Poradna
Foto: Shutterstock.com
odemčené
Jak předcházet stresu ze setkání s ex? Zkuste prozkoumat své pocity.
Dobrý den,  můj dotaz bude (doufám) poměrně jednoduchý. Rozešli jsme se s přítele…
Michala Pítrová, Psycholožka
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
18. 9. 2014
Dobrý den,
můj dotaz bude (doufám) poměrně jednoduchý.
Rozešli jsme se s přítelem, který je zároveň mým kolegou v práci. Vztah byl ze začátku emocionálně hodně silný… Bohužel z jeho strany vyprchal poměrně rychle, ale dozníval ještě na sexuální rovině.
Na samém začátku jsme si slíbili, že pokud se objeví někdo nový, řekneme si to. To se nakonec stalo, vnitřně jsem to tušila, ale on zapíral. Nakonec to dopadlo tak, že jsem k němu jela na „návštěvu“ a ona slečna už byla nastěhovaná. Co už, život půjde zase dál. Ale ranilo mě, že mi lhal, cítila jsem se podvedená a využitá.
Můj problém je, že od té doby trpím žaludeční neurózou pokaždé, když ho uvidím/uslyším/přijde email… Nevím, jak se mám tohoto projevu těla zbavit. Je mi to nepříjemné a nechci tyto pocity mít. Někdy mě tak píchne u žaludku, až to bolí. Zkoušela jsem to prodýchávat, ale moc mi to nepomáhá.
Jak odstranit napětí a stres z těla v ten daný okamžik, kdy se to děje, nebo jak mu předcházet? Také jsem zvědavá, proč se tělo takto projevuje, co to znamená? Vím, že i emoční stres může zapříčinit vznik spousty psychosomatických nemocí… a chtěla bych vědomě pracovat na jeho odstranění. Děkuji za odpověď.
Millionbellss

Názor odborníka
Dobrý den, Millionbellss,
děkuju za zvídavý, upřímný dotaz. Píšete, že je snad jednoduchý – vlastně je i není. Správně chápete, že vaše tělo vám dává signály a je dobře, že si jich všímáte. Naučit se s nimi sama pracovat už nebývá lusknutím prstů, ale pokusím se vám dát přinejmenším vodítka, kterých se můžete chytit, takové první kroky.
Je důležité zvědomit si své pocity
Vzhledem k tomu, že váš bývalý partner je kolega, přišla jste o možnost volby, zda dotyčného dále vídat či nikoli. Mluvíte o silných emocích, které jste ve vztahu pociťovala, nezmiňujete však, jaké emoce se k dotyčnému vztahují nyní a jakým způsobem spolu komunikujete v práci či mimopracovně. Neodvážím se odhadovat vaši situaci, ale je běžné, že lidé v takových chvílích pociťují hněv, smutek, zklamání, pocit ztráty apod. Víte, jak je to u vás? Jak dlouhá doba uplynula od zjištění, že má jiný vztah? Jak probíhala tato situace a jak jste se cítila posléze? Řekla jste si „co už, život půjde dál“, nebo jste si i dovolila prožít a projevit pocity, které se v souvislosti s tím objevily?
Zkusím vám na příkladu dvou nejčastějších reakcí uvést, proč se ptám a proč je důležité si tyto pocity zvědomit. Každá emoce vyvolává odlišné fyziologické reakce, např.:
• Hněv zvyšuje srdeční frekvenci, průtok krve v rukou a často i tvářích a dalších částech těla a vyplavuje velké množství adrenalinu do krve pro uvolnění energie před fyzicky náročnou reakcí. Obecně mobilizuje, nabuzuje a připravuje k akci.
• Se smutkem naopak klesá zájem o obvyklé činnosti, zpomaluje se tělesný metabolismus a celkově se snižuje energie. Toto odvrácení se od vnějšího světa nám dává příležitost ponořit se hlouběji do introspekce, prožít a vyrovnat se se ztrátou, neuskutečněnou nadějí a pochopit její důsledky pro další život. S postupným přibýváním energie přicházejí mimo jiné i nápady, jak se zachováme dál, jak se vzniklou situací pracovat.
