozvyk spíš průsečíkem více faktorů, než přímým následkem jednoho. Stejně tak se každý člověk zbavuje svých letitých návyků a zvyků trochu jinak.

Co tedy potřebujete, abyste se tohoto problému mohla zbavit? Myslím si, že v první řadě hlavně skutečné odhodlání a motivaci něco změnit. V řadě druhé se domnívám, že by vám mohl být velmi užitečný dobrý psychoterapeut, který by pomohl najít řešení šité na míru přímo vám, vašemu životu a okolnostem, které k tomu, co vás trápí, přispívají. Váš vnitřní svět je totiž pro získání klíče k pochopení toho, co se vlastně děje, nezbytný – a na to tu není prostor. Žádný univerzální návod, podle kterého by se dalo postupovat, neexistuje – ale pevně věřím, že se vám povede najít zrovna ten váš.

Alena Černá

Psycholožka, psychoterapeutka

Nenašli jste odpověď na svůj problém?

Pokud máte roční nebo dvouleté předplatné, můžete nám poslat svůj dotaz.