Poradna
Ilustrace: Jaroslav Grodl
odemčené
Jak to mají muži?
Někdy se i z podivného, rozpačitého začátku vyvine překvapivě kvalitní vztah.
Lucie Venclíková
Poradnu zveřejňujeme bez audio verze.
19. 1. 2023
Na zoznamke ma oslovil chalan a tak sme v kontaktu asi dva a pol mesiaca. Behom tohto obdobia sme sa asi po mesiaci stretli osobne, a potom ešte raz asi po dvoch týždňoch. Odvtedy je už skoro mesiac, stále si píšeme, zdieľa svoj život. Píše, ako sa má, čo robí, kde bol, posiela aj foto z výletu. Ale už tam nie je to, že by sme niečo spolu podnikli, von ma už nevolá. A tak neviem, na čom vlastne som.
Najradšej by som sa ho opýtala, ako to medzi nami vníma, či chce v tom kontakte pokračovať. Ako kamaráti, alebo by z toho mohlo byť niečo viac. Pretože raz bolo 5 dní, kedy som ja nebola aktívna, a sám sa neozval, až po mojej správe. Na čo napísal, že toho má veľa a taky chodí na párty. Len potom, aj keď som to písanie už nevynucovala, sám píše, a znovu posiela foto.
Ja sa snažím reagovať, dávať pozitívnu spätnú väzbu, čo sa mu asi páči, a preto to písanie pokračuje. Asi dosť zásadné z mojej strany je to, že ja by som chcela viac, stretávať sa osobne, viac ho spoznať. Páči sa mi. No ak by som ho priamo konfrontovala s tým, ako to vníma, mám pocit, že bude koniec. Neviem, ako to majú muži, že ak o holku stoja, tak je ten kontakt hneď od začiatku, alebo tá dynamika môže mať aj iný vývoj, akože je opatrný a nehrotí to hneď do vzťahu.
Karolína, 32 let

Názor odborníka
Dobrý den, Karolíno,
děkujeme za důvěru. Jsem si jistá, že nejste sama, kdo takové problémy ve světě seznamek řeší. Začátky vztahů bývají nejisté. Člověk často neví, na čem je, což může být značně nepříjemné. Nejistota nás dokáže potrápit přinejmenším domněnkami, které si pak automaticky tvoříme.
Píšete o vztahu, který jste nedávno navázala a potřebovala byste některé věci jinak. Stojíte o víc kontaktu a ráda byste se dozvěděla, kam to mezi vámi směřuje. O vašem vztahu vím velmi málo, nabídnu vám tedy několik nápadů, o kterých můžete uvažovat, pokud vám budou připadat užitečné.
I žena může pozvat muže
Zmiňujete, že vás už dotyčný nezve ven. Zkoušela jste pozvat vy jeho? Ačkoliv můžeme mít stereotypně zažité, že muž by měl zvát na rande ženu, i žena v tomto ohledu může být iniciativní. Nemusí to být jednostranné.
Hledáme to stejné?
Na seznamkách se pohybuje velké spektrum lidí, kteří hledají různé věci. Někdo touží po vážném vztahu, někdo spíše po rozptýlení – důvodů bychom našli bezpočet. Podle toho, co píšete, hledáte spíše vážný typ vztahu. Víte, co hledá on? Důležité je, abyste se na očekáváních od vztahu víceméně shodli.
Je naprosto namístě se kdykoliv optat, o jaký vztah vlastně partner stojí. Ostatně někteří lidé uvádějí, co hledají, již na svém seznamovacím profilu. Bývá to také jedno z prvních témat, na které přijde při navázání kontaktu řeč. Jiná věc je, jestli na ni dotyčný odpovídá upřímně – proto se nebojte znovu zeptat.
Jak to s vámi vidí dál?
Pokud jste se shodli na tom, že oba hledáte to stejné, a jen se teď vztah neubírá tím směrem, jakým byste si přála, zajímaly by mě vaše fantazie k tomu, co se podle vás děje, že už ve vztahu nepostupujete dopředu. Uvedu, co napadlo mě.
• Může za tím stát nepříjemná předchozí vztahová zkušenost, a proto je teď opatrnější a bere to pozvolna.
• Možné je i to, co jste popisovala, že toho má hodně a na budování vztahu teď nemá tolik času. Do toho mi ale nesedí ty párty, na které chodí.
• Existuje rovněž možnost, že nemá jen vás, ale je v kontaktu i s někým jiným, což na seznamkách není neobvyklé.
Dokud se ho nezeptáte, můžeme se jen domnívat, jak to s vámi myslí. Pokud ale v konverzaci stále pokračuje, vypovídá to o tom, že mu kontakt s vámi něco přináší. Zmínila jste, že mu dáváte pozitivní zpětnou vazbu – myslíte, že stojí více o ni, nebo o vás?
Dívali jsme se na to, co vztah přináší jemu. Podstatné pro mě však je, jak to máte vy. Co vztah přináší vám? Více vám bere, nebo dává? Podle toho, co píšete, to vypadá, že aktuálně spíše více bere.
Muži a zájem o vztah
Pokud jsem tomu správně porozuměla, zajímalo by vás, jak to vypadá, když mají muži o ženu zájem. Vztahové vzorce mužů (ani žen) se nedají generalizovat, a proto i dynamiky počínajících vztahů mohou být různé. Někdy i z pozvolného podivného začátku se může vyvinout kvalitní stabilní vztah a po entuziastickém seznámení to naopak může ztroskotat.
Konec, nebo začátek?
Z vašeho psaní je patrný strach. Bojíte se, že vztah skončí, když se zeptáte, jak to s vámi vidí dál. Co by to pro vás znamenalo, kdyby tento vztah skončil? Čeho se nejvíce bojíte? Když se na svůj strach podíváme více zblízka, můžeme mu lépe porozumět a následně je snazší se mu postavit.
Nicméně vašim obavám rozumím – touhou po pojmenování toho, co se mezi vámi děje, vztah můžete skutečně ohrozit, případně ztratit. Na druhou stranu můžete i něco získat. Buď se vztah někam posune, nebo zanikne. Když ale něco skončí, zpravidla získáte prostor pro vznik něčeho nového, třeba více vyhovujícího.
Vypadá to, že víte, kudy vede cesta z nejistoty. Asi teď jen sbíráte odvahu k vykročení. Chci vás podpořit, abyste si říkala o to, co ve vztahu potřebujete, i s tím rizikem, že to nemusíte dostat. Vaše potřeby jsou důležité a máte právo je i v počínajícím vztahu vyjadřovat.
Závěrem bych vás ještě chtěla vybídnout k pohledu do vaší vztahové historie. Je ve vašem životě tato situace výjimečná, nebo ji z minulosti poznáváte? Pokud ji již dobře znáte a opakuje se, lze to považovat za indikátor k vyhledání terapeutické podpory. Bývá léčivé se společně s terapeutem či terapeutkou na vztahové vzorce chování detailněji podívat.
V každém případě držím palce, a ať to dopadne jakkoliv, přeju vám, abyste nakonec našla to, co hledáte.
Lucie Venclíková