Poradna
odemčené
Hrozivý sen
Význam snu může odhalit pouze snící sám. Jak postupovat?
Olga Plíčková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
21. 8. 2018
Žiju s partnerem, máme velkou krizi. Současně se občas vídám s kamarádem. Zdál se mi šílený sen, ještě teď mě z něj mrazí.
Jdu do místnosti, kde na mě čeká pravděpodobně kamarád (nejsem si tím 100% jista, byla jsem více soustředěná sama na sebe). Jdu k němu, on dál jen seděl, nevšimla jsem si, že od něj (nad jeho hlavou) vede něco jako lanovka, kovové lano. Stále jdu k němu blíž a v momentě, kdy se chci k němu přiblížit úplně, na tom lanu nad mojí hlavou se objeví žena (mně neznámá, starší) a kovovým lankem mi uřízne hlavu. Ta mi spadne na zem. Současně vnímám, jak mi stříká krev z krku a jak je kamarád vyděšený. Nestihl vůbec zareagovat, dál seděl pořád na stejném místě. Vtom jsem se probudila, plná úzkosti a obrovského strachu. Ještě teď to cítím.
Když jsem zpětně sen analyzovala sama se sebou, mám teď pocit, že mi muž ve snu signalizoval, že ta žena tam je. Každopádně to byla tajná schůzka, to jsem si zpětně uvědomila. Poradíte mi, co si z toho pro sebe mohu odnést? Takovýto sen se mi ještě nikdy nezdál.
Dita, 44 let

Názor odborníka
V mé praxi se mi osvědčilo přistupovat ke snům jako k čistě individuálnímu prožitku, jehož význam může – třeba s mou pomocí – rozklíčovat pouze snící sám. Považuji sny za dopisy od naší duše, není tedy v mých silách vědět, jakou zprávu se tento konkrétní sen snaží své „majitelce“ doručit. ALE! Majíc toto na paměti, mohu přesto tazatelce její otázku – co si má ze snu pro sebe odnést – zodpovědět.
Takže, milá Dito, děkuji, že svému snu věnujete pozornost, protože tušíte, že se vám snaží něco říct. Doufám, že vám můj vhled bude ku pomoci.
Jak pracovat se snovými symboly
Vše, co ve snu je, se vztahuje k vnější realitě (souvisí s vaším vztahem ke kamarádovi) a zároveň – a to je důležitější – popisuje dění ve vašem vnitřním světě. Každá postava nebo věc ve snu symbolicky zosobňuje nějakou část vás. Kovové lano. Kamarád. Hlava. Krev. Žena. Místnost.
Když zjistíte, co ony symboly znamenají, jaké vaše části reprezentují, odhalíte také momentální vztahy mezi nimi (které nejsou zrovna harmonické, zdá se). Budete mít šanci lépe porozumět svému chování nejen ve snu, ale také v bdělé realitě, která samozřejmě stav našeho vnitřního světa odráží.
Zjistit, co jednotlivé symboly znamenají, lze tak, že si zodpovíte následující otázky:
• Jakými dvěma přídavnými jmény byste popsala místnost, ve které se sen odehrává? Co to bylo za místnost? Jaké emoce ve vás vyvolává? Například: tmavá, ponurá, asi sklep; úzkost.
• Co vás napadne jako první, když se řekne lanovka nebo kovové lano?
• Jakými dvěma přídavnými jmény byste vystihla kamaráda?
• Když si znovu co nejpodrobněji vybavíte onu cizí starší ženu, jaká byla? Kolik jí asi bylo let? Byla hezká? Tmavá, světlá? Sympatická, nesympatická? Jaký typ člověka byste řekla, že to byl? Co by asi tak dělala za práci? Jaké dvě vlastnosti by ji mohly nejlépe vystihnout?
• Co vás napadne jako první, když se řekne krev?
• Co vás napadne jako první, když se řekne hlava?
Přeložené termíny pak dosadíte zpět do snu. Kdyby se sen zdál mně, mohlo by to vypadat třeba takto (vy samozřejmě dosadíte zcela jiné termíny, protože co znamená lanovka pro mě, neznamená pro vás, atd.):
Ocitám se v místě někde v sobě, kde se hromadí věci, na které se bojím i jen pomyslet (místnost), je mi tam úzko. Sedí tam moje živelnost, energie (kamarád) a nad jeho hlavou vede strach (lanovka) a tvrdost (kovové lano). Objeví se moje pohodlnost, potřeba jistoty (žena) a uřízne mi rozum (hlava), z krku mi stříká život (krev). Cítím hrůzu.
Poté, co jste si jednotlivé snové termíny takto „přeložila“, se můžete dále zamyslet:
• Jak nyní výkladu rozumíte? Co pro vás znamená?
• Co se vám sen snaží sdělit?
• S kterou svojí částí kamarádíte (kamarád) a která vás naopak připravuje o hlavu (žena)?
K větší celistvosti
Kdyby se sen zdál mně, usoudila bych z něj, že mě můj momentální život vede k těm mým částem, které jsem dlouho potlačovala, protože se jich bojím (místnost – sklep), ale kde se zároveň nachází moje energie a živelnost (kamarád), po níž pochopitelně toužím. Zároveň se této své živelnosti bojím – možná proto, že bych pak byla (pro ostatní?) příliš „tvrdá“, bylo by mě jaksi „moc“ a jako živelné tornádo bych se proháněla (jejich?) životem.
Využívejte celý web.
Předplatné
A tento strach a zároveň moje potřeba jistoty a určitá pohodlnost (žena ve snu) mi jakoby zatemňují rozum (useknutí hlavy), způsobují, jak to strach a obavy tak dobře umějí, že nejsem schopná vymyslet způsob, jakým svou živelnost a energii žít tak, abych se jí nemusela bát.
Díky výkladu snu bych o trochu lépe pochopila, proč se mi v životě děje to, co se mi děje, a co mohu momentálně udělat pro to, abych se posunula směrem k větší autentičnosti, celistvosti.
Samozřejmě, že práce se sny je daleko komplexnější – protože sny jsou mnohovrstevnaté a tajemné. Výše uvedený přístup je ukázkou jedné z možností, jak výklad snu uchopit tak, aby propojil levou i pravou hemisféru, rozum a intuici, analýzu a prožívání. Aby vedl k většímu porozumění sobě samotné a také umožnil nějaké praktické uchopení – konkrétní kroky, které lze udělat v bdělé realitě.