Příčinou obtíží může být dlouhodobé ukládání projevů stresu
Ačkoli se do vnímání okolního světa zapojují různé části mozku, zejména korová centra, emoční význam či nabytí jim dodává amygdala. Ta patří k nejstarším částem mozku a její reakce jsou tedy jedny z nejrychlejších. Určitá korová centra slouží např. k rozpoznání obličeje vašeho kolegy, nicméně amygdala reaguje první a proto informace o tom, zda je vám kolega příjemný či ne, dorazí mnohem dříve, než ho vědomě poznáte.
Amygdala slouží jako jakási naše psychologická stráž – vyhodnocuje, zda nás podněty z vnějšku ohrožují, zda nám ubližují. Pokud vyhodnotí situaci jako krizovou nebo ohrožující, rozesílá do dalších částí mozku zprávu, ať se s nebezpečím organismus popere. Pokud se energie spojená s mobilizací organismu nevyplaví při akci, ukládá se v organismu.
Navíc tělo má ke skladování svá oblíbená místa, není to tedy tak, že by se projevy stresu rozptýlily do celého organismu. Často tak vznikají např. zatuhliny ve svalech (obvykle trapézy, okolo lopatek, vzpřimovače páteře apod.), obtíže trávicího ústrojí (žaludeční neurózy, průjmy, zácpy atd.), stažený hrudník spojený se zhoršeným dýcháním a další. Pokud stresor působí dlouhodobě, tělo začne vydávat signály, že kapacita pro ukládání se blíží vrcholu. To mohou být příčiny vašich fyziologických projevů a tolik tedy k vysvětlení, co se vám může dít.
„Uzemněte“ se a prozkoumejte své pocity
A co teď s tím? Prodýchávání je dobrý začátek pro kontakt se sebou samou, ale bohužel pravděpodobně nebude jako jediné stačit, proto vám nepomáhá. Napadá mě, že vzniklá situace s vámi otřásla a že by se vám hodila pevná půda pod nohama – doslova. Zkuste se tedy „uzemnit“. Způsobů, jak na to, je mnoho a pro každého to bývá unikátní záležitost. Zdroje, které nám pomáhají si uvědomovat existenci tady a teď a nabrat další energii, je dobré prozkoumat a zařadit do běžného života, to si však žádá spíš individuální konzultaci. Obecně je dobrým základem propojit chodila pevně se zemí (v pohodlném sedu či ve stoji).
V této chvíli má prodýchávání výraznější efekt. Vzpomeňte si na kolegu a dovolte si prožít pocit s ním spojený. Jakou má tento pocit kvalitu a náboj (síla, pozitivita/neutralita/negativita atd.)? Kde přesně v těle je ten pocit situovaný – jedná se o konkrétní orgán či větší oblast? Co s touto oblastí dělá (tíží, svírá, hladí, chladí, je výbušný apod.)? Položte si tyto a podobné otázky, důkladně prozkoumejte pocit, seznamte se s ním. Zkuste ho pojmenovat nahlas, přiřadit mu klidně barvu, chuť, vůni, cokoli vás napadne a sedí vám to tam. Jakmile jej pojmenujete a prozkoumáte, je možné, že dostanete odpověď, proč se objevuje píchání u žaludku při připomínce vašeho bývalého partnera.
Dostaňte ze sebe přebytečnou energii
Pokud objevíte v souvislosti s bývalým partnerem zejména smutek, možná bude třeba projít si procesem truchlením jako v souvislosti s jakoukoli jinou ztrátou ve vašem životě. Popřemýšlejte, jak jste se se ztrátami různého charakteru vyrovnávala v minulosti? A co si z toho můžete přinést do této situace a využít, aby vám v současné situaci pomohlo?
Pokud při průzkumu vyplave na povrch především hněv, pamatujte na řádky výše – tu energii je důležité dostat ze sebe ven. Co vám obvykle pomáhá pro vyrovnání se s přetlakem energie? Jak upouštíte páru? A může vám to pomoci i nyní, nebo by bylo dobré najít nový způsob?
Je možné, že se objeví úplně jiné pocity než zde nastíněné. Důležité je prozkoumat je, pojmenovat, seznámit se s nimi a postupně je nechat odeznít. Pokud vám v tom může něco nebo někdo pomoct a situaci vám ulehčit, neváhejte a o pomoc si řekněte, nemusíte s tím bojovat sama.
Využívejte celý web.
Předplatné
Držím vám pěsti a kdybyste chtěla něco osvětlit detailněji, ozvěte se!
Michala Stražovská